rechtzaken over VIN plaatje, RDW dodelijk

• lucas.adriaanse

Paul Stroink, One-Ten.nl Schreef:

——————————————————-

> Met Defenders ben ik niet zo bang. Ik kom nog

> steeds erg veel bij de RDW met auto's waar soms

> geen enkel deel van de originele auto bij gebruikt

> is en ik heb nog nooit een probleem gehad.

> Ga vanmiddag ook nog met een volledig nieuwe oude

> 110 uit 1986 naar de RDW voor een nieuw nummer in

> het nieuwe chassis en meteen even APK.

> Nieuw chassis, andere motor, R380, nieuwe

> gegalvaniseerde schutbord, T-stijlen, crossmembers

> en deuren. Nieuwe spatborden. Eigenlijk zijn

> alleen nog de motorkap, achterbak, doortops, assen

> en dak origineel.

>

> http://i57.tinypic.com/10zn6lt.jpg

Nou Paul, welke vestiging bezoek jij dan ? heb jij altijd geluk of ik juist twee keer vette pech ? En die andere LR rijders die ook tegen de RDW procederen over precies hetzelfde …… waar de RDW precies het gedoe om het VIN-plaatje noemt en uitlegt dat de wet de RDW voorschrijft zo te handelen …… ? Is dat Pech met een grote P voor ons ? Of ga jij ook geloven dat je wel degelijk grote problemen kunt verwachten ?

Ik wens je alle succes hoor, heb niets tegen je ! Echt niet. Maar de zaak van de 90-rijder uit Huizen met het al in de UK vóór import van rhd naar lhd verbouwde stuur en dus ook de rembooster met het typeplaatje los geweest van de ‘koets’ , kreeg met de RDW te maken toen hij zijn lpg installatie als verwijderd wilde laten aantekenen…… weg kenteken. = de RDW stelt zelfs dat een geïmporteerde auto waaraan na import in NL een wijziging heeft plaatsgevonden, waar de Regeling Voertuigen voor voorschrijft dat de RDW de auto opnieuw moet beoordelen, niet meer door Europese regelgeving wordt beschermd. Alleen als de auto gelijk blijft aan hoe hij geïmporteerd is, is de Nationale regelgeving ondergeschikt aan de Europese.

Let op Paul en anderen ! : tegenwoordig staat in de Regeling Voertuigen dat ook het ombouwen van de stuurpositie naar een andere kant reden is om het voertuig te moeten tonen aan de RDW. Dus wat wij vaak doen … engelse LR ombouwen naar linksgestuurd en verder niéts, kost je zelfs je bescherming bij niet originele staat zoals de auto de fabriek heeft verlaten. Dat dit voorschrift in de Regeling Voertuigen is opgenomen is me niet eerder opgevallen. Zal allemaal wel tegelijkertijd zijn gedaan toen de hele heisa over oldtimers aan de gang was. Meteen op alle vlakken de zaak lekker dicht timmeren, hebben ze vast gedacht. De RDW eindelijk weer macht om wat aan het gedonder te doen met auto's als Mercedes G, Range Rover Classic en Defenders.

Tijd om goed uit te zoeken hoe het nieuw te bewandelen pad er precies uit ziet. Alles laten labellen voor je iets doet is absoluut het belangrijkste. Maar ook daarbij moet alles ‘goed bij elkaar passen’. We zouden beter een belangenvereniging of stichting oprichten om gezamelijk de RDW tegemoet te kunnen treden !

Grtz

Lucas

• lucas.adriaanse

Anton (Rumble) Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij is de boodschap heel simpel en

> duidelijk ! Schakel bij iedere verandering van je

> auto de rdw in. Zo voorkom je een hoop ellende.

> Niet alleen voor je zelf, maar ook voor een

> eventuele koper van jou goed bedoelde (eerlijke)

> auto.

> Je kan een hoop vervangen of veranderen aan je

> auto, zelf 2/3, 3/3. Mits jealles maar volgens de

> rdw weg doet. Dus voorstel overleggen, laten

> keuren en beschrijven. Ga je zelfstandig een

> willekeurige (softdash) koets op je

> (belastingvrije) rangerover zetten vraag je vroeg

> of laat om problemen. Ik denk dt vele dat gewoon

> onderkend/onderschat hebben.

> Ondanks dat ik zelf buitengewoon bewonderig heb

> wat mensen allemaal in elkaar knutselen met

> landrovers. Wil ik in de toekomst op vertrouwen

> ook een eerlijke auto kunnen kopen waar de

> herkomst van is gewaarborgd.

Je hebt helemaal gelijk waar je stelt dat je ook voor volgende kopers je auto goed op orde moet hebben met de RDW. Maar inmiddels is er door de RDW een geheel ander beleid ingevoerd dan dat wat er tot circa 2-2,5 jaar gold. Het bewuste VIN-plaatje was in elk geval tot 2013 gewoon ook voor de RDW écht een typeplaatje. En import zonder plaatje kon gewoon. En er heeft zich ook iemand bij me gemeld die ondanks een afspraak met een keuringsstation en gelabelde hoofddelen en ondanks dat een jurist van de RDW schrijft dat besluiten over het wel of niet toekennen van een kenteken de bevoegdheid is van de stations, niet van de juridische afdeling ……. maar door die afdeling wel een door het station gemaakte afspraak met een LR-rijder om een kenteken af te geven …. nietig wordt verklaard !

Het is één grote brei van onwaarschijnlijk gekonkel en gekronkel. Het is nu wel heeeeel moeilijk om nog een eerlijke boterham te verdienen met klassiekers en oldtimers van de laatste 45 jaar.

• lucas.adriaanse

Ook dat kan en zal effect hebben waar veel RDW-ers blij mee zijn. Maar ja, wat moet je dan als je deze hele geschiedenis hebt meegemaakt ? En na een kleine oproep in één forum al 6 rechtszaken ‘te pakken hebt’ ….. met meer dan 100 bladzijden gelazer met de RDW . Had ik mijn mond moeten houden ? Zeker veiliger voor me. Ik verwacht dat er ook wel iemand van de overheid meeleest.

Had ik de tijd dan zou ik er een fraaie presentatie met alle ins en outs van maken voor jullie. Ach, misschien komt die tijd wel eerder dan ik denk: mijn opdrachtgevers zijn ‘ not amused ’.

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Tsja, ik overleg wel alles wat ik doe van te voren. Heb één vaste keurmeester die voor de start van het project bij me langs komt om een paar loodjes te monteren. Dan bespreek ik de plannen en kom later bij hem terug voor een nieuw chassisnummer.

Ik kom nét weer terug van de RDW, met een vers ingeslagen chassisnummer. Nog wat laatste kleine dingetjes afwerken en ik kan het kenteken weer inleveren bij de RDW. Want de auto gaat naar een Duitste klant :)

Misschien ga ik ooit ook nog wel problemen krijgen, maar vooralsnog heb ik geen aanleiding om dat te verwachten. Nu heeft een Defender natuurlijk eigenlijk geen koets, dus ik vervang dat deel ook niet…

• Michel WaZ

Hallo Lucas,

Misschien heb je hier wat aan en moet je de RDW maar passeren ze kunnen niet zomaar hun eigen interpretatie ergens aan geven;

https://www.nationaleombudsman.nl/node/38161#samenvatting

En misschien is het wel verstandig om de nationaleombudsman in te schakelen.

Groet Michel WaZ

• Crazy-G

Nee hoor Lucas, je moet zeker niet zwijgen, was meer als aanklacht tegen de RDW in z'n algemeenheid en hoe de overheid momenteel met van alles omgaat, ze zaaien een hele hoop angst en proberen daarmee van alles te bewerkstelligen en da's helaas niet alleen beperkt tot de RDW, lees en kijk maar eens goed om je heen wat er gaande is.

Ik zit alleen zelf ook wel enigszins in een lastige situatie met mijn huidige Lightweight waarvan ik de gehele geschiedenis niet ken, ik wil daar wat aan de gewichten laten veranderen, heb nu geen trekgewicht of totale massa etc. maar ben huiverig om naar de mannen van het RDW te gaan of ze zelfs maar aan te schrijven, vorig jaar al een PAT onderzoek gehad naar mijn 110 en ik kan je zeggen dat dat niet fijn voelt, al is die wel helemaal goed bevonden.

Ze behandelen je al crimineel en jij moet maar het tegendeel bewijzen en geheel willekeurig ook nog eens, als je hoofd de keurmeester niet aanstaat kan hij gewoon zeggen dat hij de boel niet vertrouwd en jij kan dan gaan bewijzen dat het wel klopt, da's bij een 43 jaar oude wagen bijna onmogelijk ben ik bang, en als je geen sluitend bewijs hebt, zo heeft mijn LW geen typeplaatje meer op de carrosserie vanwege alle reparaties die ooit gedaan zijn, dan zou je het in theorie mooi kunnen vergeten.

G-J.

• Geert 88 SIIID

Jazeker, de RDW leest et ons me.

de keurmeester die bij mijn 2e onderzoek voor de chassiswissel mijn zaak behandelde was op de hoogte van het feit

dat ik na de eerste keuring hier mijn angst ten toon spreidde, omdat ik bang was dat het niet goed zou komen, ook hier zat er een ander vin nummer op het schutbord dan op het chassis, maar gelukkig kwam alles goed, allleen in opdracht van RDW VIN plaatje verwijderd.

Gr.

Geert

• lucas.adriaanse

Dat klopt gewoon niet. Dat er zoveel macht bij één controleur ligt. Het is zo, maar erg gevaarlijk. Zoals ik afgelopen week te horen kreeg “dan tekent u toch bezwaar aan. Dat kan gewoon hoor”. Deze man (achter de balie, overigens een nette vent) dacht nog dat die bezwaarschrift procedure bij een jurist van de RDW zin heeft. Ik ben daar eerder de meest eerlijke, kloppende Classic kwijt geraakt die ik ooit heb gehad. Volkomen onjuist. Van twee andere eigenaren precies hetzelfde kunnen meelezen (hun hele dossiers). Juridisch klopte de gang van zaken, alleen feitelijk niet en daar gaat die jurist niet over.

Trouwens, ik weet vrijwel zeker dat de afkeurende keurmeesters over het algemeen ook eerlijk denken een onjuiste auto (of brommer, lees vorige zaterdag-Telegraaf inz de Kreidler) uit het verkeer te hebben gehaald. Alleen kunnen ze blijkbaar niet meer om het idee heen dat ‘te nieuwe popnagels altijd betekent dat de identiteit van de koets niet klopt’ .

Wie heeft in hemelsnaam ineens bedacht dat een typeplaatje, ook wel VIN plaatje in de volksmond (maar op de eigen controlelijsten toch echt “type-plaatje”, RDW !!!) identiteitswaarde kan hebben ? En wel voor de opbouw van een samengesteld voertuig. En dan vooral NA VELE, VELE JAREN DATZELFDE PLAATJE TOTAAL ONBELANGRIJK TE HEBBEN GEVONDEN BIJ DE KEURINGEN ‘in het veld’ !!!

• lucas.adriaanse

Dank je Michel. De Nationale Ombudsman staat ook al op het lijstje van een andere gedupeerde. Ik ga me waarschijnlijk bij hem aansluiten. En met mij wel meer LR rijders. Het gedoe met eerst de typeplaatjes/VINplaatjes onbelangrijk vinden, zelfs aangeven dat je het plaatje van de chassisdonor moet hebben, omwille van de duidelijkheid (nooit meerdere identiteitstekenen tegelijk op één voertuig), en vervolgens aan dat zelfde plaatje ophangen dat je hele voertuig zelfs niet meer op de weg mag komen ………..

• lucas.adriaanse

Dat is inderdaad nu de enige weg waarlangs het goed kan gaan. Heb ik ook geen probleem mee. Het gaat er om dat de RDW zijn aanpak en beslissingen ergens rigoureus heeft veranderd en alle projecten die al enkele jaren lopen nu op valse basis afkeurt.

Het is natuurlijk goed om ook van iemand te horen die géén problemen heeft, anders zouden we er met z'n allen in de oldtimerbranche meteen mee kunnen ophouden. Dat scheelt ook weer een flink aantal onderzoeken ergo banen bij de RDW. Dat is nu ook niet de bedoeling. Alles gaat om eerlijkheid en het kunnen vertrouwen op elkaar. Maar niet alleen op de klant door de RDW ! Ook op de RDW zelf. Sterker nog, zéker op de RDW want op de eerlijkheid van de overheid en semi-overheid moet je àltijd kunnen vertrouwen !

Wat er gebeurt als diezelfde overheid ergens een foute beslissing neemt >>>>> (in dit geval dat de eerder jarenlang onbelangrijke typeplaatjes ineens allebepalende identiteitsplaatjes van een onderdeel van een voertuig zijn, waarmee potentieel wel duizenden tot tienduizenden al rondrijdende en in restauratie verkerende voertuigen ‘zonder kenteken gezet kunnen worden’ ……. ) <<<<< en daarmee op ‘oorlogspad’ gaat kun je nu zien in wat er bij mij gebeurt, bij mensen die mij hun dossiers hebben toevertrouwd en aan een deel van de honderden afgepakte Classics en Defenders n.a.v. lpg-uitbouw-keuring. Want niet alle voertuigen die werkeloos werden gemaakt door de RDW waren frauduleus verouderd. Ik heb er vele onderzocht en waarschuw er altijd tegen, maar enkele LR's klopten alleen volgens de nieuwe VIN-plaatjes-denkwijze van de RDW niet.

Zal ik dààr dan mijn tijd aan gaan besteden ? Dossiers verzamelen om te gaan verdedigen. Er wordt voldoende geld verloren door de huidige werkwijze van de RDW.