bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • Frans Bonnes

    Alleen is de vraag of dat chassis dan nog wel leverbaar is. Over het chassis van Wilberth heb ik zo mijn twijfels.

  • jarne/jarnej@zeelandnet.nl

    Of een nieuw gegalvaniseerd chassis of na het galvaniseren van een oud chassis alsnog volspuiten met Mike Sanders vet.

    Of het oude chassis niet galvaniseren maar met Mike Sanders vet, ook dan zal hij voorlopig niet rotten.

    Mijn oude nooit behandelde maar nu wel netjes gerepareerde 50+ chassis krijgt een vet behandeling daar word hij vast 100 mee.

  • wilberth

    hmmm, ben bijna geneigd te zeggen is nog niet leverbaar. Er wordt aan gewerkt bij Richards, maar eerst moet iemand zijn “voorbeeld” chassis nog ff leeghalen. En dan nog, dan heb ik een mooi glimmend chassis en dan kan ik er meteen de gaten in gaan maken voor die kapstan voorop en al dat landbouwtuig achterop. Met als resultaat dat ik hem dan weer opnieuw moet verzinken (ik zou natuurlijk een blanke kunnen bestellen, tegen die tijd dat ze leverbaar zijn, maar dat is voorlopig nog dromerij van enkele britse collega's)

    wilde dat eigenlijk eerst een netjes fatsoeneren en tot en met de gatenbalk demontabel maken, dus eigenlijk die platen die nu aan het chassis gelast zijn aan de balk maken en de boutgaten in het chassis. Zodat ik desgewenst dit grondanker ook thuis kan laten.

    Maar sowieso moeten er eerst hier en daar nog wat spinnewebben uit, hoewel ze ook wel hun charme hebben.

    groet, Wilberth

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Heb je het al losliggen en is wat is de staat? Ik weet dat jij al lang met landrovers bezig bent, maar je ziet het pas als je het los hebt liggen en gaat krabben.

    Wij zijn bezig met een SII. Leek heel aardig, had al een vervangen achterbalk. Eenmaal kaal vind je toch veel slechte plekken hoor. We hebben er inmiddels een aantal meters laswerk inzitten en zijn nog niet klaar…

    Gewoon gaan strippen en dan pas plannen zou ik zeggen.

  • wilberth

    ligt nog niet los, maar je kunt er overal nogal goed bij met een 109, en aangezien ik op de meeste plekken glanzend kaal ijzer onder de droge klei uit heb zien komen heb ik goede hoop.

    Groet, Wilberth

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Dachten wij ook :-) Hoe is ie in de rothoekjes bovenop waar de schokbrekers vastzitten en achter de steunen waar het schutbord aan vastzit?

    Ik hoop voor je dat alles goed is, maar we hebben het chassis nu kaal op de brug liggen, goed krabben en kloppen en er vielen toch diverse gaten. Hadden we niet verwacht.

    De bovenkant is nu eenmaal minder goed bereikbaar voor schoonmaken en ook voor een eventuele behandeling in het verleden…

  • Andrew Colville

    Je kunt prima een oud chassis laten verzinken, maar hij moet zoasl gezegd helemaal kaal zijn. dus alle verf, roest, zand en kit.

    Het beste resultaat ga je krijgen door het chassis te laten ontlakken ( chemisch ) ook wel loogen geheten. na dit proces houd je enkel Ijzer over ( hopenlijk ::o ) door het logen verdwijnt ook roest, zelfs van die gedelamineerd ijzer/roest.

    Geen enkel ander process gaat het chassis zo schoon krijgen en daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

    Nadeel het is een zeep/zuur basis, het zink kan er goed tegen en de zink komt ook wel tussen twee lagen staal.

    Bovendien gaat elk te verzinken deel altijd eest door verschillende baden waronder een zuur bad voor het verzink process.

    Mocht je niet gaan verzinken dan is het logen niet handig omdat er altijd zuur achter blijft die zou je nieuwe lak opvreeten, zink heeft er geen last van.

    Thermisch ontlakken komt heel dicht in de buurt, toch vraag ik me af of ook rotte delen Ijzer hier door ook weg gaan, dit is van belang tussen twee plaatdelen waar punt lassen zitten.

    Binnenkort ga ik weer verder met mijn classic, Ik weet nog niet of ik alles laat ontlakken middels het thermisch process of toch weer voor het loogen ga. in elk geval gaat zo veel als kan aan ijzer werk in de zink en daarna ook in de 2K lak.

  • jarne

    Hoi Erik,

    Wat voor serie 2 hebben jullie?

    Ik ben met een 59er bezig en die heeft ook al aardig wat nieuw staal gekregen.

    Chassis leek aardig maar vooral de onderkant was slecht. Een berg werk.

    groeten uut Souburg

  • Ben leert elke dag van zijn Laro's

    jarne Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi Erik,

    > Wat voor serie 2 hebben jullie?

    > Ik ben met een 59er bezig en die heeft ook al

    > aardig wat nieuw staal gekregen.

    > Chassis leek aardig maar vooral de onderkant was

    > slecht. Een berg werk.

    >

    > groeten uut Souburg

    ben je leden aan het werven voor de club van 59? hahaha

  • jarne

    Hmmmm misschien wel een idee….