Kabinet uit de bocht

• Janus

1 : Oude diesels gaan meer wegenbelasting betalen. Het gaat om diesels zonder roetfilter. Daarvoor moet vanaf 2019 een toeslag worden betaald die kan oplopen tot honderden euro’s. http://www.telegraaf.nl/binnenland/24173879/__Bijtelling_flink_uitgekleed__.html

2 : RDW maakt eind aan ‘omkeuren’ van auto's.

Rondrijden in een aangepaste auto waarvoor geen rijbewijs of kenteken nodig is en ook geen apk-plicht geldt, is binnenkort niet meer zomaar mogelijk. Dat meldde brancheorganisatie Bovag donderdag.

Personenauto's kunnen nu nog „met allerlei listige trucs” op papier worden omgebouwd tot ‘trekker’. Ook mogen ze de weg op als Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid (MMBS) op voorwaarde dat alle versnellingen hoger dan de tweede onklaar zijn gemaakt, aldus de Bovag.

De MMBS is vooral populair bij ouderen die niet meer door de rijbewijskeuring komen en onder jongeren die juist nog geen rijbewijs hebben.

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) eist vanaf 1 september een verklaring van de fabrikant voor het omkeuren van een voertuig tot bijvoorbeeld landbouwtrekker. Uit de verklaring moet blijken dat de omgebouwde auto ook echt als landbouwvoertuig gebruikt wordt. http://www.telegraaf.nl/binnenland/24173682/__Eind_aan__omkeuren__auto_s__.html

• G-men (Gargamel)

Ik zag het net op NU.NL ook al staan. Nog niets definitief, dat komt pas in September.

Het is balen, maar het kan voor niemand een verassing zijn dat ze verder gaan in de ingeslagen richting. Hoger belasten van de oudere “vuile”diesels, let wel er staat niets over Benzine.

Goed punt vind ik persoonlijk dat de BPM op de schop gaat en ze eindelijk eens de stekker uit die kromme bijtellingconstructie voor hybrides trekken.

Maar laten we het eerst maar eens afwachten. Iets met hete soep en eten ;)

• Elbert

Dat eerste is natuurlijk zwaar k#t. Nu moet ik toch serieus na gaan denken om mijn 109 diesel om te bouwen naar benzine. Ze weten je in den Haag wel weer op kosten te jagen.

Gaat bij ons in de fietsenbranche de btw van 6 naar 21% als het tegenzit. Het zijn een stelletje geldwolven die nooit genoeg krijgen.

Het tweede is dan weer niet zo erg. Als je de auto gebruikt waar die voor gemaakt is, is er niets aan de hand maar al het andere zal verdwijnen.

Ik zat vorige week nog achter een Sang Yong Rexton mmbs en toen ik ernaast ging staan zat er een ventje achter het stuur waarbij de jeugdpuistjes net doorkwamen.

Kan me trouwens wel voorstellen dat hij het wel stoer vond.

Maar goed, we worden dus van alle kanten genaaid en dat zal vrees ik alleen maar erger worden. Maar verder is het wel een lekker land :D

• Gerard4t

Wel eens een kabinet IN de bocht gehad? Het zijn en blijven lekenbestuurders die in de valse schijn van democratie de plannen van de hoge heren uitvoeren. We kunnen ze missen als kiespijn, geloof het of niet.

• WillemJ

Dan verkoop ik toch gewoon de boot…..

• WillemJ

Even voor mezelf relativerend: lekker belangrijk, het is maar een hobby…Hobby's kosten nu eenmaal geld en wij hebben de pech dat we een diesel óf gas aangedreven bak gekozen hebben. Wordt ie te duur voor de poeplap, dan kap je ermee en zoek je iets anders. Das mijn mening.

Terug naar de orde van de dag,

Willem

• joke.eli@kpnmail.nl

Dag WillemJ,

Jij moet in de regering, de juiste manier van denken heb je al.

Door eerdere acties van deze regering is een oude diesel onverkoopbaar geworden tenzij je genoegen neemt met de kiloprijs voor oude metalen.

Als ze het echt onmogelijk maken om te blijven rijden kan ik mijn Series III op eigen terrein neerzetten tot hij 40 is, maar dat geluk heeft niet iedereen.

En nu ga ik er in mijn jeugdige lichtzinnigheid vanuit dat een 40 jaar oude diesel wel als oldtimer wordt gezien (wishful thinking)

Groeten en een fijn weekend, Eli

• Andtee

denk er aan dat we het gedeeltelijk aan ons zelf te danken hebben;

al die auto's die werken omgekat; dan al die oude taxi's uit duitsland die hier de weg opkwamen

en nu al die mensen die je niet achter het stuur wilt hebben toch in een auto kunnen rijden !

ik ben blij dat die MMBS regeling aangepakt wordt !

• Ad1971

@Andtee

Waarom ben je blij met de aanpak van MMBS?

Had je er persoonlijk last van? Of misgun je mensen die alleen lokaal rijden en graag een Off-road rijden dat ze dat goedkoop kunnen doen? Persoonlijk stoor ik me niet aan voordeeltjes die sommigen hebben. Hoeft van mij niet afgeschaft te worden.

Ik rij een Diesel uit 1983… en de overheid gaat proberen mij er binnen een paar jaar uit te pesten. Erg jammer want ik geloof niet dat we er een betere wereld voor terug krijgen. De vrijstelling is ingetrokken, terwijl ik hem vrijgesteld gekocht heb. Over een paar jaar krijg ik hem alsnog zegt men nu (bij zijn 40ste verjaardag)…. Maar tegen die tijd betalen we alleen maar nog meer.

Iedereen in het keurslijf…. allemaal een zilvergrijze prius!

Leve de democratie.

• westfries.

Ho Ho wacht even de gehele tekst van de belasting hervorming is nog niet bekent

Het zou zomaar kunnen dat er wederom aan de oldtimer regeling word getornd

Het blijft politiek en dan zit het venijn vaak in de staart