255/85 of 265/75 op 8J, AT2 of AT?

• Boelo

Ik ben van plan 2e hands 8j 16" velgen aan te schaffen.

Of ik daar nu 255/85 of 265/75 op ga leggen weet ik nog niet. Maar past dat überhaupt?

Bandenkeuze is ook nog niet gemaakt, het wordt i.i.g. een GG, maar AT2 is uit productie dus waarschijnlijk AT, alleen kan ik daar geen terrein ervaringen van terugvinden, iemand?

Maar past dat überhaupt?

Volgens mij hoef ik bij beide keuzen geen veer-verhoging toe te passen, klopt dat?

Alvast bedankt!

• Marc-my-Words

Boelo,

Vlgs “de regel van 65” moeten er op 8 inch velgen banden van omstreeks 315 breedte, dus vanaf 285 t/m 345 (met wat rekkelijkheid).

255/85x16 banden passen ideaal op 6.5 velgen en 265 op 6.8 (dus 6.5 of 7). En 255/85 is “één maat” groter qua diameter als 265/75.

Marc

• Boelo

Dank je Marc, ik heb al heel wat gegoogled maar kom er niet uit. Daarom gister met een bandenbedrijf gebeld en een LandRover bedrijf, beiden zeiden dat 265/75 nog net op en 7J velg past maar mooier past op een 8J. Om echt zeker van mijn zaak te zijn daarom hier nog even de vraag, de velgen zijn best kostbaar namelijk..;-)

Wat is “de regel van 65”?

Boelo

• Marc-my-Words

Tja, ik ben kennelijk teveel van de broekriem (nee dus)

Hier: http://us.coopertire.com/Tires/Light-Truck/DISCOVERER-S-T.aspx vind je een tabel van een van de concurrenten en die is overduidelijk wat ruimhartiger. In ieder geval geldt wel dat bij de “plattere” band de factor 65 beter naar 70 of 75 verhoogd kan.

Blijft de vraag of zulke brede banden en velgen wel mooi zijn en of ze een prettiger weggedrag geven.

Marc

PS De “regel van 65” is een vuistregel voor het berekenen van de “ideale” velgbed-breedte bij een band: 0,65 x bandbreedte in inch. De “regel van 65” geldt voor vierkante banden, bij lagere banden heb je iets minder ballon-wangen, dat stuurt dus strakker, maar veert ook stijver (en is in het terrein dus ook iets minder toegeeflijk). Let wel, als de band alleen relatief lager wordt maar absoluut even hoog blijft dan zijn de verschillen beperkt - dan blijft er vooral de winst van het iets strakker sturen, en het verlies van zwaarder rollen en sturen (en de gevoeligheid bij spoorvorming).

• Boelo

Ik weet dat 255/85 in diameter een maat groter is dan 265/75.

Ik weet ook dat jij een ‘purist’ bent als het gaat om originele bandenmaten ;-) Dat was ik tot voor kort ook, ik rij al zo'n 8 jaar (met verschillende auto's) rond op 7,5x16 Avon Rangemasters. Die bevallen prima, maar voor iets meer bodemvrijheid bij terreinrijden zou ik graag naar 255/85 gaan. Misschien naar 265/75 (= ongeveer zelfde hoogte als 7,5x16) als dat beter past bij de originele (lees: niet verhoogde) wielophanging van mijn 110.

Vraag is of het past op een 8J velg, volgens jouw linkje de 265-ers wel en de 255-ers niet.

Of het prettiger rijdt betwijfel ik, ik denk dat de originele set-up het beste compromis is tussen On- en Off road.

Ik wil nu wel eens zelf gaan ondervinden of een klein beetje comfort op de weg inleveren, winst oplevert in het terrein.

Boelo

• CamperChris

Een “reguliere” AT-band is er bij mijn weten niet in 255/85. Alleen de cooper ST komt in de buurt van een AT-band (zit tussen AT en MT in). Als je dus een AT-band wilt, dan kun je 255/85 wegstrepen en daarmee ook min of meer de extra bodemvrijheid tov 7,5x16.

Hoe die bredere band op een brede velg in je wielkast past weet ik niet. de 255/85ers passen er prima in, in ieder geval. ook bij standaard vering. je moet hooguit een klein randje aan de binnenkant vd wenkbrouw wegsnijden.

• Marc-my-Words

Voor de winst in het terrein: hoger en een adequater profiel is de Cooper Discoverer ST in 255/85x16 wellicht een interessante optie (maar dan wel op een niet te brede velg, en ook niet teveel offset of de wheelbrows heel te houden).

De Goodyear Duratrack is ook interessant maar daar is de banden-maten-keus in “Europe” erg klein.

Marc

• Boelo

De 255/85 keuze is niet reuze idd Camperchris..;-(

De Cooper ST in die maat kan ik dan ook niet zo snel vinden, bovendien wil ik toch graag bij mijn keuze voor GG, liefst AT2 blijven.

Wellicht ga ik dan toch maar voor 235/85R16 op nieuwe Wolf velgen en laat ik het 8J verhaal gaan… moet nu na een jaar van overdenken, goochelen, zoekmachine alhier uitpluizen, op Off-road evenementen je ogen de kost geven, toch maar eens een knoop doorhakken.

Boelo

• CamperChris

dat klopt, momenteel is de cooper ST (practisch) niet te leveren in NL. alles is uitverkocht of zo iets, vertelde een Cooper-dealer mij…

in 255/85 kom je momenteel niet veel verder dan de BFG MT KM2 (en als je niet van dat nieuwe profiel houdt, een setje 2e hands..) en de Toyo Open Country, beiden MT-banden. Overigens ben ik nog steeds erg content met mijn 255ers MT. Ze worden wel eens de standart reifenmontage fur Overland Defenders genoemd, dus eigenlijk zou Marc ze ook wel moeten waarderen ;-)

• Marc-my-Words

Marc vindt de 255/85x16 ook wel “smoelen”, maar voor veel doelen is 235/85x16 en 7.5x16 ook prima (7.5x16 is inmiddels ook niet erg courant meer).