Discovery II TD5 2004 vreemde ervaringen

• Arthur Verhalle

Andrew,

Het begint er inderdaad op te lijken dat de motor goed draait!

Ik heb alleen nog wat twijfels over het contact wat de connectors op de gloeistiften maken. Hoe zet je die dingen er goed op? Ik kan er niet goed bij (mis als het ware 1 extra scharniertje aan mijn vingers…). Ik heb nog wat moeite met een koude start en het viel me op dat de brandstofpomp meteen na het omzetten van de sleutel in het contact nog wel eventjes luidruchtig druk opbouwt. Ik zal nog 1 keer de injectors nakijken, want verder is alles helemaal nieuw. Na de eerste start is het probleem over: “starten - lopen” dus het totaal aan vervangen onderdelen heeft wel wat opgeleverd.

Ik denk dat het onderhoud aan de wagen in het verleden niet zo nauw is uitgevoerd als wat de serviceboekjes zouden willen aantonen. Jammer, “scheckheft gepflegt” is voor mij nu een equivalent geworden van beunhazerij door foute figuren die zich dealers noemen…..

Arthur

• Andrew Colville

de stekkers van de gloeistiften druk je met wat weerstand op hun plek, je komt er idd net niet goed bij, ik heb een lange tang waarmee ik ze erop kan drukken je moet een kleine klikje horen/voelen, en dan zitten ze op hun plek, geen geweld gebruiken, je hebt ze zo verbogen.

Ook zonder de gloei stiften moet een Td5 direct op alle cillinders lopen, pas bij - 15 + zijn de gloeistiften gewenst.

Geef de auto een paardagen om te herstellen, waschijnlijk wordt de pomp at stiller en gaat het starten dan zoals vanouds.

Ik denk door het vele vervangen dat er hier en daar nu nog een lucht belletje zit die nog even weg gedrukt moet worden.

• Arthur Verhalle

Andrew,

Ik denk dat ik gewoon 's morgens even het “automatisch ontluchten” (5x gaspedaal intrappen) een paar dagen doe alvorens te starten. Me dunkt dat die luchtbelletjes dan snel verdwijnen……:)

Verder valt het inderdaad op dat de pomp al stiller wordt.

Ondanks alle vervangingen ben ik wel blij dat ik heb doorgezet, de wagen rijdt met de dag beter!

Arthur

• theo bouwman

Ik denk dat het extra ontluchten juist net achterwege moet laten en gewoon een stuk rijden. Dan zal het brandstof genoeg spoelen om alle lucht er uit te krijgen. Een langer stuk echt rijden is het beste om te zorgen dat alle lucht er uit is. Mocht het dan weer opnieuw beginnen dan denk ik dat er nog maar een mogelijkheid over is, een lekke kop (heb het zelfde ook gehad, als U, maar heb deze postting nu pas voor het eerst gelezen).

Succes en sterkte, Theo

• Bert van Halen

Arthur,

Hoe lijkt het met de auto?

Groet,

Bert.

• Arthur Verhalle

Wel, posting nummer 106…..

Het ziet er naar uit dat alles weer naar behoren werkt. Ik heb vandaag, nadat ik de wagen 1 week lang niet heb aangeraakt, alles nogmaals gecontroleerd en heb niets geks kunnen vinden. De lucht is zo goed als uit het systeem verdwenen en de auto start inderdaad met een gering signaaltje vanuit het contact, gas geven is niet (meer) nodig! De motor loopt fijn en slaat niet meer af op ongewenste momenten. Ik ben dus wel blij met het eindresultaat. Gelukkig mijn vrouw ook, kan ze weer met haar eigen wagentje rondrijden! Als je gewend bent met een LandRover te rijden, is het geen pretje om, voor nood, met de Fiat Barchetta van dochterlief rond te moeten rijden, wat een skelter….

Ik heb de afgelopen dagen de hele gang van zaken nog eens overdacht en kom tot de volgende reconstructie:

deze 2004 Discovery II TD5 had 3 storingen tegelijk, die door elkaar heen en soms tegelijk opkwamen

-1- olie in de kabelboom tot aan de ECU

-2- lekkende injectoren via brandplaatjes en O-ringen, lekkende brandstofdrukregelaar

-3- kortsluiting in de gearbox selection switch

-1- olie in de kabelboom is grondig opgelost: de gehele kabelboom van ECU tot aan de injectoren is vervangen. Geen goedkope of halve maatregelen, de hoofdkabelboom zat zo verschrikkelijk vol met olie, dat het gewoon geen doen meer was om “af en toe” de ECU-connector te reinigen. Bovendien was de kabelboom ook flink beschadigd door olie en warmte (en ook warme olie….). De storingen die door de olie worden veroorzaakt hebben voornamelijk betrekking op motormanagement-issues. De meest voorkomende storing, uit te lezen met, bijvoorbeeld, een Hawkeye, of een andere OBD-lezer, die dit oplevert is een verstoring van het krukas-sensor-signaal. Bij zo'n verstoring sluit het motormanagement onmiddellijk de brandstoftoevoer en valt de motor stil. Gelukkig was mijn ECU niet volgelopen met olie, dit is ook nogal moeilijk bij een Discovery omdat de ECU rechtop staat, maar bij een Defender schijnt dit wel te kunnen gebeuren. LandRover claimt een vernieuwde kabelboom met hetzelfde onderdeelnummer te hebben geproduceerd. Dit is de voornaamste reden dat ik deze kabelboom rechtstreeks van de dealer heb betrokken, geen oude voorraad, geen scherpe ebay-aanbieding, gewoon de bruto-prijs. Voor wie met een soortgelijk probleem zit: het vervangen van de kabelboom is niet moeilijk, maar het kost wel veel tijd (1 dagje werk) en je moet een goed ingerichte werkplaats tot je beschikking hebben.

-2- lekkende injectoren etcetera. Vervangen is de beste, en misschien zelfs de enige, oplossing. Noodzakelijk hiervoor is, in ieder geval, een injector-trekker. Een TD5 is aan de bovenkant prettig toegankelijk voor deze werkzaamheden. Probleem wat ik nog heb ervaren was dat ik de visco-fan niet los kreeg, zelfs niet met de speciale LandRover tools. Ik heb een speciale sleutel voor de fan eenvoudigweg kapot gedraaid….. niet slecht voor een ingenieurtje, maar wel knap vervelend. Uiteindelijk heb ik de krukas wel rond gekregen om alle injectoren te kunnen trekken, maar vraag me niet hoe! De brandstofdrukregelaar is een ander verhaal. Wie ooit de plaats bedacht heeft waar dit ding zit, verdient de gouden eikel….. In mijn Disco is het geval niet of nauwelijks toegankelijk, de Disco is full-options, dus zit er ook nog een standkachel half-voor-half-boven gebouwd, naast de standaard aanwezige brandstofkoeler en overige grappenmakerij…

-3-de gearbox selection switch. Ik vermoed dat de beoogde winnaar van de gouden eikel van punt 2 ook verantwoordelijk is voor de regelrechte ontwerpfout ten aanzien van de gearbox selection switch. De locatie is precies onder de uitloop van een condens-afvoer van de airco en loopt dus, als niet waterdicht apparaat, continu kans op een douche…. dat gaat zich in de loop der tijd wel wreken. Wederom niet of nauwelijks bereikbaar, maar het ding geeft wel heel erg vervelende storingen: als de switch kortsluiting heeft, weet de ECU van de versnellingsbak niet meer in welke versnelling hij staat en gaat het motormanagement over in “limp mode”, herkenbaar aan de M en S die in het dashboard knipperen, een lichtshow op de bak, en “het gevoel alsof er 20ton achter je auto hangt” (deze quote leen ik even van Andrew Colville). Vervanging kan redelijk rechttoe-rechtaan, al is het werkplaatshandboek wel wat erg gemakkelijk inzake bereikbaarheid en materiaaleigenschappen na een paar jaar. Zo moest ik ook de schakelhevel losmaken en heb ik behoorlijk gevecht gehad om de connector van een beugeltje af te krijgen. Voordeel van het los nemen van de hevel was wel dat ik eenvoudiger en zonder gebruik van een speciaal gereedschap, de schakelaar heb kunnen installeren.

Van alles wat er dus vervangen is, zie bovenstaande thread, is alleen de brandstofpomp discutabel. Ik heb er echter geen spijt van dat ik de gehele brandstoflijn heb vervangen. De oude pomp hou ik als “spare” op de plank. Overigens was het een logisch idee om aan die kant te beginnen, de pomp maakte een hels kabaal en ik heb op diverse forums gelezen dat dat niet goed is voor zo'n ding.

Tenslotte wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en op deze wijze mee helpen oplossen van deze uitdaging. Ik hoop dat we er allemaal weer iets wijzer van zijn geworden. Het heeft een aardige bak geld gekost, maar dat had ik er graag voor over.

Arthur

• Patrick Nieuwenhuis

petje af voor je doorzettingsvermogen, 1 storing is normaal.2 storingen “”stand alone“”is wel toevallig,3 onafhankelijke storingen zijn zeldzaam

• Andrew Colville

Mooi dat de auto zich eindelijk weer gedraagt, Ik sta er van te kijken dat je kabelboom het laaste deel van je storing heeft veroorzaakt, 9 van de 10 rijd rond met een doorweekte kabelboom, dit is de eerste die ik ken of van heb gelezen waarbij de motor er gewoon mee stopt hier door.

Ga je de kabelboom nog onderzoeken?? of laten drogen als reserve, ik denk dat de bedrading amper beschadigd zal zijn, bescherming ( ribflex en plakband ) zal wel helemaal versleten zijn.

• Andrew Colville

Mooi dat de auto zich eindelijk weer gedraagt, Ik sta er van te kijken dat je kabelboom het laaste deel van je storing heeft veroorzaakt, 9 van de 10 rijd rond met een doorweekte kabelboom, dit is de eerste die ik ken of van heb gelezen waarbij de motor er gewoon mee stopt hier door.

Ga je de kabelboom nog onderzoeken?? of laten drogen als reserve, ik denk dat de bedrading amper beschadigd zal zijn, bescherming ( ribflex en plakband ) zal wel helemaal versleten zijn.

• Bert van Halen

Arthur,

Blij om te horen dat het nu eindelijk goed lijkt te zijn en mooi dat je het eindresultaat ook ff in de post zet!

Hier hebben andere mensen ook weer wat aan.

Nu genieten en hopelijk veel veilige en probleemloze kilometers.

Groet,

Bert.