Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Precies gedaan wat je hebt geschreven. Het gele motor-symbooltje blijft dan een minuutje of 3, 4 knipperen en ik hoorde het pompje draaien. Het knipperen hield op, pompje ook niet meer gehoord, nog 1 minuut gewacht met contact nog steeds op stand II, daarna contact uit, contact weer aan, starten………… helaas, zonder gas bij te geven gaat de motor niet lopen.

    Arthur

  • Arthur Verhalle

    Andrew,

    Ik heb zojuist een nieuwe pomp van VDO besteld. Morgen ophalen en eens kijken of dat een oplossing biedt.

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Dan idd toch maar een nieuwe pomp er in.

    Ik zag dat je die al besteld hebt.

    Was het proberen waard, hou ons maar even op de hoogte.

    Groet,

    Bert

  • Maas

    Turbo niet overleden ??? Als dat zo is houd dat alleen maar tegen ..

  • Arthur Verhalle

    Update

    Vanochtend bij Budget Parts in Gouda een nieuwe VDO brandstofpomp opgehaald. Zojuist deze eventjes erin gebouwd. Vervolgens weer het systeem automatisch zichzelf laten ontluchten, contact weer af, direct starten met gas op de bodem en voila, een paar minuten laten draaien. Geen jankende pomp meer!!!!

    Gecontroleerd op lekkages, daarna alles weer netjes dicht gemaakt.

    Nog een keer proberen…… ja!!!!!! zonder gas bijgeven gelijk een startende motor.

    Ik heb de wagen even omgekeerd in zijn parkeervak, want ik moet nog wat andere zaken regelen vanavond, maar het ziet er naar uit dat het probleem is verholpen. Dank Andrew en Bert (en ook alle anderen, maar A&B hebben weel heel veel support gegeven) voor het meedenken, het helder redeneren, en het helpen met het zoeken naar de oplossing.

    Nu alleen nog even uitvogelen waarom op het dashboard zo af en toe M en S staan te knipperen, op het engelse forum las ik dat dit kan komen door lekkage bovenop de automaatbak. Voorlopig rijdt de wagen en dat is vooral belangrijk.

    Een heel erg blije Arthur :-)

  • JanTD5

    Goed bezig (tu)

    Groeten Jan

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Laat ons nog maar even weten hoe de proefrit is gegaan.

    Suc6 en dank voor de update.

    Gr,

    Bert.

  • Andrew Colville

    M&S is meets warschijnlijk een storing van de positie schakelaar op de automaat, of de bedrading ervan.

    Met lekage boven de bak in de engelse forums doelt met op het feit at de rechter kachel afwatering exact boven de stekker van de schakelaar het condens uit de kachel loost.

    je kunt het slangetje uit de tunnel zien komen tussen chassis en automaat, net boven de uitlaat.

    Hier zie je ook de betreffende schakelaar zitten.

    Het M&S lampje licht op als de stand van de versnellings keuze schakelaar niet overeen komt met de posistie op de automaat. in het begin is er niks aan de hand, naar verloop van ijd wordt het steeds erger tot de lampje permanent aanblijven en daarna de auto in de noodloop gaat om de automaat en motor te beveiligen.

    Er zijn mensen die het schakelaatje hebben gedemonteerd , gereinigd en weer gemonteerd ( heeft speciall gereeedschp nodig, stand van de schakelaar is van belang )

    Laat even weten hoe de proefrit is verlopen!!!

  • Arthur Verhalle

    update 2, proefrit

    Toch iets te vroeg gejuichd……

    Vanochtend de Disco gestart, dat ging redelijk, niet meteen contact-lopen, maar de motor kwam tot leven en liep mooi. Op het dashboard geen knipperende lampjes of andere ongein, dus gevraagd of mijn vrouw de Disco wilde besturen zodat ik met de defender erachteraan kon rijden, immers, testen moet je goed doen.

    Terwijl we de woonwijk uitreden ging alles uitstekend, vervolgens de Hoge Ring op, richting A6. Hier mag je 80, dus dat was alvast mooi om uit te proberen. Het ging super! Ik kon met de defender de disco maar amper bijhouden, terwijl mijn vrouw toch niet echt een coureur is. Ik begon echt blij te worden…….

    Mar bij het laatste stoplicht voor de A6 sloeg de motor af, en goed ook. Niet aan te krijgen…… Nu heb ik, gelukkig, een bedrijfspand precies bij die stoplichten. Dus, sleepkabel eraan vast, en de wagen naar het pand gesleept. Ik heb ter plaatse de motor wel weer aan de praat gekregen, hij start wel en redelijk snel, maar toch klopt er nog steeds iets niet….. Ten opzichte van de vorige testen kan ik nu wel flink gas geven (4000tpm), loslaten en de motor blijft lopen. Echter dit is in de “P”-stand.

    Wat we nu kunnen vaststellen is dat er inderdaad iets mis was met de pomp, het gejank is weg en de brandstof komt met voldoende druk bij de motor. Kan er daar nog iets zijn wat roet in het eten gooit?

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Achter de accu onder de afdekplaat zit je computer, draai die even los en pak dan de grijze stekker er af (de rode laten zitten).

    Zit hier misschien olie in?

    Zo ja, goed schoonmaken en dan weer testrijden.

    Als hier olie in zit dan moet er ff een nieuw kabelboompje in de motor, niet spannend en ook niet duur.

    Laat maar even weten wat je tegenkomt.

    Gr.,

    Bert.