Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

• Arthur Verhalle

Naast de brandplaatjes, zou het ook nog de brandstofdruk-regelaar kunnen zijn? Het schijnt dat dit ook een notoir TD5 probleem-artikel is…..

Arthur

• Marc-my-Words

Arthur Verhalle Schreef:

——————————————————-

> Naast de brandplaatjes, zou het ook nog de

> brandstofdruk-regelaar kunnen zijn? Het schijnt

> dat dit ook een notoir TD5 probleem-artikel

> is…..

>

> Arthur

Gewoonlijk krijg je dan een lichte diesel-lucht onder de motorkap (na een eindje rijden), en gewoonlijk is dan het starten wat moeizamer (omdat er ook lucht binnen kan komen) na wat langere stilstand. Juist het uitvallen na een eindje rijden lijkt mij niet passend bij een “gewoon” sluipend lucht-lek - je zou eerder denken aan “lucht” die vanuit de cylinders in het brandstof-systeem gedrukt wordt.

Brandplaatjes lijkt aannemelijker, of om even wat doemdenken toe te voegen: en kop met een krak naar de brandstof-gallerij.

Marc

• Bert van Halen

Hallo,

Wat ik ook lees in het verhaal van Arthur is dat het probleem beïnvloed wordt door het opwarmen van het blok dus temperatuur heeft invloed.

Wellicht door het uitzetten van de cilinderkop waardoor (compressie) lucht een kans krijgt om invloed uit te oefenen.

Wat gebeurt er als je nadat de motor is afgeslagen op het moment dat deze warm is dus je dan het brandstofsysteem opnieuw ontlucht en niet gaat doorstarten?

Het lijkt mij dat als hij dan wel opnieuw goed aanslaat het idd een luchtprobleem is veroorzaakt door de brandplaatjes en/of een scheurtje in de kop.

Kan de storing in de bak ook ontstaan door te lang doorstarten en een te lage spanning in het electrische systeem?

Weet iemand dat?

Groet,

Bert.

• Landroverstageone

hoi arthur klink misschien gek maar ik heb de zelfde auto maar dan uit 2003 er zat bij mij toe teweinig koelvloeistof in en kreeg toe hetzelfde probleem

gr. joop

• Andrew Colville

Zoals Marc ook omschrijft is de brandstof drukregelaar hier niet echt een kandidaat, het probleem met de regelaar is namelijk lekage ( aleen onder druk ) naar buiten het brandstof systeem, dit kun je ruiken, en zelfs zien, de zijkant van bak en motor rond de startmotor wordt nat met diesel ( wel makkelijk schoon spuiten :D )

Het klop idd dat de regelaar een Td5 kwaaltje is, maar dan in de vorm van lekage via het membraam.

Ik denk hier eerder aan brandplaatjes, dat is buiten een versleten pomp de eenige manier om lucht in je brandstof systeem te krijgen, elke andere plek zul je ook lekage moeten zien, het systeem staat namelijk onder 4 bar druk.

het systeem kan ook geen lucht aanzuigen zoals de Bosch VE injectie pomp op de 300tdi.

Op de retour leiding staat even eens een beetje druk, maar ook is deze bedoeld om evt lucht weg te voeren.

Bert haalt ook nog een goed punt aan, Td5's hebben een hoge accuspanning nodig om aan te slaan, minder dan 9 volt tijdens het starten en dat langer dan 10 seconden (uit egen meet ervaring ) resulteerd in een Td5 die voor het gehoor hard zat rond gaat op de startmotor, maar gewoon niet aanslaat.

Probeer even een geleende accu voor de lol, voor het zelfde geld veroorzaakt die het probleem van niet aanslaan.

Toch verdenk ik nogsteeds lucht.

• Arthur Verhalle

Hallo Joop,

Dat is wel een heel bijzonder causaal verband! Maar goed, bij een LandRover mag het niet allemaal voorspelbaar worden, dan is de lol er wel vanaf…….

Ik heb mijn koelvloeistof niveau gecheckt en dat is nu in orde, het was wel aan de lage kant dus helemaal vreemd hoeft het niet te zijn. Het heeft echter, na het vullen, geen verandering opgeleverd.

Wel interessant, nu we toch even het hoofdstuk koelvloeistof aansnijden, hoe gedraagt de vloeistof zich bij een goede motor? Het is wel mooi, ik heb een redelijk transparant expansie/vultankje, dus ik kan zien wat er met de vloeistof gebeurt als de motor draait.

Arthur

• Landroverstageone

jammer het was mooi geweest als dat de oorzaak was omdat je daar het laatst aan zou denken zoals bij mij maar controleer alle vloeistoffen de ecu reageerd bijna overal op

gr. joop

• Rien van Brenk

Toevallig heb ik vandaag ook diesellekkage met mijn disco td5 en is het bij mij idd. de brandstofdrukregelaar…..zo lek als een mandje!, ben nu op jacht naar een nieuwe,

grt.

Rien, ook uit Almere

• Sylvester

Ik heb vandaag een nieuwe drukregelaar gekocht, ook i.v.m. lekkage. Zodra het een beetje beter weer wordt zal ik hem plaatsen.

Zijn er nog spannende zaken waar ik op moet letten?

Ik hoor het graag.

Groet Sylvester.

• Bert van Halen

Ja,

Heel schoon werken!

En als je de regelaar van de kop af haalt zit er een klein rubber ringetje tussen, hier achter zit een gaasfiltertje in de kop gestoken.

Dit filter even schoonmaken met remreiniger en met een nieuw rubber ringetje weer terug plaatsen samen met een nieuwe pakking.

Suc6

Groet,

Bert.