bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • Lucas van Lierop

    Ik heb bewust gekozen voor thermisch ontlakken ipv logen omdat ook de body wilde doen en ik had begrepen dat niet alle kitranden etc. helemaal opgelost zouden worden. De roest is er in het zuurbad bij de verzinkerij wel afgegaan.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Hey Jarne,

    Een militaire Serie II benzine uit 1960 geloof ik. Je bent welkom om eens een kijkje te nemen hè.

    Je weet de weg en anders stuur je maar een PB-tje.

    Erik (uut Vlissingen, maar bezig in Oost-Souburg)

  • Andrew Colville

    Ik denk dat jouw carroserie niet eens had gepas, dat was met een standaard koets al een uitdaging. ( bij het adres waar dat gedaan is dan )

    Ook kit lost op, Ik heb heel wat meters toen opnieuw afgekit.

  • Lucas van Lierop

    Ah mooi, mij. carrosserie had ik al doorgezaagd voor het ontlakken dus dat had gepast. Voor het verzinken wel even moeten zoeken maar geen probleem in Kampen ;)

  • Apke

    Ik heb mijn Disco 2 chassis laten verzinken door Andrew (althans tijdens de wederopbouw van de D2 was dit nog maar een klein beetje extra werk).

    Even wat tips:

    Laat vooraf de RDW even langskomen of rijd er zelf langs. Na afloop is het chassisnummer weg en de RDW werkt heel goed mee als ze vooraf geïnformeerd zijn (en alles gedocumenteerd hebben).

    Eerst hebben we wat opknapwerk aan het chassis gedaan en we hebben grote (10 mm) gaten geboord zodat lucht en zink er uit kunnen lopen bij de verzinkerij.

    Mijn chassis is gestraald voordat het naar de verzinkerij is gegaan.

    Daarna zijn alle schroefdraden opnieuw getapt en alle gaten opnieuw op maat gemaakt.

    Omdat het een bestaand chassis is kan je nooit met zekerheid zeggen dat de bescherming altijd 100% goed is. Eén keer per jaar nakijken en eventueel de binnenkant even behandelen met ML of iets dergelijks is aan te raden.

    Als ik nogmaals voor de keuze kom te staan, dan zou ik er weer voor gaan. Het meeste werk zit in het chassis er onder vandaan halen (en terug opbouwen). Qua kosten is mij dit meer dan 100% mee gevallen (dankzij Andrew is het met bestaande klussen meegenomen in de verzinkerij). Vergeet ook niet om direct wat klein materiaal te laten doen, kost bijna niets extra's en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

  • Thimo

    Beste Frans,

    Ik heb een 101 gekocht en ben toen begonnen met een complete restauratie.

    Helaas zei mijn vriendin dat “dat ding” er uit moest.

    Ik heb het project toen ( 8 a 9 jaar geleden ) verkocht.

    Mvg Thimo.

  • wilberth

    bedankt voor alle input weer.

    Ik ga het allemaal eens wat verder uitzoeken, vooral de alternatieve voorbehandelingen (chemisch en thermisch) want daar schuilt volgens mij toch het succes van een actie met een oud chassis. Het moet schoon zijn…

    Groet, Wilberth

  • Andrew Colville

    Juist hoe schoner het oud materiaal is hoe beter het resultaat.

    Helaas kost schoon wel wat meer als even stralen, maar even zoeken en bellen levert het een ander aan prijzen op, er zijn bedrijven die alles op een adres kunnen verzorgen, halen brengen transport kost ook allemaal geld, dus is wellicht een dergelijk adres die toch iets duurder is toch de moeite waard.

    Ik heb destijds de koets en chassis laten chemisch ontlakken via Duckservice Leek, helaas kwamen zijn hun afspraken niet echt na waardor het project ruim 4 maanden achter op schema kwam. Hun ontlakker zat echter in nord duitsland, ze handelden dus als tussen persoon, maar pa nadat ik een tweede keer was “Langs gereden” retourtje Weert - Leek ( +- 700 km ) om te kijken of mijn koets er nog stond, uit eindelijk na mijn laaste bezoek werdt de koets binnen 10 dagen weg gebracht en kon ik hem weer halen.

  • VeeTee

    Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > ben je leden aan het werven voor de club van 59?

    > hahaha

    Da's wel een mooi jaar, wil ook nog wel 's … ;)

  • jarne

    Wat zijn de kosten nu eigenlijk (ongeveer) om een chassis van A tot Z te galvaniseren, dus met transport, ontlakken (op wat voor manier dan ook) stralen (?) het galvaniseren zelf.

    Hoe gaat dat met het chassisnummer? is dat nog te lezen of moet je naderhand naar de RDW voor herinslag?

    Grt