Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

  • Margriet

    hey arnold,

    nou ben ik vandaag op en neer geweest naar eindhoven,25km hier vandaan, over de snelweg. op de heen weg tuurlijk een beetje schijterig rustig aan gedaan maar toen ik er zeker van was dat ie niet ontplofte of ineens rare geluiden ging maken en het oliedruk lampje uit bleef en hij lekker op temperatuur was heb ik hem eens even op zijn staart getrapt.

    nou ben je tuurlijk met een 88 zo uitgetrapt maar gister ging ie 100 en nu niet meer als ik plank gas rijd dan zwabert de kilometer teller zo iets boven de 90.

    had ie nou gister gewoon een goeie dag of is ie vandaag een beetje verdrietig en voelt ie zich misschien niet zo happy met maar 7 Liter in zijn buik omdat ie al die tijd lekker gewend is om flink in de zwarte blerf rond te spetteren? :S

    overigens komt er nogsteeds olie langs de kleppedeksel dop en mhet middelst boutje, de andere 2 boutjes geloof ik niet. ik had hem vanmorgen mooi schoongepoetst.

    had echt goede hoop dat ie schoon zou blijven maar helaas. de colafles hing er niet aan vandaag , die had ik afgedopt. geloof niet dat ik nu nog een liter olie kan missen. de ontluchting via de dop op het kleppedeksel was wel nog open.

    zou dan denk je toch de olie pomp kapot zijn?

    margriet

  • Exfietser

    Dat van de oliepomp kun je alleen te weten komen door een drukmeting. Dat hij niet sneller gaat kan door veel dingen komen. Het simpelste is tegenwind bijvoorbeeld. Andere mogelijkheid is dat je gaspedaal het gas niet helemaal openzet doordat er iets niet goed zit in het stangenstelsel. Zo te horen heb je wel een flinke verbetering betreffende de oliespuiterij. Waarschijnlijk ben jij van het probleem af als je goede ringen onder de moeren plaatst.

    Wat je nog zou kunnen doen is een colafles aansluiten op je carterontluchting (Het slangetje dat aan de zwarte dop zit.) en kijken of daar nog steeds veel olie uitkomt. Daar zou alleen maar een beetje damp uit moeten koemen. Komt daar inderdaad alleen damp uit, dan zijn je grootste problemen voorbij denk ik.

    Op je olievulpijp heb je nu weer gewoon de dop zitten zoals bedoelt?

    Arnold.

  • Dennis101

    Er zou onder geen enkele omstandigheid olie langs de dop en de moeren van het kleppendeksel mogen komen.

    Controleer ook eens de afdichting van de dop zelf, dit hoort een brede geribbelde ring te zijn, de dop zelf is een oliescheider die (mits schoon en een niet te groot aanbod olie) alleen carterdampen door zou mogen laten.

    Kijk ook eens onder de middelste moer van het kleppendeksel, het komt (te) vaak voor dat deze te strak in aangedraaid waardoor het kleppendeksel hier gescheurd is.

    Dennis B

  • Margriet

    ik zal vd week even een nieuwe kleppedeksel pakking halen en dan de boel even loshalen en het kleppedeksel controleren. misschien is ie inderdaad stuk. langs die dop met dat tuutje waar die slang op zit bovenop het kleppedeksel zit iniedergeval zeker geen dikke geribbelde ring maar een zielig dun o-ringetje.

    volgens mij komt er ook veel langs het boutje waarmee dat ding (dop) vast zit.

    langs de middelste bout op het kleppedeksel komt ook olie, dat is die ene waaraan ook de beugel zit voor die buisjes naar de kachel. de achterste komt nu geen olie meer langs. er zit onder alle boutjes een rubber ring nu. eigenlijk moet er een metalen ringetje tussen maar dat was niet genoeg. misschien nu wel. die zal ik ook maar nieuw kopen dan.

    ik heb er nog kleppedeksel liggen. maar misschien moet er gewoon een andere cilinderkop op. stationair rookt ie flink blauw en dat komt dan meestal door olie langs de klepseals ofzo toch? die kop die ik nog heb is grotendeels gereviseerd dus die zou goed moeten zijn.

    ik heb alleen nog nooit in mijn eentje een cilinderkop vervangen dus dat word spannend.

    is een oliepomp duur? kan dat ding er af zonder dat weer alle olie er uit moet? heb eerlijk gezegd geen flauw idee waar die oliepomp zit maar daar kom ik vast wel uit.

    en met wat tips van jullie hier op t prikbord kom ik best een eind. zo jammer dat het ook niet echt sleutel weer is nu buiten.

    er was ook een meneer, jos leurs heet ie, die reageerde, misschien moet ik daar maar eens langs gaan dat die de boel onderzoekt want ik kan zelf toch geen compressie en oliedruk meten en hij wel voor een schappelijk prijsje. alleen zo jammer dat ie hier niet om de hoek woont en ik voel er weinig voor om nu met mijn motortje in deze staat een uur heen en een uur terug over de snelweg te knallen want daar knapt ie niet van op.

    iemand hier nog leuke ideeen?

    groeten margriet

  • Margriet

    hey arnold,

    de dop zit inderdaad weer op de oliepijp dus daar kan niks uitkomen. wat de dop op het kleppedeksel nu uitspuugd weet ik niet omdat die met een slangetje in het oliebadfilter gaat maar dat viel altijd wel mee. zal morgen de colafles daar eens aanhangen, kijken wat er allemaal uit komt. kan ik die oliepomp niet gewoon vervangen zoals ie er nu bijstaat? is dat dat ding wat 45 pond ex vat kost bij paddock?

    maar het lullig is tuurlijk dat we niet weten of het daar aan ligt.

    margriet

  • Dennis101

    Ik heb er even niet meer aan gedacht dat de motor is samengesteld uit delen van andere motoren.

    Bij deze motor hoort eigelijk de dop/separator zonder boutje en met de brede rubber ring, maar als er een ouder type kleppendeksel is gebruikt (en dat is hier blijkbaar het geval) dan is het inderdaad een dop/separator met enkele O-ring en met boutje.

    Evengoed hoort er dan overigens niets onder de dop door te komen.

    Dennis B

  • Margriet

    hoi dennis,

    volgens mij is de motor niet samengesteld uit allerlij delen, ik geloof dat jij dat was in dat andere draadje op het prikbord die dat dacht omdat de gloeipitjes in serie staan maar alleen de gloeipitjes komen van een ander blok. en het kleppedeksel wta er nu op zit, dat komt van een 2 liter motor maar daar zaten leuke rode plaatjes op land rover patenten enzo dus dat vond ik wel leuk en dat heb ik overgezet.

    verder is het volgens mij een blok wat op die 2 dingen na helemaal bij elkaar hoord.

    die olie dop zat op het blok, alleen op het andere kleppedeksel wat nu in mijn schuur ligt.

    op dit kleppedeksel zat eigenlijk zo'n blauwe dop met van luchtsleuven rond om als carterventilatie maar die spuiten helemaal alles vol… althans.. bij mij dan

  • Dennis101

    Hij is zeker samengesteld, want de in serie geschakelde gloeispiralen passen niet in de metrische cilinderkop die een 2.25 D uit een 110 moeten hebben.

    De brandstofpomp op jouw blok heeft een electrische afsluiter en die is uitsluitend gebruikt op de vroege 110 met 2.25 D.

    Ook de vulhals naast het blok duidt erop dat er onderdelen van een ander blok afkomstig zijn, want de vulhals naast het motorblok die uitkomt op een zijdeksel is zelfs bij de latere 2.25 uit de series 3 al vervallen.

    Dennis B

  • Margriet

    oooooooooooooke….. sorry!

    kennelijk heb jij er meer verstand van als ik :)-D

  • Margriet

    hey arnold,

    krijg net ineens een “briljante” (boehoehoe) ingeving…. toen ik onder frits lag om olie af te tappen en het filter te vervangen heb ik de boutjes vd carterpan even nagetrokken. en net zit ik alles plaatjes even opnieuw te bekijken die je hier had gepost en wat blijkt nou, op de middelste foto van die carterpannen staan onderaan die 4 losse stukken die er tussen moeten voor de moeren erop gaan. (2 kopse kantjes en 2 zijkantjes van de carterpan) en die heb ik ook. maar het waren bouten die ik heb aangedraaid en geen moeren….

    op die andere plaatjes staan die dingen niet.

    ik ga mogen nog een keer zoeken naar die plaat die er al dan niet tussen zit maar ik ben er bijna zeker van dat ie er niet tussen zit, of hij is in het echt een stuk dunner dan iedereen zei…

    zal een foto maken en dan plak ik die hier wel ergens kun je even mee kijken… als je wil tenminste

    groeten margriet