Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

  • Arthur Verhalle

    De dealer heeft uiteindelijk gevonden dat er zo verschrikkelijk veel olie in mijn kabelboom zit, dat de ecu voorlopig blijft vol lopen…….

    De oplossing: nieuwe kabelboom

    Kosten: € 1.600,00 incl montage

    Hier ben ik dus echt ziek van…….

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Ik heb het idee dat er nu iets niet goed komt, 1600 euries omdat er olie in de kabelboom zit?

    Dat zou ik wel eens willen bekijken.

    Groet,

    Bert.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Op het eerste gezicht niets mis met die diagnose. Het is een “standaard” TD5-probleem. Naar het schijnt is dit ook tot LandRover-ingenieurs doorgedrongen, en is thans een vernieuwde/verbeterde kabelboom in omloop.

    Het kan natuurlijk zijn, dat mijn auto nog de originele kabelboom had. De algemene remedie tegen olie in en om de ecu is ook het meerdere malen weghalen van de olie “tot het ophoudt….” Nou ja, dat kan ik natuurlijk gaan doen, maar dan ben ik nog wel even bezig.

    Eenvoudiger is dus een nieuwe kabelboom. Okee, zo'n ding kost een paar centen (iets van € 423,00 ex ofzo), maar dan ben je wel klaar!

    Het totale bedrag is wel wat hoog, en mede omdat ik geen dubbeltje garantie blijk te krijgen van onze “Freundliche Nachbaren”-Oosterburen, zet ik de kabelboom zelf wel even over, zo ingewikkeld is dat nou ook weer niet.

    Ten aanzien van die garantie het volgende: als je in Duitsland een auto koopt zit daar garantie op (meestal 1 jaar), maar als je de auto koopt als bedrijf, vervalt dat recht op garantie……. En ik heb de auto inderdaad via mijn bedrijf gekocht…. Ach ja, wat ze met opa's fiets (of, beter nog: de hele economie/productie van Nederland tussen 1940 en 1945) konden, kunnen ze ook met verkoopcontracten. Jammer, maar helaas.

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Duidelijk verhaal.

    Had jij de kabelboom in de cilinderkop al wel vervangen, ik weet dit ondertussen niet meer zeker?

    Deze heb ik in de aftermarket gekocht voor €45,- omdat ik dit probleem ook had met mijn eigen td5.

    Ik heb daarna de stekker nog 2 keer schoongemaakt om de laatste restjes olie weg te halen en klaar, opgelost.

    De prijs die jij noemt is lijkt mij voor de rest van de kabelboom en niet voor het gedeelte in de kop alleen.

    Mocht je het gedeelte in de kop nog niet gewisseld hebben dan zou ik dat eerst doen en dan de rest even goed schoonmaken met een goede reiniger.

    Alles vervangen is natuurlijk de manier om in een keer alles olievrij te hebben maar dan moet de oorzaak ( lekkage) wel verholpen zijn anders zit je zo weer met de ellende.

    Ik wou je ff een pb'tje sturen maar krijg het niet voor elkaar.

    Suc6,

    Groet,

    Bert.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Het is inderdaad de kabelboom van ecu naar de hele bende aansluitingen op en rond de motor. In de motor is het gedeelte van de injectoren al vervangen. Ik ben erg benieuwd naar de vernieuwde kabelboom. Zal het dan lukken de ecu zonder oliekoeling te laten werken?

    Ik hou je op de hoogte!

    Arthur

    by-the-way: mocht het nou op lange termijn toch niet lukken olievrij te blijven, dan recycle ik gewoon weer de oude kabelboom. Het moet immers goed mogelijk zijn de olie uit de boom te krijgen als je deze voor je neus hebt liggen op de werkbank/vloer……

  • Andrew Colville

    Liggend aan het bouwjaar heb ik er nog eentje liggen.

    Nosteeds is mij induidelijk of je nu alle brandplaatjes hebt vervangen.

    Dat de kabelboom vol olie zit is wel vaker, Mijn huidige en die ervoor hadden dit ook, maar dat zorgt nit direct voor jouw probleem. Ik heb er dus mijn twijfels bij.

    Als je wilt testen met de draadboom die ik heb ( EU2 motor ) dan wil ik hem je best toesturen,

    heeft de Dealer een nieuwe draadboom gemoteerd en zijn ze daarna gaan rijden??? Nee he!

    als het aan de draadboom ligt en dus sluiting of weerstand dan heb je op zijn minst een paar fout codes, en die had je niet??

    Mijn mening is typies een dealer oplossing, en als het dat niet is krijg je “tja kop is geschurd”

  • Arthur Verhalle

    Andrew,

    Ik ga een heel eind met je mee waar het “dealer-oplossingen” betreft, maar ik heb die ervaring niet met de mensen bij Kimman. Hier wordt gewoon goed meegedacht en iedere stap wordt van te voren doorgesproken, inclusief de prijs.

    Na het vervangen van de brandstofdrukregelaar had men exact dezelfde ervaringen als hiervoor reeds beschreven: eerste keer perfect starten, tweede keer niet aan te krijgen. Om dit te verklaren hebben ze gelijk de test-apparatuur eraan gehangen en kregen ze foutcodes van de krukas-sensor. Deze sensor is gelijk getest en bleek goed. De kabel aan de sensor was ook in orde. Ecu daarentegen stond weer vol met olie…….

    Conclusie: draadboom zit vol met olie.

    Die conclusie is terecht. Er zijn in zo'n geval 2 oplossingen: 1) regelmatig de ecu-stekker losmaken en schoonmaken totdat het ophoudt (ooit zal het stoppen) of 2) de hele kabelboom vernieuwen. Zoals je waarschijnlijk weet, is er een vernieuwde kabelboom door LandRover op de markt gebracht. Hiermee lossen we de doorsijpelende olie voor de toekomst dus op.

    Hieraan wil ik nog toevoegen dat olie niet echt best is voor de levensduur van bedrading. Elektriciteit en aanverwante zaken is echt mijn vak, dus daar weet ik iets meer van dan van LandRovers. Ik heb draadbomen van aggregaten wel “in snot” zien veranderen door olie, dus vervanging is dan nog zo gek niet.

    Aangezien ik het - hoe dan ook - wel allemaal zelf moet betalen, heb ik de dealer gevraagd de werkplaats afspraak te cancelen en mij de kabelboom te leveren. Ik realiseer me dat ik dan wat meer moet betalen dan de gemiddelde marktprijs, maar het scheelt me nog altijd wel 1 dag van 8 uur werkplaats-tarief en dat is al gauw € 1.000,00!

    Dus, dealer-streken zijn hier vooralsnog niet aan de orde. Ik ben wel tevreden met de service van deze dealer.

    De brandplaatjes zijn inmiddels alle 5 vervangen en ook de O-ringen. Samengevat heb ik dus echt alles tussen diesel en zuigers vervangen (brandstof-filter, brandstofpomp, kabelboom injectors, brandplaatjes, O-ringen, brandstofdrukregelaar), daarnaast ook nog de gear-selection-switch. Als het nu niet gaat lukken, takel ik er een ander TD5-blok in….

    Arthur

  • Andrew Colville

    Oke, erg vervelend allemaal, maar, geeft niet op, wil je toch testen met mijn gebruikte maar verder goede boom dan staat dat aanbod open, als het daar niet aan ligt zou de nieuwe retoer kunnen in de ongeopende verpakking, dat was mijn idee erachter, Ik probeer enkel mee te denken.

    Dit is de eerste Td5 vehaal die ik mee maak die zich niet met het een of andere betaalbare oplossing laat herstellen.

    Ps Mijn redenatie “typies dealer ”is niet bedoeld om Kimman tegen de schenen te schoppen , Ik kon niet lezen dat er was uitgelezen met resultaat, de problemen icm de fout codes, duiden op idd mogelijk kabelboom probelemen, en in een ernstig geval olie in de ECU alhowel dit niet heel vaak voor komt.

    Persoonlijk ben ik ondertussen van mening dat landrover schrijft dat er zowel een nieuwe “Revised” injector harnas heeft laten produceren, net als een nieuwe hoofd motor draadboom, maar de praktijk is echter heel anders, er is geen nieuw part nummer gekomen, en ook aan de materiaalen is niks veranderd, Ik durf er geld op te zetten dat het meer een gerust stellings berichtje was, naar de klanten toe dan een werkelijk “oeps dat moeten we oplossen” ( Disco 3 was al in ontwerp destijds )

    de beste remedie is met regelmaat de stekker tussen injector harnas en hoofd boom controleren, iest wat ik standaard doe bij binnen komst van een Td5 in mijn werkplaats ongeacht of ik de auto wel of niet ken. voor komen is beter dan genezen.

    De bedrading van de Td5 is trouwens prima bestand tegen olie thinner, diesel hoge temperaturen etc die veranderen niet zo snel in snot :D

    de kabel boom reinigen is niet heel makkelijk, de olie beweegt zich voort tussen de onderlinge koper draadjes die de kern op maken, en dus binnen de mantel.

    recht ophangen zou misschien baat hebben maar dan moet hij wel even hangen voor de olie er uit is denk ik.

    Ik ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

  • Arthur Verhalle

    Wel, vandaag de hoofdkabelboom vervangen. Wat een dievenwerk, vooral als je een beetje eigenwijs de volgorde eventjes omgooit. Geeft niets, gewoon weer opnieuw beginnen, maar dan wel volgens het boekje (nou, ja…sort of..).

    Hij zit erin! Een spiksplinternieuw engine wiring harness, geheel zonder olie.

    Uiteraard was het gelijk starten en lopen!

    Morgen eens even testen, ben benieuwd. Hoewel…….wat kan er nog meer mis zijn? Alles is vervangen, toch?

    Arthur

  • Andrew Colville

    IK hoop het zo voor je, het mag onderhand wel, maar blijf benieuwd of dit echt de oplossing is. we horen het graag.