rechtzaken over VIN plaatje, RDW dodelijk

• Marijn & Simba

Klopt Paul, maar bij die omgekatte benzen snijden ze er ook gewoon daar het nummer uit en lassen en een oudere in… Laten we niet vergeten waardoor het gedoe is ontstaan…

Ik heb momenteel alleen eerlijke auto's thuis staan zover ik weet. De RDW zal er mogelijk anders over denken maar daar heb ik best wel lak aan. ;)

• lucas.adriaanse

Mrah Schreef:

——————————————————-

> Als ik het goed begrijp moet je bij plaatsing

> nieuwere koets typeplaatje van nieuwe koets laten

> zitten anders verliest de koets zijn identiteit.

> Oude typeplaaatje van oude koets af halen en bij

> de auto houden? zo rij ik nu rond tenminste.

Zo wil een deel van de RDW het nu inderdaad. Maar wat als je nu een RRC koopt als donor voor een restauratie en de koets daarvan is in het verleden voorzien van het typeplaatje van de oud-kentekendonor ? Alles tóen 100% legaal en met labellen en RDW controle gedaan. Als je dié koets neemt moet je dus het eerder goedgekeurde plaatje laten zitten ?? Nee dus. De RDW zou nu dan moeten zeggen dat het typeplaatje niet door de fabriek origineel is bevestigd en dus geen identiteit aan de koets kan geven ……… jammer van uw koets, maar helaas …. ! Dát kan dus écht niet RDW en daarom deugt uw nieuwe aanpak niet. Nog los van alle andere argumenten waarom u fout bezig bent. Die heb ik ook al gepost.

• jamaar

Ach deze willekeur bestaat ook in ons buurland Duitsland.

De ene TUV maakt het je onmogelijk om een H (oldtimer) kenteken te krijgen en bij een ander is het weer geen probleem.

Daar hebben ze allemaal hun eigen gedachten over de regels.

Ik ga in ieder geval uitzoeken of ik een auto op duits kenteken kan krijgen maar mijn ambu blijft en blijft ook nederlands B)

• Marijn & Simba

H-kenteken hangt ook af van de staat van je voertuig. Simba krijgt in zijn huidige staat never niet een H-kenteken. Al zou ie daar gebaseerd op zijn leeftijd wel voor in aanmerking komen.

Simpelweg te veel gebruikssporen. :) Daarom heb ik besloten dat ik em nog maar weer eens uit elkaar trek voor ik überhaupt een toelatingskeuring ga proberen.

Heb je een auto in hele nette staat (taxatieklasse 3 of beter) dan krijg je gewoon een H-kenteken. Het wrange is dat veel Duitse oldtimers met zo'n plaat die eigenlijk niet waard zijn… omdat ze verwaarloosd zijn nadat ze em kregen.

Woon jij ook in Duitsland, dat je het wilt proberen? Of heb je er een zaak? Anders gaat je dat niet lukken, om een kenteken te krijgen moet je een Meldebescheinigung hebben dat je ook daadwerkelijk in Duitsland woont of als bedrijf gevestigd bent.

• jamaar

kom onderweg heel veel duitsers tegen en ik heb een vakantie woninkje 480m2 :S in duidsland (mecklenburg-vorpommern)

wat ik vooral hoor is de willekeur met H kentekens, de ene keurmeester keurt bijna alles af (al bij een verkeerde kleur!) en een andere is best bereid om je oude meuk met een H-je te versieren, het is de moeite waard om te zoeken tot je er één gevonden hebt die mee wil denken en echt ze zijn er ook in duitsland, heb de voorbeelden zien rijden. klasse schrot ook bij de keuring, technisch wel in orde natuurlijk ;)

• Mrah

Ben het met je eens dat het niet kan. Ik zie een koets eigenlijk als een soort vervangingsdeel net zo goed als dat er in die koets van mij wellicht een portier zit die uit weer een andere wagen komt. Moet ik van dat portier ook bij gaan houden waar die weer vandaan komt?

• Ron Wageman

Ik ben onlangs bij de RDW geweest met een Range-Rover uit 73. Vin plaatje ontbreekt. Keurmeester vraagt of ik een pat-onderzoek wil laten instellen en zoja of hij dan alvast de V5 mag doorsturen naar de jongens van het pat-team zodat zij alvast het nodige voorwerk konden verrichten. Mwah geen probleem, ben graag behulpzaam, zeker als het in mijn eigen voordeel kan werken. ( stomme kloot die ik ben) Twee weken later bericht dat ik niet voor het pat-tribunaal hoef te verschijnen. Ze hebben in al hun wijsheid voor het onderzoek uit al besloten, zonder feitelijk onderzoek, dat het kansloos is. Ik kan op meerdere punten aantonen dat de auto uit 73 is. Hun antwoord is “Meneer hier doen we niets mee dien maar een bezwaarschrift in” Stuur dan alstublieft de Engelse papieren terug dan kan ik eventueel de auto weer in Engeland verkopen, maar nee die zijn in beslag genomen. Ik moet nu een procedure opstarten om mijn eigendommen terug te krijgen. In de brief die ik kreeg schermde de RDW met een aantal regeltjes uit de wegenverkeerswet die bij nader onderzoek eigenlijk kant noch wal raken Ik ben dus maar eens even in de wegenverkeerswet gedoken en ik heb leuke dingen gevonden. Zoek maar op hoofdstuk 5 “Permanente eisen” Art. 5.2.1 punt drie Hierin staat: Het voertuigidentificatienummer moet in het chassis, frame of soortgelijke structuur zijn ingeslagen en moet goed leesbaar zijn. En het volgende wordt iets verder spitten Hoofdstuk 2 “permanente eisen” Art. 2 punt 2 Bijlage II. In bijlage II Paragraaf 2 art.2 Bijlage I daarna naar Bijlage I paragraaf 2 artikel 4. art. 5 is ook interessant Hierin staat: In aanvulling op de artikelen 2 en 3 moet het, aan het voertuig door de voertuigfabrikant toegekende, en door de Dienst Wegverkeer voor hetzelfde voertuig vastgestelde, voertuigidentificatienummer op een vast voertuigdeel van het voertuig zijn ingeslagen. Indien het voertuig niet van een ingeslagen voertuigidentificatienummer is voorzien, dan wordt door de Dienst Wegverkeer, op de wijze vermeld in artikel 11, een voertuigidentificatienummer ingeslagen. Kortom voor de wegenverkeerswet heeft de Vin plaat geen waarde en zeker niet op de plaatsen waar deze vanuit de fabriek gemonteerd zit.

• Crazy-G

Hi Ron, dat was allemaal eigenlijk al wel duidelijk voor eenieder die er al mee te maken heeft gehad, ik ben bang dat ik enorm in herhaling ga vervallen.

Dat dat plaatje geen enkele waarde heeft doet niet ter zake, de RDW grijpt het niet aanwezig zijn of los geweest zijn van zo een niet ter zake doende plaatje aan om een wagen al dan niet te vertrouwen en dan vallen ze simpelweg terug op de omgekeerde bewijslast en helaas kunnen de meesten niet aantonen dat de koets of wat doorgaat voor een carrosserie eerlijk zijn en daar ligt nu de crux, dan ben je gewoon permanent je papieren kwijt, a simple as that.

Is, nogmaals een herhaling van mijn zijde, volgens mij een nieuwe manier van de RDW om oude wagens van de weg te krijgen, reken maar dat de meesten die hier tegen aan lopen het sneller opgeven als de RDW en dan hebben ze weer hun zin.

Zit volgens mij veel meer achter dan wij kunnen bedenken, neem van mij aan dat de autobranche hier wel eens een hele grote vinger in de pap zou kunnen hebben.

En nee ik ben geen complot theorie aanhanger, maar als je tussen de regels doorleest zie je dat die samenhang steeds duidelijker aanwezig is.

G-J.

• Ad1971

Ik heb op de Autorai een keurmeester van de RDW hierover aangesproken.

Deze verzekerde mij dat het plaatje alleen relevant is als aanvulling op het ingeslagen chassisnummer.

Dus stel dat een deel van het nummer onleesbaar is, en uit het VIN plaatje blijkt duidelijk dat het origineel is, dan kan dat helpen het deels onleesbare nummer toch te accepteren en opnieuw in te slaan.

Het plaatje an sich zou geen waarde hebben.

Maargoed…. de vraag is of iedereen bij de overheid een zelfde lezing heeft. Uit de verhalen hierboven lijken we volledig vogelvrij te zijn en geen enkele rechtszekerheid te genieten. Een rechtszaak zou dan zeker niet kansloos zijn.

Ik volg het met belangstelling. Want mijn VIN plaatje is los geweest i.v.m. ombouw naar links gestuurd. (Heb een andere remcilinder gebruikt, waar ik het oude plaatje op terug gemonteerd heb)

• Marijn & Simba

Jammer dat je dat niet zwart op wit hebt van de beste man.

Maar ja, het voertuigreglement is toch duidelijk in het hoe en wat van het chassisnummer.

Die dikke vinger in de pap is er wel degelijk. Het gaat natuurlijk gewoon kut met de autobranche en zo proberen ze de mensen in een nieuwe auto te krijgen.

Georganiseerde misdaad. Iets anders is het niet. Met een bepaalde importeur voorop.