Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Links van de ecu, als ik voor de auto sta, ligt bij mij aan de bovenzijde een grijze connector. Deze is kurkdroog……

    Ik trof wel wat kleine lekkage aan onder het blok, ter plaatse van het oliefilter. Wellicht dat wat van deze olie richting versnellingsbak connectors is gekomen en zodoende de onvoorspelbare M+S knipperlichten veroorzaakt.

    Ik heb iets gelezen over een connector ergens bij de injectoren waar olie in zou kunnen komen. Dit zou wel wat kunnen verklaren. In principe start de wagen “koud” nu wel weer aardig, maar met een klein stukje rijden gaat de motor onregelmatig lopen en slaat af. Dan wordt het starten opeens een stuk lastiger, bijkans onmogelijk.

    Arthur

  • Arthur Verhalle

    Ik zit nog even wat na te google-n en kom nog even het volgende tegen:

    als je bij het maken van contact je brandstofpomp even hoort gorgelen of janken, komt dat omdat de ringen van de injectoren niet meer goed zijn. Als dit het geval is, lekt de brandstof na het stoppen van de motor, weg langs de injectoren. Starten gaat dan wat luidruchtig/onregelmatig.

    Dat klinkt bekend!

    Tweede punt is de lekkage langs injector-harness. Is dat wat je bedoelde Bert? Het zou dan dus om de rode plug van de ECU gaan.

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Het gaat om de grijze stekker op de ecu, daar zitten er 2 op een rode en een grijze en deze moet je ff controleren.

    Lees dit linkje maar eens door.

    Olie in kabelboom

    De hier afgebeelde stekker is niet grijs maar zwart.

    Heb jij deze stekker los gehad?

    Had je ook al gecheckt of de wastegate wel gangbaar is?

    Laat maar ff weten.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Ik heb de link doorgelezen en ik heb de verkeerde connector bekeken. Er lag bij mij boven de ecu een grijze (de enige grijze overigens) connector. Hierin was geen olie te vinden….. Naar ik nu begrijp gaat het om de connectors die in de ecu gaan. Dat zijn bij mij een rode en een zwarte, precies zoals in de link. Maar in de link zit de olie in de rode connector en jij zegt dat ik daar niet moet kijken….. Ehmm, ik heb het workshop-manual vandeweek besteld want ik wil het kunnen nalezen als ik iets tegenkom, dus tot die tijd moet ik me op jouw deskundigheid beroepen.

    Gezien het feit dat dit een standaard TD5 probleem is, zal ik morgen gelijk de AMR6103 kabelboom bestellen en een nieuwe pakking voor het kleppendeksel. Dan kan ik in 1 keer controleren en vervangen indien nodig, scheelt weer een keer knoeien!

    Misschien wel een idee om ook gelijk de injector-ringen te vervangen?

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Je hebt gelijk, de rode stekker ff controleren want die komt vanaf de injectoren.

    Hier de link voor het vervangen van de brandplaatjes, lees maar eens door.

    Linkje

    Ik zou eerst even de stekkers controleren en mocht het nodig zijn dan pas de volgende stap.

    Ik heb de brandplaatjes en seals ook net bij mijn auto vervangen (td5 disco2 350.000 km) en ik heb ook af en toe als ik hem na een nacht staan op contact zet dat ik de pomp heel even hoor, nog geen halve seconde maar hij start wel altijd mooi op alle cilinders direct.

    Laat maar even weten hoe het er uit ziet.

    Groet,

    Bert.

    Ps, wastegate niet vast?

  • Andrew Colville

    olie in de injector harnas zou zeker kunnen veroorzaakt onregelmatig lopen en in een erg geval het uitvallen van de motor.

    Olie vindt je bij deze stekker.

    en die zit onder de zwarte kap. ( 3 bouten een rechts en twee links boven het uitlaat spruitstuk ) gezien van bestuurders positie!

    Je hoft de kleppen deksel niet te verwijderen om deze stekker te controleren.

    Als hier olie zit dan kijk je naar de ROOIE stekker op de ECU.

    Hier zie je een met olie besmeerde ECU stekker.

    Beide stekkers (Rood en Zwart ) kun je ongestraft verwijderen, om piekspanning tegen te gaan doe je er wel verstandig aan om de – Min van de accu te verwijderen. ( denk aan radio code en laat een deur open staan )

    Gezien de oude pomp duidelijk ook een probleem gaf , geef ik je de tip ook de brandstofpomp relais te controleren, het kan zijn dat de contacten van het relais door de oude pomp ook zijn ingebrand en dus slecht contact maaken.

    Het relais vind je in de zekering kast in de motor ruimte op het Rechter voor scherm, in de deksel staat afgebeeld welke van de brandstof pomp is, om te teseten kun je hem wisselen met de zelfde kleur relais van b.v. verlichting/airco pomp ACE, net wat je wilt, wel onthouden waarmee je hebt gewisseld.

    Ander mogelijkheid is dat je of nog een lucht belletje hebt gehad, of de krukas positie sensor meet niet geheel correct. ( noisy signal of Intermittant) ( verstoord of met onder breking)

    Maar dit kun je het beste controleren door uit te lezen.

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Hoe lijkt het, ben je al iets verder met het oplossen van het probleem?

    Groet,

    Bert.

  • Arthur Verhalle

    Bert,

    Vandaag uiteindelijk kunnen beginnen met het vervolg van de werkzaamheden. Er was al vervangen

    - brandstof filter

    - brandstofpomp

    vandaag vervangen

    - relais brandstofpomp

    - kabelboom injectors

    - klepdekselpakking

    en natuurlijk even mezelf oliesjeik gevoeld toen ik de rode connector van de ecu los haalde……. Shit, veel over gelezen, maar nog nooit echt meegemaakt….. wat een bende, en wat een stomme ontwerpfout!

    Maar goed, alles weer op orde gebracht. Ook even in de ecu gekeken (niet slecht, het bleek een “gechipte” van JE engineering), hier geen olie doorgeslagen, gelukkig.

    Oliepeil, koelvloeistof enzovoort gecheckt, alles in orde…..dus starten!

    Wel, bijna. Eerst nog maar even het systeem zichzelf laten ontluchten, je weet maar nooit……

    Na 5 minuten, starten, en……lopen! Als een trein.

    Ok heb de motor een 20 minuten stationair laten draaien, niks aan de hand.

    Vervolgens een paar rondjes om de werkplaats. Turbo pakte mooi op, vermogen kwam beschikbaar….. Arthur blij!

    Motor afgezet. Werkplaats afgesloten en weer aan boord gekropen. Contact……heeeee, wat hoor ik? Jawel, de brandstofpomp. 20 seconden liep dit ding om het systeem weer op druk te krijgen. Starten ging goed, maar niet zo goed als een half uur daarvoor. Ik heb de wagen naar huis gereden (5 minuten rijden). Precies voor de deur sloeg de motor af……ja, daar begon het weer. Lang doorstarten en, uiteindelijk, lopen, parkeren klaaro…….

    Vervolgens nog even wat ritjes gemaakt. Elke circa 5 minuten sloeg de motor af en duurde het behoorlijk lang voordat deze weer aansloeg. Uiteindelijk de wagen maar weer naar de werkplaats gebracht (was maar 3x stoppen en starten, went slecht……).

    Op zich is er niets geks aan de motor te bespeuren. Ik kreeg zelfs het gevoel bij de verholpen olie-lekkage dat het M+S knipperfeest ook was verholpen. Naar nu blijkt kan ik dat effect oproepen door flink door te starten en gas bij te geven, wonderlijk. Bij knipperende M+S is er overigens geen vermogen beschikbaar (lijkt op stand “3” in de automaat) maar ik kan wel gas geven……

    Het lijkt er op dat de motor na 5 minuten geen of onvoldoende brandstof krijgt, ook het telkens niet snel op druk komen van de brandstof is nogal vreemd, lijkt me. Nu kan het zijn dat de automatische ontluchting niet werkt op de leiding van de (Webasto) standkachel (het is een Discovery “entertainer”, helemaal full full-options….), dat moeten we even uitvogelen. Het lijkt me sterk dat er nu alweer zoveel olie in de rode connector ligt dat deze storingen maakt. Een lekkende injector lijkt me ook niet aan de orde, peilstok ruikt niet naar diesel, en olieniveau was aan de lage kant.

    Ik ben even aan het einde van mijn Latijn voor vandaag. Het valt me overigens erg mee, sleutelen aan een TD5 blok. Het is een mooie, overzichtelijke motor.

    Arthur

  • Bert van Halen

    Arthur,

    Goed bezig maar we zijn er blijkbaar nog niet.

    Het feit dat je na een poosje rijden uitval krijgt en dat de brandstofpomp bij het weer op contact zetten lawaai maakt duidt volgens mij op (compressie) lucht wat via de koperen brandplaatjes die onder de verstuivers zitten lucht in het branddtofkanaal komt die door de cilinderkop loopt.

    Ik zou als volgende stap in het oplossen deze vervangen en dan ook de rubber ringen meenemen die om de verstuivers zitten, zie deze link. Verstuivers

    Dit is iets meer werk maar niet duur, wel ff originele delen bestellen bij de dealer.

    Ik zou dit toch even proberen als ik jou was, maar moet ook toegeven dat ik de hoop had dat het met het schoonmaken van de stekker goed zou blijven.

    Wellicht dat Andrew ( of ieder andere deskundige) als die meeleest zijn mening en visie kan geven?

    Hij heeft meer specifieke landrover ervaring dan dat ik heb.

    Ps, bij mijn TD5 is het probleem weg na het vervangen van bovenstaande!

    Suc6,

    Groet,

    Bert.

  • Andrew Colville

    MS en aleen rijden in de derde versnelling is noodloop, de ecu van de automaat meet ergens iets verkeerd en warschijnlijk, de positie schkelaar, als deze zeer onverwachte waardes( tov de waardes in het brein ECU ) geeft dan kan de ECU de boel helemaal stop zetten ook de motor. maar dan moet er voor de ECU wel iets heel fout zijn met de electronica.

    het komt ook voor dat de bedrading die boven op de versnellingsbak ligt door schuurt en dat daar de fouten van daan komen.

    Natuurlijk blijft het ook de vrag of je brandplaatjes nog wel afdichten, als dat niet het geval is dan krijg je verbrandings gassen in de diesel galarij en dus ook lucht, dan zal de motor moeilijk gaan lopen en afslaan.