bestaand chassis galvaniseren, ja of nee, ervaringen

  • Lucas van Lierop

    Hoi Jarne,

    Ontlakken: Ik heb mijn chassis en carosserie thermisch laten ontlakken (bij TCI in Tilburg) en dat kostte 1700 euro, dus je kunt beter met een paar man een paar chassis tegelijk laten doen en de kosten delen.

    Verzinken: kost (ongeveer) 1,50 euro per kilo totaalgewicht na verzinken (niks dus)

    Transport: ja aanhangertje huren oid.

    Chassisnummer: had ik met antizinklak afgedekt maar achteraf had het misschien niet gehoeven.

    Groet.

  • Disco

    Test!

  • Wim Janssen

    Ik weet dat thermisch ontlakken van een chassis bij Thermoclean in Lummen Belgie minder dan 300,- kost. Thermisch verzinken bij Galvano Maasmechelen kost ca. 0,70 per kilo.

    Dus het kan altijd goedkoper.

  • Andrew Colville

    Zijn dat recente prijzen Wim?

    Van aert hier rekende voorheen €0.80 per KG ex btw. Voor het chassis van Apke betaalde ik hier plots totaal €350,- voor alleen het chassis en die weegt echt geen 250 KG deze kun je net als de meeste LR chassis met 2 man verplaatsen, bovendien slecht of niet voor behandeld waardoor ik veel werk had om overtollig zink en vuil klodders te verwijderen.

  • Andrew Colville

    Ik heb in 2005-6 uit mijn hoofd €950,- euro betaald voor het ontlakken, van koets en chassis, +- 300 euro overig straal werk kleine delen.

    het verzinken was €850,- voor alles, grootste kosten hier van was de koets zelf die ging op een balk en die werd dan ook volledig door berekend zoals afgesproken, er kon tenslotte niks bij gehangen worden.

    bregen en halen van koets/chassis ik denk 200 euro aan brandstof en 2 dagen kwijt ( helaas ben ik vaker moeten rijden wegens niet na komen afspraak )

    Het kost dus heel veel geld, je kunt ook een leuke tweede handse auto kopen voor dit bedrag.

    In mijn geval heb ik de autoambulance geleend van de buurman, kosten €0.00 maar als je die moet huren €45,- per dag en je hebt een E-rijbewijs nodig + een geschikte trekkend voertuig.

    De keerzijde is wel dat als je dit nu goed doet, dat je dan ook niet meer hoeft te denken aan lassen ( tenzei jij of een ander schade zou rijden ) de zink zal niet eeuwig beschermen, aar jij en ik gaan niet meer meemaken dat er gelast hoeft te worden. en de zink kun je nog helpen met een 2 K lak erover, dit ben ik van plan met een aantal delen Koets, Chassis o.a.

  • jarne

    Gezien de kosten kan je dus eigenlijk beter met een aantal mensen een heel nieuw gegalvaniseerd chassis in de UK kopen?

    Dat zou ik (denk ik) gedaan hebben als mijn 55 jaar oude chassis totaal rot zou zijn geweest.

    Als ik klaar ben met las, verf en vet werk ben ik ongeveer tussen de 550 en 650 euro kwijt.

    Dan moet het chassis met normaal onderhoud toch zeker weer 20-30 jaar netjes blijven lijkt mij.

    Af en toe eens schoonmaken, likje verf, nog eens een spuitje vet, dat zijn de kosten toch ook niet? en bovendien leuk om te doen want het is hobby.

    Verder ben ik niet iemand die voor het leven een auto koopt dus ook de serie 2 word misschien na een jaar of 10 weer verkocht om een volgend project te bekostigen.

    Een engelse motorfiets uit de jaren 50/60 of een grote oude stationaire dieselmotor uit de jaren 30 lijkt mij ook nog wel eens wat. (boot opknappen hmmmm effe denke)

    Maar als je samen met je Landrover oud wil worden is een gegalvaniseerd chassis natuurlijk een prima idee.

    Groeten!

  • Apke

    Een gegalvaniseerd chassis kan behoorlijk prijzig zijn. Voor mijn Discovery zou dit neerkomen op € 1.700,= pond ex VAT. Zelfs als ik de kosten van het vervoer zou delen, dan is het nog een behoorlijke uitgave.

    Voor een Series kan het voordeliger zijn, maar je moet een beetje opletten met wat je koopt. Je zal een chassis moeten kopen wat hier (in Nederland) wordt aangemerkt als een chassis wat officieel geschikt is voor je auto (type goedkeuring o.i.d.). Zomaar een chassis kopen (nieuw) zit er dus niet in.

    Verder als tip: geef vooraf aan bij de RDW wat je wil gaan doen, dan doen ze later niet zo moeilijk als er een nummer in moet worden geslagen. Andrew heeft bij mijn auto de RDW laten komen om vooraf te schouwen (na het ongeluk in Slovenie mocht de auto niet meer de weg op) en aangegeven dat we een body wissel wilde doen en het chassis naar de verzinkerij wilde brengen.

    Voor de keuring en inslag van het nummer waren er 0,0 problemen bij de RDW. De man die de schouwing had gedaan heeft tegen zijn collega gezegd dat de nummers niet gecontroleerd hoefde te worden en de inslag van het nummer (waar officieel een afspraak voor moest worden gemaakt) werd 's middags gelijk gedaan.

    Ik begreep trouwens dat ze in Engeland het gegalvaniseerde chassis weer zwart maken, de auto's met een dergelijk chassis zijn gewilde objecten voor diefstal :(

  • adriaan

    Ik heb mijn 110 chassis laten ontlakken en galvaniseren bij een autobeitserij. Dan is het volledig kaal, blank staal en schoon. Daarna galvaniseren. Heel betaalbaar. Zeker wanneer ik kijk naar stralen en galvaniseren hier in de regio.

  • Lucas van Lierop

    Het helemaal kaal maken is dan weer zinloos want bij de verzinkerij kan ie zomaar een paar dagen buiten in de tegen staan aan roesten.

  • D&G

    We hebben op dit moment 2 voorbeelden binnen staan in onze loods waaruit blijkt dat het absoluut niet aan te raden is om een oud chassis te galvaniseren.

    De ene is een 107“ Station Wagon chassis waarbij de outriggers van binnenuit gewoon verder gingen met rotten en de andere is een 109” chassis waar we goed met een endoscoop de boel hebben bekeken en ook hier is het een grote bende binnen.

    Beide chassis zijn door hun eigenaren naar beste eer en geweten, met advies van deskundigen, voorbehandeld en gegalvaniseerd.

    Natuurlijk is schoonmaken essentieel maar er is geen enkele manier de je garandeert dat je alle vuil en reeds bestaande roestvorming uit je chassis krijgt. Resultaat: Van buiten prachtig mooi maar van binnen nog steeds even slecht en slechter wordend. En dan maar de gedachte hebben dat je chassis helemaal in orde is omdat hij gegalvaniseerd is.

    Dus gewoon niet doen. Chassis zo goed mogelijk schoonmaken aan de binnenkant en dan met een roest stopper als RX5 oid aan de gang. Lekker veel erin spuiten en daarna RX7 erin. Aan de buitenkant RX5 en RX10 en dan gewoon goed bijhouden. Goed schoonhouden en wanneer nodig bijwerken.

    Ik heb zelf een 88" en 90 beide met een nieuw gegalvaniseerd chassis en ook daar zie je na een aantal jaar lichtelijk bruine vlekjes verschijnen. Dus die gaan ook gewoon behandeld worden met RX producten.

    Iedereen die denkt dat bovenstaand onzin is: Kom gerust even kijken, zien is geloven.

    Gerard