Revisie 2.25 diesel onderblok. wat kost dat?

  • bas88pickup

    Van Dam heeft nog frisse 2.25 diesel blokken staan, rechtstreeks uit het krat, met garantie. Voor prijs even bellen, 0317 618320. (dacht zo om en nabij 2k.)

  • Margriet

    hoi arnold, de pijlstok die ik heb die zat er in toen ik dat blok kocht. met olie verversen kwam er 9 liter uit en die heb ik er weer ingegoten en toen stond ie op pijl volgens de pijlstok.

    iemand enig idee hoeveel liter olie erin hoort te zitten en misschien ook iemand zin om even de lengte van zijn pijlstok op de meten? het is een 2.25 diesel 12 volt en die kwam volgens de vorige eigenaar uit een 110 uit 1984

    die olie die in de colafles zit die komt euit geblazen via de olievulbuis. niet via het kleppedeksel. de olievulbuis zit onder in het carter dus dat heeft nietzoveel er mee te maken dat de olie via de “klepstoterstangengaatjes” (mooie voor scrable) terug moet lopen want die is al beneden. toch?

    de ontluchting op het kleppedeksel komt minder olie uit, die gaat ook gewoon in het oliebadfilter want dat is niet zo schokkend. al moet ik straks nog even kijken hoeveel daarbij gekomen is want die heb ik gister weer een eind leeg gemaakt dus dat kan ik nu mooi zien.

    waar zit de olie pomp? sorry ben een vrouw he…. kan niet alles weten (:P)

  • pp!

    zit er niet veel te veel olie in je blok, en is het de viscositeit wel helemaal hetzelfde, maw. is het wel 20W40-10W50-15W40 of wat je er ook in/bij hebt gedaan, en zit er ook wel de JUISTE olie in??

    en is je cartervent. niet verstopt???

  • Margriet

    nou pp de carterventilatie is niet verstopt hoor want daar is in 10 minuten meer dan een liter olie uitgespoten dus dat lijkt me sterk dat ie verstopt zit.(:P)

    (zat ie maar verstopt dan bleef de olie in het blok waar ie thuis hoort. nee grapje.:S )

    d'r zit 9 liter olie in.(zoveel kwam er ook uit toen ik hem aftapte en hij stond op pijl)

    volgens mij was het 15W40.en het is er allemaal in 1 keer ingegaan uit 2 dezelfde kannen dus daar ligt het niet aan.

    het verhaal van de pijlstok zou nog kunnen dat dat niet de goeie is maar dat lijkt me sterk.

    groeten margriet

  • Bram109

    9 liter??

    Als je niet de extra optie hebt dat er een plaat tussen het motorblok en de carterpan zit hoort er net 7 liter in.

    Als er 9 liter in zit kan ik me een beetje voorstellen dat de krukas telkens in de olie slaat wat een zeer overmatige carterdamp tot gevolg heeft.

    Dan is het wel te verklaren dat overal de olie uitkomt.

    Probeer het eens een stuk met 7 liter erin. (uiteraard wel opletten dan na het starten het oliedruklampje uitgaat)

    En als je toevallig met meerdere landrovers ben, vergelijk de lengte van pijlstokken en de pijlstokbuizen eens met elkaar.

    Bram.

    Edit: De 15W40 is de correcte viscositeit.

  • Margriet

    daar ben ik weer,

    de pijlstok is 47,5cm de pijlstokbuis is volgens mij voor zover ik het kan zien in het donker 29,5 maar dat moet ik straks even controleren met een lamp. en de carterpan in 15cm hoog ongeveer. iemand misschien zin om bij zijn landrover even de kijken?

    het gaat om een 2.25 diesel uit een 110 van 1984. 12 volt.

    overigens is nu, sinds de colafles vol is met olie, het pijl gezakt tot bijna het uiterste puntje van de pijlstok, ongeveer een cm onder het minimale pijl wat er op staat. en er brand geen oliedruk lampje. of gaat dat niet branden als er (volgens de pijlstok) te weinig olie in zit?

    alvast bedankt

  • Nick

    Hoi,

    ik heb net eventjes bij mijn 2,25 diesel 3X gelagerd gemeten en daar is de pijlstok 49,5 a 50 cm lang. De peilstokbuis is ongeveer 29,5-30 cm lang, dit is dus wel bij een 3X gelagerde diesel,jij hebt waarschijnlijk een 5X gelagerde, ik weet niet of er verschillen zitten op het gebied van peilstokken.. Bij mij steekt de peilstok dus verder in ht carter dan bij jouw.

  • Exfietser

    Inderdaad is 7 liter een beter getal. tenzij je de door Bram beschreven optie hebt. Bij onderkant peilstuk gaat het lampje niet branden. Dat gaat pas branden bij de teweinig druk en niet bij een te laag peil. Ik zal eens naar de lengte van mijn stok kijken.

    Arnold.

  • Margriet

    hee nick , bedankt voor het meten!

  • Margriet

    kan ik dat vanaf de buitenkant zien, dat verhaal met die plaat?

    ik snap namelijk echt niet wat je bedoeld en 2 liter verschil is wel veel.

    ik moet zeggen dat ie wel lekker liep en is toch minstens een liter uit nu, dus nog maar een liter of 8 dan denk ik. niet dat ie mooier klonk ofzo, maar hij trok wat sneller op. kon ik merken met invoegen op de snelweg en bij kruispuntjes enzo.

    dus het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt.

    als ik nou 2 liter minder heb, gaat dat oliedruk lampje dan wel branden? of gaat dat lampje branden als het al te laat is en hoor dan nog 1 keer een hoop gerateld enslaat vervolgens je blok vast??

    groeten margriet