Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

  • Sergej

    http://www.budget-parts.nl/producten/discovery/discovery_2/gearbox_1/uhb100190.html

  • Arthur Verhalle

    Fré,

    Een Hawkeye is een zogenaamd “diagnostic tool”, een uitleesapparaat voor het motor-managementsysteem en de overige boordcomputers en elektronica. Je kan hiermee als het ware kijken in het besturingsproces van de gehele auto. Het aardige van zo'n Hawkeye is dat je niet alleen kan uitlezen, maar je kan ook diverse storingen resetten en parameters wijzigen. Mooi stukje speelgoed voor techneuten! Kost een paar centen, maar dan heb je wel wat.

    Arthur

  • Arthur Verhalle

    Hoi Andrew,

    Ik heb nog niet een stukje gereden, alleen even een rondje om de werkplaats. Het was wel mooi, telkens als de M+S knipper-actie begon, even resetten met de Hawkeye en weer verder met vermogen! Ik zocht nog naar een mogelijkheid deze switch te bypass-en, maar dat gaat niet (ergens wel logisch). Dus een stukje rijden heb ik nog niet gedaan. Het zou met niets verbazen als er dan toch nog één van de foutcodes tevoorschijn komt.

    Over die “topside switch” vond ik op internet nog wel wat zaken. Oorzaak is vaak vocht/water en het defecte deel is nogal eens één van die grote condensators(tenminste, daar lijken ze op) die bovenop de printplaat liggen. Voor zover ik heb kunnen vaststellen, was de ecu droog van binnen en ook de hoeveelheid olie in de ecu was marginaal. Vreemd genoeg was de unit niet (meer?) geseald…… Ik weet niet of zo'n ecu van JE-engineering een gemodificeeerde LandRover-unit is, maar dit kan gemakkelijk worden verholpen.

    Met een beetje geluk valt vandaag het werkplaatshandboek op de mat en ga ik eens kijken hoe ik die position-switch elegant kan vervangen. Reparatie is natuurlijk ook nog een optie. De grootste boosdoener schijnt wederom water te zijn, iets met afvoerleidingen die precies bovenop de switch staan te lekken….

    Arthur

  • Andrew Colville

    Als je ECU is bewerkt door JE dan is hij warschijnlijk open geweest om de eprom te vervangen door een herschrijfbare ( de standaard Eprom is niet herschrijfbaar ) en dan heb je een MSB ECU en is jouw voor 2002 gebouwd. op zich niks mis mee je kunt de deksel weer afdichten met een klein biesje vloeibare pakking. als schiet je daar niet heel veel mee op omdat de ecu op elke hoek twe kleine gaatjes heeft.

    Er wordt Idd het meest verwezen naar de condensators het schijnt dat ze te vervangen zijn, al heb ik dat zelf nog noiit geprobeerd.

    De condensators hebben iets te maken met het “vuuren ”van de verstuivers. (een heel tijd geleden heb ik me er in verdiept ( ik wil leren hoe ik ze kan progameren, maar dat werdt wat ingewikkeld, in ben geen ECU techneut. en snap heel weinig van computer taal.

    boven de positie schakelaar drupt de afwatering van je kachel/arico huis, en laat die nou exact op de stekker van de positie schakelaar mikken. de oplossing is deze gewoon verlengen. er zit aan de andere zijde van de tunnel nog zo een afwaterings slangetje gelukkig drupt deze nergens op.

    Ik ben benieuwd of het afslaan en moeilijk starten is opgelost.

    Wel een gaaf speeltje die Hawkye pro en ook best interesant voor mij als garage, maar dan moet ik hem eerst eens op proef krijgen, ik vondt de gewone Hawkeye helemaal niks die kon ook amper wat.

    Kun je Live data opslaan?? dat is namelijk een must voor mij.

  • Arthur Verhalle

    Wel, posting nummer 75…..

    Het ziet er naar uit dat de defecte gearbox position-switch inderdaad de meest irritante factor was. Gisteren de oude uitgebouwd, dat valt nog even niet mee, de positie is echt geniaal gevonden en als je de auto niet op de brug kan zetten (plafond werkplaats is te laag), verdien je bij deze exercitie een vrijstelling van 3 weken voor iedere sportieve activiteit….hier wordt je lenig van. Eerst het voorste deel van de uitlaat losmaken, hiervoor moeten twee dwarsbalken onder het chassis worden losgemaakt, daarna van onderaf de 3 bouten onder turbo/spruitstuk en de 2 moeren van de flens naar de achterdemper losmaken. Uitlaatdeel uit het ophangrubber peuteren en we krijgen wat ruimte.

    En ja hoor: positionswitch in zicht! Volgens het manual “even” 2 boutjes en 1 moertje losmaken en het ding komt vrij….. Nou, dus niet. Er is simpelweg te weinig ruimte, dus ook de schakelvork van de schakelkabel losmaken en voorzichtig de connector van het steuntje losmaken. Nu kan met enig beleid de schakelvork losgemaakt worden en kun je met je handen bij de connector om deze te ontgrendelen. Let op: ik heb elektriciens-handen met lange, dunne vingertjes, dus als ik zeur over ergens niet bij kunnen, dan is het echt krap…….

    De nieuwe switch voor de uitdaging maar eens zonder het speciale tool gemonteerd, het afstellen vergt enige keren schakelen en kijken of de contacten doen wat ze moeten doen. Indicatief zijn de lampjes op de bak en het display. Als je de switch op gevoel erin zet staan de uitersten goed, alleen de N-stand moet goed worden gezet. Dit ging uiteindelijk heel aardig. De waarde van het tooltje is dus een besparing in de orde van grootte 5x onder de auto kruipen en weer naar de bestuurderspositie terug klunen….. Ik was dus redelijk kapot gisteravond.

    Vandaag de uitlaat terug gemonteerd, balken er weer onder, foutcodes gereset, starten, lopen!

    De eerste proefrit heb ik zojuist gemaakt en die ging goed. Morgen eventjes een langer ritje maken, maar het voelt uitstekend en, eigenlijk wel, beter dan ooit tevoren!

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Goed om te horen dat het nu eindelijk goed lijkt, ben ook nieuwsgierig wat de proefrit morgen brengt.

    Het is mij alleen niet duidelijk geworden of je nu ook de brandplaatjes hebt vernieuwd en of dat ook een verbetering heeft gebracht.

    Het lijkt er dus op dat er een aantal problemen tegelijk op te lossen waren.

    Hoe dan ook het is wel een interessante topic geworden zo.

    Suc6 met de proefrit en laat even horen hoe het ging.

    Groet,

    Bert.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Omdat ik de injectors in eerste instantie niet los kreeg, heb ik de speciale tools hiervoor besteld. Tegelijk met het bestellen van de tools, kocht ik ook de Hawkeye. De Hawkeye was eerder bedrijfsklaar dan dat ik de tools binnen kreeg. Ik heb derhalve de brandplaatjes en O-ringen nog niet vervangen. Ik had eigenlijk verwacht dat een storing rondom de injectors wel door de Hawkeye zou worden gezien, of dat er enkele aan dit euvel te koppelen fouten zichtbaar zouden worden.

    Tot nu toe zijn er geen fouten geregistreerd in het EMS……

    Arthur

  • Arthur Verhalle

    Vanochtend de tweede proefrit gemaakt. Starten ging nog niet perfect (4 tot 5 pogingen, laatste poging toch wat langer contact gemaakt). Wagen reed perfect, pakte goed op en ik had moeite het ding bij te houden met mijn defender terwijl mijn vrouw toch niet echt rijdt als Niki Lauda ;-) !

    Zou dat slechte starten dan toch nog verband houden met de brandplaatjes/O-ringen?

    Arthur

  • Patrick Nieuwenhuis

    om gek van te wordennnn:X

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Ik denk idd dat de brandplaatjes lucht doorlaten, vandaar mijn vraag gisteravond over dit gedeelte.

    Als hij nu verder goed loopt zo ik ze nog wel gaan vervangen, je bent nu zo ver en geheid dat het dan 100 % in orde is.

    Groet,

    Bert.