dynamo/accu vraag

• sjorsboomschors/aka/PP

ik heb twee accu's:

een hoofd/start/lier accu ( redtop)

en een acc. accu voor radio's/daklicht/usb laders ( TD5)

zit onder seatbase met een Cyrix.

merk dat accessoire accu niet altijd vol zit, en denk erover om de standaard 65Amp Perkins dynamo te vervangen voor een 100Amp (AMR5425)

of evt. een tweede dynamo erin te gooien.

heb een 200Tdi uit een Disco….

wat te doen? ( voors-tegens?) of wat is wijsheid?

• VeeTee

Dat zal weing zin hebben denk ik. De laadstroom valt vrij snel terug tot ongeveer 1/10 van de accucapaciteit. Heb je er 2 accu's van pak 'm beet 70 Ah uur in staan, dan moet de dynamo 14 A leveren. Mits je niet tegelijk je achteruitverwarming, airco en een zwik lampen aan hebt staan, zal hij dat wel kunnen leveren.

Het gaat meestal mis omdat je veel te veel korte ritjes maakt. Dan is er gewoon niet voldoende tijd om je accus weer vol te krijgen, vooral niet in de winter wanneer er ook veel gevraagd wordt door lampen, blower en achterruitverwarming.

Af en toe 's nachts aan en acculadertje hangen is een goede optie. Of zonnecellen op je dak (heb ik, en werkt echt geweldig). Een ander alternatief is een andere electronische laadregelaar voor de dynamo, die laadstroomkarakteristiek veranderd. Maar dat is een redelijk dure grap.

• sjorsboomschors/aka/PP

dank, en korte ritjes…. tja, ligt eraan… 50 km/dag, met soms een beetje meer(:P)

maar heb geen airco, of achterruitverwarming… rij wel altijd met licht aan, maar die zit op de dynamo( zweeds)

startaccu zit altijd vol( laad 14,3-14,4 V)

maar de andere accu …. baart me een beetje zorgen…dynamo is nieuw,accu's zijn nieuw,kabels zijn dik genoeg, cyrix is jaartje oud

• VeeTee

Is de accessoire-accu ook een Optima? En hoe merk je dat die accu niet altijd vol zit, wat meet je en hoe?

Hang hem eens een nacht aan een goede lader en meet dan de spanning na afloop. Heb je misschien een verborgen verbruiker op de 2de accu aangesloten?

http://www.optimabatteries.com/nl-nl/support/faqs/#charging

• Tinus

Heb je wel een gescheiden laad/ontlaad systeem?

Als dat niet zo is zal de ene accu altijd de andere (negatief) beïnvloeden.

Als je dat wel hebt (daar ga ik van uit) is 65Ah een beetje weinig om 2 accu's te laden.

Wisselen met een 100Ah zal dan beter moeten gaan. Een 2e dynamo zou ik niet zo snel doen vanwege montage/v-snaar/poulie problemen.

Ik heb in mijn “90” (was 200TDI) 2 x Optima (gescheiden) yellowtop met een 90Ah (Ford) dynamo en nooit problemen. Ik gebruik 1 accu voor starten/licht en de andere voor lieren/accessoires.

• Carawagon

Wellicht interessant: omdat ik zelf ook problemen had met een lege huishoudaccu en onoverzichtelijk stroomgebruik heb ik een NASA BM-1 accu monitor gekocht en ingebouwd in het campergedeelte achterin de auto.

dit apparaatje is zelflerend en past zich aan aan de ontlaad karakteristieken van de accu's die je gebruikt. op het display kun je dan te alle tijden zien hoeveel spanning er op je accu staat, hoeveel stroom er in of uit gaat en op hoeveel % je accu zit. Daarnaast berekent die constant de resterende tijd tot de accu vol of leeg is afhankelijk of je aan het laden of ontladen bent. Dankzij de informatie die ik terugkreeg ben ik vervolgens een paar sluipverbruikers op het spoor gekomen die ik vervolgens dmv een schakelaar afgekoppeld heb. Daarna was het goed.

verder heb ik een scheidingsrelais aangesloten om de startaccu van de onboard accu te scheiden en heb ik een goedkope digitale laadregelaar (2 tientjes bij de aldi geloof ik) permanent ingebouwd. Zodra ik de auto thuis aan de stroom hang laden meteen de accu's bij en op de camping is de laadstroom van dat dingetje al genoeg om de accu's bij te laden zelfs als de meeste 12 volt verbruikers aan staan. (Radio, interieurverlichting) nu alleen nog even doorsparen voor een zonnepaneeltje om ook off-grid de accu's bij te laden.

succes!

• sjorsboomschors/aka/PP

dank voor de input, en net van Bart een 110A 300tdi dynamo gekregen….

maar wat ik niet snap: start/lieraccu is met lopende motor 14,3-14,4 V, prima dus, en Cyrix kickt in bij 13,8+, dan is een 65A dynamo toch genoeg/voldoende om de spare accu ook te laden?? ik kom niet meer dan 10,2 V op accupolen , met lopende motor.

accu kaduuk? ( 95A TD5 accu)

ben nu even aan het twijfelen of ik voor de 100A dynamo ga, of voor twee dynamo's

heb iig nog een zonnepaneeltje liggen, als druppellader(:P)

• Exfietser

Dit 'Wisselen met een 100Ah zal dan beter moeten gaan. Een 2e dynamo zou ik niet zo snel doen vanwege montage/v-snaar/poulie problemen. ‘ ,gaat niet werken Tinus. De reden is al genoemd in de posting van VeeTee. Een dynamo levert meer dan zat stroom om accu’s te laden. Je moet wel zorgen dat de dynamo lang genoeg draait.

Twee verschillende accu's gekoppeld met een cyrix relais. Ik dacht dat die cyrix dingen pas de tweede accu bij schakelen als de startaccu vol gemeten wordt.

Dit geeft twee problemen. Het eerste probleem is dat het technisch zeer lastig is om te meten wanneer een accu vol is met alleen een spanningsmeting. En dat is wat een cyrix relais in principe doet. De accuspanning is n.l. van veel meer variabelen afhankelijk dan alleen de ladingstoestand. Dingen als temperatuur, conditie/leeftijd enz. zijn ook belangrijke factoren. Verder moeten de redtop type accu's naar een hogere eindspanning geladen worden dan de gewone startaccu. Als de boordspanningsregelaar in de dynamo per ongeluk een lagere spanning heeft dan zou moeten (Je praat over tienden van volts.) Zal de redtop accu volledig opgeladen worden. Daar hoef je niets van te merken. Met een goed startende motor heb je normaal gesproken nauwlijks accu capaciteit nodig. Het cyrix relais kan hierdoor te laat, te weinig of misschien wel geheel niet omschakelen. De tweede accu wordt dan dus te weinig of niet geladen.

De enige echte betrouwbare meting van de ladingstoestand doe je met een zuurweger.Als je echt alleen elektrisch wilt doen moet je behalve spanningmeten ook bij gaan houden hoeveel Ah er de accu uit uitgaat als de accu stroom levert en hoeveel er bijkomt als de accu geladen wordt. Deze methode wordt ook gebruikt in veel mobile apparatuur zoals telefoons. Dat kan redelijk betrouwbaar zijn maar blijft behelpen.

Dit dus een van de redenen dat ik die gescheiden laadsystemen met relais maar zozo vind. Je weet nooit hoe goed dat relais functioneert. Ook als je een testlamp er bij in bouwt waaraan je kunt zien of de tweede accu laad heb je maar een indicatie en geen zekerheid.

Scheidingsdiodes vind ik om die reden veel en veel beter. Dat functioneert gewoon altijd en daar heb je geen omkijken naar. Beide accu's (En dat kunnen totaal verschillende accu's zijn worden gewoon tegelijk geladen. Ik lade zelf drie accu's tegelijk. Twee keer een 24 volt accu en 1 keer een 12 volt accu. En ik had dan ook een scheidingsdiode met drie takken. Achter 1 tak zat natuurlijk een 12 volt laadregelaar. Het heeft altijd uitstekend gewerkt.

• Tinus

10,4 klinkt als kaduuk, minimale spanning moet iets van 11 en een beetje V zijn.

• RaRo74

Het Cyrix relais ondervangt dit door vroegtijdig om te schakelen naar de tweede accu. Ik meen zelfs al bij 13.2 volt maar ik zal er de volgende rit eens op letten aangezien ik het voltage van beide accu's apart meet.

Nu zou ik het niet kunnen zien omdat beide accu's goed vol zitten. Het Cyrix relais ziet dat de startaccu vol genoeg is om te starten en laad dus direct bij het starten de accessoire accu bij.

Slim ding dat Cyrix relais en ben er nog steeds erg blij mee. Ik zou niets anders willen en zeker geen scheidingsdiode.