Ik heb dit probleem al eens hier geplaatst, echter geen van de tips die daaruit kwamen was de oplossing voor mijn probleem.
Probleem: auto accelereert goed in 1e en 2e versnelling (LT95 4-bak 110 1983) en gaat dan in zijn 3 inhouden. Zo zeer dat inhalen van een truck al problematisch wordt. AFR waarde loopt op naar 16 en hoger.
Indien je op dat moment de koppeling intrapt en gas geeft lopen de toeren vlot en ver op.
Gebruik ik de choke dan heb ik na 1-2 seconden voldoende power om vlot naar >100 km/h te gaan
Probleem doet zich ALLEEN voor op benzine en niet op LPG
Wat is er gedaan/ getest/ afgesteld:
- hoogte vlotters gecontroleerd –> 17 mm/ was volgens spec
- opbrengst electrische benzinepomp gemeten (onbelast) –> 1.5L/min dus zoveel hoop ik niet te verbruiken
- gebruikte V8 electrische pomp gemonteerd –> geen verandering van probleem
- temp compensatoren aan zijkant carbs gedemonteerd en gecontroleerd –> gaan bij ongeveer dezelfde temp open
- carbs (Stromberg/Zenith 175 CDSE) individueel afgesteld en daarna gesynchoniseerd –> stat toerental kan zakken tot <600 omw/min
- AFR meter ingebouwd om te kunnen weten wat er gebeurd, meter staat ingesteld op benzine (14.7 = lambda 1)
- stationaire mengsel in diverse afstellingen gehad en getest, geen verschil in probleem (nu ca waarde van 11.5)
- aanzuigleiding naar pomp en persleiding naar carbs gecontroleerd op verstopping –> eenvoudig met de mond door te blazen
- tank gedemonteerd en gecontroleerd op vuil voor aanzuigfilter –> niets gevonden
- tevens zijn recent verdelerkap, rotor en kabels vervangen
- dikkere olie (140) in carbs om zo te trachten de zuiger iets langer beneden te houden bij max vacuum (schijnbaar is er meer verrijking van het mengsel bij een lage zuigerstand en hoog vacuum dan een hoge zuigerstand en iets minder vacuum. Volgens testen van geloof ik Buckeye althans). Rij-eigenschappen veranderen gevoelsmatig niet bij gebruik van verschillende dikten olie, dus laat ik cardanolie maar zitten
- Membranen zijn naar mijn mening oke, want de zuigers gaan beiden synchoon op en neer bij bedienen gaspedaal, een lek membraan zou betekenen dat er minder/ geen vacuum boven de zuiger staat en deze dus minder snel of niet omhoog komt
Op het wereldwijde web vind ik een paar “lotgenoten” met hetzelfde probleem, echter hen worden ook al de tips gegeven die ik hier ook kreeg of werd hun klacht belachelijk gemaakt en voorgesteld dat ze maar inspuiting of Edelbrock moesten nemen. Alleen nergens een terugkoppeling of het probleem ooit is opgelost. Het verschil tussen de www klachten en de mijne is dat het bij hen kwam na het vervangen van de carbs en bij mij na overschakelen op benzine.
Daaruit concludeer ik dat het probleem in de carbs moet zitten, maar wat zit er dan nog in wat dit probleem kan veroorzaken? Stromberg/Zenith 175 CDSE is geen rocketscience namelijk
groet
Roel