Stage One ... origineel of een 3.9?

• Mrah

3.9 is niet nodig, en je zou eens naar vervroeging van de ontsteking kunnen (laten) kijken. Een 3.5 V8 moet toch makkelijk boven de 130km/h uit komen. Bij mij zat ie ook een keer vastgeroest en ja: toen was ie helemaal niet vooruit te branden.

Heb met mijn RRC 3.5 V8 EFI kort geleden op de Duitse autobahn nog 153km/h gereden op de tomtom. Was ook nog op LPG. Had ook nog het idee dat ie nog wel wat harder zou kunnen want op benzine heeft ie vast meer power en hij maakte nog niet heel veel toeren.

Mijn 3.5V8 heeft een CR van 1:9,35. Voordat ik hem gereviseerd had had hij cr van 1:8,13: waardeloos en vreselijk traag en zuipen! Nu kan ik op normale manier rijden 1 op 6 halen op LPG. Wel is van belang dat nokkenas, distributie e.d. perfect zijn.

Kijk eens bij je peilstok. Daar staat het cr verhouding op motorblok. Op deze leeftijd zal het blok wel toe zijn aan een hele grote beurt en update. Dat is het probleem met die V8-ten. Ze blijven keuring netjes stationair lopen ook al zijn ze er nog zo beroerd aan toe. Dus iemand die zo'n auto koopt denkt vaak in eerste instantie: ik heb iets goeds gekocht maar ik ben nog geen bejaard blok voor revisie tegen gekomen waar niet van alles aan mankeerde.

Leuk die betrouwbaarheid maar je kunt zo op het oog vaak niet goed beoordelen of het blok last heeft van een kleinigheid (ontsteking) of dat er een klein financieel drama op komst is.

Is daar eenmaal duidelijkheid over (9 van de 10 keer is het drama op deze leeftijd) dan gaat men op zoek naar een vervangend blok en er wordt natuurlijk genoeg aangeboden onder de veelzeggende leus: lopend uitgebouwd, wat dan ook in eerste instantie zo perfect loopt maar bij nader inzien aan dezelfde kwaal leidt als zijn voorganger of erger. Ondertussen loopt het financieel qua inbouwen en uitbouwen van al die vervangende blokken uit de klauwen en tjsa dan komt de nieuwe volgende eigenaar waarschijnlijk een keer om de hoek kijken….

Zo, dat is mijn visie op jouw verhaal Martijn. Kies gewoon voor gelijk goed aanpakken. Dus correcte diagnose laten stellen en dan kundig laten reviseren of repareren. Kost wat en heb je ook wat.

• Bart van Dessel

(tu) en zet er meteen 9.75 zuigers in.

• 90_V8_CSW

In mijn stage one zit een hoog compressie 3,5 blok in van een rover sd1 (wist ik ook niet toen ik em kocht). Gereviseerde carbs en geen restrictors. En van die mooie k&n luchtfilters alleen zuigen die alleen hete lucht aan zo boven de spruitstukken. Ding loopt vlot naar de 100 maar het toerental schiet zo snel omhoog dat ik 100 echt de max vind met de standaard overbrenging. Ik heb elektrische fans inmiddels, puur omdat de stage one visco en waterpomp van een type is die altijd enthousiast meedraait waardoor je de v8 amper hoort. Scheelt wellicht ook weer iets vermogen?

Verder hou ik ook van origineel maar ging ook van een 90/110 naar een series en heb exact dezelfde wensenlijst als jij.

Heb nog een lt95 range bak liggen om de 4de versnelling van over te bouwen. Stuurbekrachtiging zit er inmiddels ook op, wederom niet origineel maar wel zo lkkr. De standaard stuurdemper verwijderen maakt het sturen zonder bekrachtiging trouwens ook al een stuk beter!

• Bart van Dessel

Een standaard SO heeft trouwens geen oliekoeler en dat is wel aan te raden! Temperatuur schiet echt serieus omhoog op de snelweg.

• Bart van Dessel

SD1 is 9.35 compressie en de Vitesse is 9.75, dat is de lekkerste :D

• Mrah

Ja, 9.75 had ik ook willen doen maar die waren 3 jaar geleden wel 3x duurder.500 pond of zo dan 9.35. Nu veel goedkoper. Dus zeker doen. Je hebt ook nog cr.10.5