bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • jarne

    Gerard ik geloof je direct!

    Zelf heb ik tot nu toe ook 2 gevallen gezien. Zag er mooi uit maar je kon de roest er doorheen zien komen. Vooral op de naden.

    In beide gevallen ging het om een chassis dat 10-15 jaar eerder gegalvaniseerd was.

    Kan je niet wat foto's plaatsen?

    Grt, Jarne.

  • Lucas van Lierop

    Als je niet weet of iig vermeld hoe ze zijn voorbehandeld is dit bangmakerij, voor succesvol RXen moet je ook hysterisch goed schoonmaken en dan is het ook maar de vraag of het in de naden komt.

  • D&G

    Nogmaals, kom maar langs….

    Gp

  • Nijhuis

    Voor zover mij bekend is roesten een chemische reactie tussen metaal, zuurstof en water. Wanneer een roestend deel geheel van lucht en vocht wordt afgesloten stopt dat chemische proces. Wat er gebeurd er wanneer je een stuk metaal in een zinkbad van ruim 400 graden dompelt?

    Voorwaarde is natuurlijk wel, zoals eerder gezegd, dat het goed schoon gemaakt wordt. Dit is echter voor alle andere vormen ook van belang. Want als iets niet goed schoon is heb je altijd kans dat de beschermlaag los laat. Of dat nou verf, vet of zink is.

  • Adriaan

    Hoi, wat Gerard zegt geldt voor stralen en dan galvaniseren. Dat 107 Chassis is van mij en inderdaad destijds na goede overweging en advies laten stralen en galvaniseren. Nu was dit chassis nog redelijk schoon van binnen, reparatie, waardoor de kokers open waren.

    Het galvaniseren van gebruikt staal doet niet iedere verzinkerij, omdat het zinkbad wordt verontreinigd. Dus het galvaan is verontreinigd en daardoor krijg je ophoging van klonten in je chassis, waardoor je alsnog weer corrossie krijgt.

    Wanneer je je chassis laten ontlakken en reinigen. Dit gebeurd bij een beitserij enkele dagen in een bak met chemicaliën, krijg je een schoon staal chassis, wat kan worden gegalvaniseerd bij een verzinkerij dat alleen schoon staal doet. Dan komt je chassis er als nieuw uit, zoals bij Marshland vandaan.

    Wanneer ik nu weer de keuze zou moeten maken voor mijn 107, zou ik voor deze optie gaan. Ik was voor het beitsen en galvaniseren van het chassis en bijbehorende stalen delen en voor het, beitsen, ontroesten en eletrostatische epoxyprimer van het schutbord, T stijlen en nog wat stalen plaatdelen totaal 1300 euro kwijt.

    Dit heb ik bij mijn 110 laten doen en ik ben daar zeer over te spreken. Daarbij heb ik dus niet het probleem dat wel is ontstaan bij de 107.

    Dus is er maar 1 oplossing voor een gebruikt chassis: beitsen/ontvetten en galvaniseren. Wanneer je de theorie van Gerard door trekt, heeft een nieuwe gegalvaniseerd chassis ook geen zin.

  • Lucas van Lierop

    Gerard ik geloof je meteen, en als je morgen zegt: “ik heb nu wel 10 mislukte verzinkte chassis staan geloof ik je ook”. Echter het is totaal onwetenschappelijk om te stellen: “omdat ik mijn schuur een paar mislukte projecten heb staan mislukt het gegarandeerd altijd en moet je het niet doen.” En wat lees ik in de volgende reactie… Adriaan heeft alleen de buitenkant laten stralen. Als je dat doet kun je er niet van uit gaan dat de binnenkant schoon is en dat het zink daar op zal hechten. Ik heb het hier al heel vaak verkondigd: zorg dat de binnenkant schoon is (en ja dat is op korte termijn duurder). Ik blijf dat maar roepen omdat:

    A: Je resultaat anders suboptimaal is

    B: Nog meer verzinkerijen mij straks gaan weigeren als ik met een volgend (wel voor veel geld gereinigd) project kom.

    Ik heb ooit van een 2e hands chassis gekocht voor de outriggers etc en daar zat 2 cm(!) zand in, dan kun je aan de buitenkant stralen wat je wil maar als je dat niet enorm goed schoonmaakt komt daar natuurlijk nooit zink. En reinigen is een vak, er zijn een paar bedrijven in NL die dat goed kunnen, ga daar te rade.

    Dit alles gezegd hebbende het is jammer van de 109 en nog meer van de 107, maar nu blijkt weer: goedkoop = duurkoop :-(

    Dus allen: welke staalbescherming je ook kiest: maak het GOED schoon.

    Sleutel ze!

  • jarne

    goedkoop = duurkoop, dus gewoon een nieuw mooi gegalvaniseerd chassis kopen dan ben je van al het gezeur af.

    Ik vind het helaas te duur dus word mijn chassis schoongemaakt en behandeld met Mike Sanders.

    Dan gaat het met een beetje onderhoud weer heel lang mee.

    Verder vind ik het gewoon onzin om voor veel geld te galvaniseren als je stalen chassis nog jaren lang mee kan.

    Groeten!

  • D&G

    Als er in in het chassis al roest zit kan je schoonmaken wat je wilt, dan krijg je die krokante laagjes er niet uit. Of je moet alles open slijpen en schoonmaken.

    Die roest wordt gewoon bedekt met een laagje zink, wat niet houdt maar als een soort klont erop ligt. Dit roesten gaat dus gewoon door.

    Een nieuw chassis heeft die roestvorming aan de binnenzijde nog niet dus dan is het probleem er ook niet…

    Als je een goed chassis inderdaad met een goed middel (RX5, Mike Sanders oid) behandeld is het chassis lekker vet van binnen en roest het niet of in ieder geval niet zo hard.

    Nogmaals: Goed onderhoud van een chassis is essentieel. Dus na het modderen goed schoonmaken.

    Er kwam deze week zelfs een 110 voorbij waarbij de chassisbalken helemaal waren volgespoten met PUR schuim…. Weer een helder licht :D

    G

  • Lucas van Lierop

    Gelukkig zijn ze bij de verzinkerij niet gek en beitsen ze het materiaal zodat die roest verdwijnt en staal dus schoon is, verder is er ook nog een fluxbad voor goede hechting. Hieronder een voorbeeld van het process, het gaat dus niet alleen om een ‘zinkfondue’:

    Ook nog even een uitleg gecopypaste:

    “Tijdens het verzinkproces wordt ervoor gezorgd dat er een legering ontstaat tussen staal of ijzer en zink, met daaromheen vaak nog een laagje puur zink. Om tot die legering te komen, is een aantal voorbereidende stappen nodig. Eerst wordt het staal ontvet en vervolgens gebeitst (om alle oppervlakte-onzuiverheden te verwijderen). Het ontvetten geschiedt over het algemeen met een hete, sterk alkalische oplossing; het beitsen dient om resten van ijzeroxide (FeO2 en Fe2O3) en roest (Fe2O3·H2O) te verwijderen; dit vindt plaats in zoutzuur. Vervolgens wordt het ondergedompeld in een vloeimiddel (flux), dat ervoor zorgt dat het vloeibare zink beter contact maakt met het ijzer. Dit kan op twee manieren: de ”natte“ methode, waarbij er een laag van de vloeistof op een afgesloten gedeelte van het zinkbad drijft waar het voorwerp eerst doorheen gehaald wordt, of de ”droge" methode, waarbij het voorwerp eerst in contact komt met de flux, hetzij door onderdompelen hetzij door besproeien, het vervolgens in een oven gedroogd wordt en het ten slotte in het bad terecht komt.

    De flux is een mengsel van gesmolten zouten en water, dat drie functies heeft. Ten eerste verwijdert het eventuele overgebleven restjes ijzeroxide; daarbij voorkomt het de vorming van zinkoxidelagen op het oppervlak van het bad en last but not least zorgt het ervoor dat de vloeibare zink het ijzer beter bevochtigt. Meestal gaat het om het dubbelzout ZnCl2·2NH4Cl. Ten slotte wordt het staal ondergedompeld in gesmolten zink met een temperatuur van ± 450 °C. Door de temperatuur ontstaat er een legering."

  • Wim Janssen

    Ja voor het verzinken zijn dat recente prijzen. Particulieren leveren bij de mannen in de productiehal en betalen aan de heftruckchauffeur. Is een iets andere methode, dus zonder BTW berekeningen en bonnetjes, maar wel goedkoop. Nadeel is dat het niet altijd even mooi is. Voor een chassis geen probleem, maar voor zichtwerk zoals de baklijsten van een Series soms twijfelachtig. Over het algemeen ben ik wel tevreden, maar als ik straks aan mijn Series II begin zal het zichtwerk toch ergens anders naar toe gaan. Veel geld betalen is trouwens geen garantie voor mooier werk. Ik hoorde laatst van iemand dat hij bij Thielco in Reuver, toch niet de eerste de beste, voor veel geld alle zichtwerk vol met dikke druppels zink had hangen. Reactie van Thielco was: jammer dan.

    Voor ontlakken heb ik deze prijs ongeveer een jaar geleden gehoord en aan mijzelf werd het voor nog veel minder aangeboden. Maar ja, het is een leverancier van mij.