bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Dat lijkt me altijd beter dan kleefspul.

    Maar als je het chassis toch helemaal kaal maakt zou ik het gewoon altijd laten verzinken. Kost minder dan 200 euro meestal. Heb je het volgens de meesten afdoende beschermd.

    Loodmenie en dergelijke hecht echter niet goed op het zink, dan zou je eerst weer moeten stralen of schuren en een goede epoxyprimer aanbrengen. Daarna is extra roestbescherming weer niet meer nodig en kan je meteen aflakken

    Je zou hem eventueel kunnen laten poedercoaten. Verzinkerij Kampen heeft hiervoor een duplex service, verzinken, iets aanstralen en poedercoaten. Volgens hen wordt de levensduur aan de buitenzijde op die manier met een extra 50 jaar verlengd. Ik heb dat nog nooit laten doen, maar wil het nog wel een keer proberen. Ziet er natuurlijk wel superstrak uit, maar ik weet niet hoe goed het tegen steenslag en terreinrijden bestand is.

    Van binnen kan er niet gepoedercoat worden. Als de gaten in het chassis goed geboord zijn komt het zuur en zink in alle hoeken. Mocht ernstige roest niet oplossen zoals D&G zegt (volgens de verzinkerij wel, maar misschien soms niet?) wordt het net als bij een behandeling met verf of vet in elk geval opgesloten. Het zink heeft nog het voordeel dat het met het staal legeert en ook langzaam blijft doorkruipen naar delen die niet geraakt zijn. Daarom kan je ook rustig een gaatje boren in een gegalvaniseerd chassis. Volgens de verzinkerij hoef je het chassis eigenlijk verder niet meer te behandelen, en zij zijn er van overtuigd dat het zéér lang niet roest. Dat is geen verkooppraat van hen, want ze hebben totaal geen belang bij mij als klein klantje die een paar honderd euro per maand bij hen besteedt, alle andere klanten komen met vrachtwagens tegelijk nieuw constructiemateriaal brengen en dat zien ze liever dan mijn stapel oude zooi, waar ze ook nog eens veel werk mee hebben met ophangen. Ik laat tegenwoordig alles verzinken, zowiezo alle stalen delen van Land Rovers, maar ook prive; tuinhekken, balkonhekken, stukken aanhangwagen enz..

    En misschien komt er ergens na 25 jaar weer wat roest, dan heeft het in elk geval een stuk langer meegegaan dan met een andere behandeling, met minder werk en meestal minder kosten.

  • Andrew Colville

    Dat Ligt puur aan de portomonee van de gene die het heeft laten doen, door chemisch ontlakken blijft er niets over dan blank staal ook al bind je je schoon moeder erop ;)

    Ook binnen in is alles weg ( tenzie je geen gaten hebt geboord )

    Helaas heb ik geen endoscoop fotos gemaakt destijds erg jammer omdat er verder van alles fotos zijn behalve dat.

    Natuurlijk kost het chemisch ontlakken heel veel geld, veel meer dan stralen en thermisch otlakken, een nieuw chassis is dan al snel eigenlijk goedkoper, je krijgt dan een chassis met dik plaatmateriaal van vers staal elk direct is verzonken, zelfs als het om een 107 chassis gaat ( al moet je wel even wachten )

    Ik zal ik de komende tijd eens proberen alle door mij verzonken chassis eens te bekijken met de endoscoop.

    Maar het blijft een feit dat voor goede hechting van de zink er geen andere rommel op het staal mag zitten behalve fijne vliegroest. Als de voorbehandeling goedkoop is geweest of zelfs over geslagen dan kan het resultaat ook nooit perfect zijn.

  • jac

    Wie kan er goed reinigen? Heb je wat adresjes?

    Gerard ik geloof je meteen, en als je morgen zegt: “ik heb nu wel 10 mislukte verzinkte chassis staan geloof ik je ook”. Echter het is totaal onwetenschappelijk om te stellen: “omdat ik mijn schuur een paar mislukte projecten heb staan mislukt het gegarandeerd altijd en moet je het niet doen.” En wat lees ik in de volgende reactie… Adriaan heeft alleen de buitenkant laten stralen. Als je dat doet kun je er niet van uit gaan dat de binnenkant schoon is en dat het zink daar op zal hechten. Ik heb het hier al heel vaak verkondigd: zorg dat de binnenkant schoon is (en ja dat is op korte termijn duurder). Ik blijf dat maar roepen omdat:

    A: Je resultaat anders suboptimaal is

    B: Nog meer verzinkerijen mij straks gaan weigeren als ik met een volgend (wel voor veel geld gereinigd) project kom.

    Ik heb ooit van een 2e hands chassis gekocht voor de outriggers etc en daar zat 2 cm(!) zand in, dan kun je aan de buitenkant stralen wat je wil maar als je dat niet enorm goed schoonmaakt komt daar natuurlijk nooit zink. En reinigen is een vak, er zijn een paar bedrijven in NL die dat goed kunnen, ga daar te rade.

    Dit alles gezegd hebbende het is jammer van de 109 en nog meer van de 107, maar nu blijkt weer: goedkoop = duurkoop :-(

    Dus allen: welke staalbescherming je ook kiest: maak het GOED schoon.

    Sleutel ze!