Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

• Arthur Verhalle

Kijk kijk, dat is mooie informatie!

Maandag vervang ik het brandstof filter, dat lijkt me het beste begin.

Ik heb de wagen vandaag nog eens gestart en ben ook nog even goed gaan opletten wat er direct in en om de wagen gebeurt als de motor loopt. Om te beginnen krijg ik direct na het contact maken 3 piepjes te horen. Volgens de gebruiksaanwijzing zou dat betekenen dat er iets mis is met de luchtvering, nou ja, dat is een ander project lijkt me. Voorts hoor ik aan de achterzijde een wat jankerig geluid alsof er een pomp/leiding een beetje lek is….

Nou was ik genegen dit te plaatsen onder het kopje: probleem met de luchtvering…… Als ik echter een eerdere posting van Andrew doorlees, dan kan het jankerige geluid ook van de brandstofpomp komen.

Zonder dat jullie het natuurlijk zelf hebben ervaren, wat denken jullie?? Het zou perfect passen in de theorie.

Vooruitlopend op het pomp-dilemma, ik geloof dat ik zo'n pomp beter niet van Britpart kan bestellen, maar gelijk een originele?

Arthur

• Bert van Halen

Arthur,

Jankend geluid zal hoogstwaarschijnlijk de brandstofpomp in de tank zijn die je hoort.

Kan komen door lucht in het systeem veroorzaakt door wat Andrew al schreef of door een filter dat dicht zit.

Morgen ff een nieuw filter er onder, ontluchten en starten, suc6 en laat ons maar even weten hoe het dan is.

Suc6,

Groet,

Bert.

• Patrick Nieuwenhuis

De regel is zo: grofweg gezegd dat als t onderdeel makkelijk bereikbaar is en aanzienelijk goedkoper is dan is t waard om immitatie te nemen

• Andrew Colville

een goede pomp geeft een zachte zoem een jankend mauwend geluid is idd de pomp de ver heen is.

probeer eest evengoed de filter ( altijd doen bij twijfel ) als deze verstopt zit dan kan de pomp zijn druk niet kwijt en gaan ze behoorlijk janken ook slijt de pomp heel hard.

Als het toch de pomp blijkt te zijn vervang deze dan door een originele die zijn een stukje duurder maar de goedkopere buget variant voldoet niet aan de eisen ( been there done that ) De originele pomp wordt gemaakt door VDO dat is de eenige originele die ik tot heden ken, het materiaal is wit kunstof en de pomp zelf is van bosch ( niet dat je die kunt zien ) de China troep is zwart van kleur en het gewicht aan plastic niet waard. Ik haal ze er wel eens uit om als nog door een OE pomp te vervangen na klachten van klanten.

Let ook op dat sommige leveranciers je laten betalen voor een nieuwe OE pomp en de china pomp in LR doos opsturen.:X

De pomp zelf vervangen kan via de luik onder het tapijp in de koffer de mat kan vaak onder de ( stoeltjes of opberg boxen ) uit getrokken worden, ook kun je het tapijt in snijden net langs de opberg boxen, als je dat goed doet zie je het niet eens en velen zijn al eerder zo ingesneden door luie dealers en garages.

Je kunt testen of je de benodiged 4 bar druk haalt ( pomp kan 6 bar leveren )door een brandstof druk meter te monteren op de plek van de temperatuursensor ( geeft wel een foutmelding in de ECU ) een beetje garage beschikt over deze meter, tijdens een proefrit zie je gelijk of de pomp presteert of gewoon aan vervanging toe is.

• Geert LW79

Mmmmm. Denk je er nog zo over als je op de vluchtstrook staat en niet verder kan?

(ik zou een originele monteren)

Geert

• Boelo

Beste Arthur,

Mochten de eerder genoemde mogelijke oplossingen geen soelaas bieden dan zou je nog eens kunnen kijken naar de 'Waste gate modulator", die was bij mijn D2 ooit de veroorzaker van de door jou genoemde symptomen.

Deze site heeft mij destijds veel geholpen bij de diverse D2 kwaaltjes, http://www.discovery2.co.uk/wastegate.html

Succes en groet,

Boelo

• Arthur Verhalle

Okee, stap 1 is uitgevoerd!

Na bij een lokale “stealer” langs te zijn geweest om voor € 61,00 een brandstof filter te mogen kopen, gelijk het ding vervangen.

Ik heb de procedure gevolgd zoals deze in de posting was meegelinkt. Nadat het filter was vervangen contact in stand II gezet, even gewacht en gestart met het gaspedaal op de bodem.

Met het contact in stand II wordt ik getracteerd op een gigantisch jankend en, na een paar seconden, slurpend geluidje, starten lukte niet.

Nog maar een keer dan, weer janken/slurpen niet aanslaan

Nog maar een keer, en nog maar een keer….

Hij blijft iedere keer janken. Ik denk dat mijn brandstofpomp naar de vaantjes is.

Zit die pomp onder dat enigszins ronde zwarte deksel in de laadbak? Ik heb het tapijt al zover los en opgerold liggen.

Arthur

• Arthur Verhalle

Weer een stapje verder:

Ik heb de motor gestart door de procedure een aantal keren te herhalen en inderdaad, je moet even 3 minuten wachten en dan pedal-to-the-metal contact maken! Een grote rookwolk en ja hoor, lopen.

Maar niet voor lang. Ik heb een paar keer gas gegeven, eerst tot 1500 tpm en na loslaten ging de motor wel heel snel terug naar stationair, niet echt soepel. Vervolgens naar 2000 tpm en de motor begon echt naar te gorgelen. Bij 2500 tpm ging de motor zo snel terug dat hij afsloeg.

Lijkt op tekort brandstof. Overigens viel de pomp-herrie wel weer mee…..

Arthur

• Bert van Halen

Arthur,

Op contact zetten, stand 2 dus de voorgloeistand en direct snel achter elkaar, binnen 5 seconden 5 x volgas geven. Het motormanagement lampje gaat nu knipperen en hij staat nu in de stand dat de motor zich zelf ontlucht.

Dit duurt een paar minuten, na ongeveer 5 minuten van contact zetten, opnieuw op contact, voorgloeien en starten zonder gasgeven.

Laat hem nu maar even een paar minuten stationair draaien en kijk dan eens weer hoe hij op het gas reageert.

Laat maar ff weten hoe het afloopt.

Groet,

Bert.

• Andrew Colville

Begint zo langzamerhand toch als een dooie pomp te klinken.

Pomp zit onder het zwarte/roestbruine dekseltje, let op met vuil in de leidingen, en zorg dat de leidingen weer goed op hun plek zitten bij het herplaatsen, ook de volgorde, controleer op lekages voor je de boel weer dicht schroeft.

De Tip van Boelo, is ook de moeite waard, de watsgate van een rustig gereden Td5 zit al snel vast. maar dan blijft de motor wel gewoon lopen en zal ook snelheid maken tot je de turbo aanpreekt.