Bert,
Vandaag uiteindelijk kunnen beginnen met het vervolg van de werkzaamheden. Er was al vervangen
- brandstof filter
- brandstofpomp
vandaag vervangen
- relais brandstofpomp
- kabelboom injectors
- klepdekselpakking
en natuurlijk even mezelf oliesjeik gevoeld toen ik de rode connector van de ecu los haalde……. Shit, veel over gelezen, maar nog nooit echt meegemaakt….. wat een bende, en wat een stomme ontwerpfout!
Maar goed, alles weer op orde gebracht. Ook even in de ecu gekeken (niet slecht, het bleek een “gechipte” van JE engineering), hier geen olie doorgeslagen, gelukkig.
Oliepeil, koelvloeistof enzovoort gecheckt, alles in orde…..dus starten!
Wel, bijna. Eerst nog maar even het systeem zichzelf laten ontluchten, je weet maar nooit……
Na 5 minuten, starten, en……lopen! Als een trein.
Ok heb de motor een 20 minuten stationair laten draaien, niks aan de hand.
Vervolgens een paar rondjes om de werkplaats. Turbo pakte mooi op, vermogen kwam beschikbaar….. Arthur blij!
Motor afgezet. Werkplaats afgesloten en weer aan boord gekropen. Contact……heeeee, wat hoor ik? Jawel, de brandstofpomp. 20 seconden liep dit ding om het systeem weer op druk te krijgen. Starten ging goed, maar niet zo goed als een half uur daarvoor. Ik heb de wagen naar huis gereden (5 minuten rijden). Precies voor de deur sloeg de motor af……ja, daar begon het weer. Lang doorstarten en, uiteindelijk, lopen, parkeren klaaro…….
Vervolgens nog even wat ritjes gemaakt. Elke circa 5 minuten sloeg de motor af en duurde het behoorlijk lang voordat deze weer aansloeg. Uiteindelijk de wagen maar weer naar de werkplaats gebracht (was maar 3x stoppen en starten, went slecht……).
Op zich is er niets geks aan de motor te bespeuren. Ik kreeg zelfs het gevoel bij de verholpen olie-lekkage dat het M+S knipperfeest ook was verholpen. Naar nu blijkt kan ik dat effect oproepen door flink door te starten en gas bij te geven, wonderlijk. Bij knipperende M+S is er overigens geen vermogen beschikbaar (lijkt op stand “3” in de automaat) maar ik kan wel gas geven……
Het lijkt er op dat de motor na 5 minuten geen of onvoldoende brandstof krijgt, ook het telkens niet snel op druk komen van de brandstof is nogal vreemd, lijkt me. Nu kan het zijn dat de automatische ontluchting niet werkt op de leiding van de (Webasto) standkachel (het is een Discovery “entertainer”, helemaal full full-options….), dat moeten we even uitvogelen. Het lijkt me sterk dat er nu alweer zoveel olie in de rode connector ligt dat deze storingen maakt. Een lekkende injector lijkt me ook niet aan de orde, peilstok ruikt niet naar diesel, en olieniveau was aan de lage kant.
Ik ben even aan het einde van mijn Latijn voor vandaag. Het valt me overigens erg mee, sleutelen aan een TD5 blok. Het is een mooie, overzichtelijke motor.
Arthur