3.9 hotwire ecu probleem

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Relais had ik helemaal in het begin al omgewisseld, later ook doorgemeten. En als ik een massa geef aan het relais, schakelt hij keurig en gaat de pomp draaien, maar slaat dan natuurljk niet af.

    Automaatswitch heb ik met massa verbonden.

    Ik hoor niets bij het plenum, vanmorgen heb ik daar wel een paar keer iets horen zoemen, maar inmiddels niet meer.

    Het lijkt inderdaad of de ecu niet ziet dat hij op contact gaat. toch krijgt pin 19 op de ecu netjes spanning, kan ook niet anders want ik gebruik helemaal geen contactslot en heb de bedrading rechtstreeks op de accu.

    Je zou zeggen dat de ecu stuk is, maar een andere auto start er gewoon mee…

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Dank je Louis, die had ik zelf ook gevonden, mooie duidelijke pagina…

    Ik stop er mee voor vandaag. Een anders simpel klusje hier in de werkplaats is ook al uitgelopen op een klus van twee dagen, dus ik kan mooi morgen weer de hele dag aan de 3.9 besteden :(

    Het zit vandaag niet mee..

  • Louis, Land's End 4x4

    Een klant van mij kwam er laatst ook niet meer uit, na zoeken kwam ik er achter dat hij de toevoer en retour van benz leidingen had omgewisseld. Dan doet ie het nooit, even checken?

    Als je een led lampje hebt kan je hiermee het puls signaal aan de injectors zien, dan weet je in elk geval of de ecu al dan niet iets doet, is wat makkelijker zoeken als je wat kan uitsluiten.

    Grt Louis

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Ik neem aan dat de retourleiding na de drukregelaar moet? Dus dat hij met de aanvoer de rail op druk zet, en dan gecontroleerd laat teruglopen naar de retour.

    Zelfs al zouden ze verkeerd zitten zou de ecu toch nog steeds het prime signaal moeten afgeven lijkt me?

    Met een ledje de injectors testen is een goed idee, al denk ik niet dat ze worden aangestuurd, want dan zou hij eigenlijk moeten lopen als ik de brandstofpomp handmatig laat draaien. En lopen doet hij niet…

  • TVR

    Die stappenmotor, achterop het plenum, regelt het stationaire toerental en is zeg maar een luchtklep, en die kalibreert zichzelf bij het op contact zetten, of van het contact af zetten. Dus deze moet je kunnen horen, anders doet de ECU dus niks. (hiermee kan de motor harder gaan lopen, als je bijvoorbeeld de airco aan zet) Hier zijn vaak problemen mee, waardoor de motor niet goed stationair loopt, en deze kan je eruit draaien en schoonmaken.

    Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.

    Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L

    zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)

    Kan 123 even niks anders verzinnen….

    Succes,

    Groet, Tom

    PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?

    PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)

    PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)

    PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    HOi Tom,

    Ik weet zelf ook niks meer, hartelijk dank voor het meedenken..

    Die stappenmotor, achterop het plenum, regelt het stationaire toerental en is zeg maar een luchtklep, en die kalibreert zichzelf bij het op contact zetten, of van het contact af zetten. Dus deze moet je kunnen horen, anders doet de ECU dus niks. (hiermee kan de motor harder gaan lopen, als je bijvoorbeeld de airco aan zet) Hier zijn vaak problemen mee, waardoor de motor niet goed stationair loopt, en deze kan je eruit draaien en schoonmaken

    Ecu lijkt inderdaad niet te werken, maar in een andere auto dus wel.

    Verder heeft de bruine draad altijd 12 volt, en de wit grijze sluit je aan op je contact slot en die schakelt alles zeg maar.

    Heb ik, zodra je bruin aansluit schakelt het hoofdrelais aan, wit grijs er bij en er gebeurt niets.

    Dat brandstof relais heeft dus een extra diode, anders dan de normale. Part no is AFU2913L

    zie hier schema van juiste relais: (en heb je die dus niet verwisseld met een gewone? daar heb ik dus lang mee zitten klooien)

    Relais zijn van het juiste type, inclusief diode. Het zijn de originele RRC relais, en ik heb ze getest en ze werken uitstekend.

    PS zitten alle pootjes goed in die grote multi stekker?

    JA, stuk voor stuk aangedrukt met schroevendraaiertje, en voor zover mogelijk getest met de multimeter.

    PS mbt de brandstof; het gaat inderdaad eerst de fuel rail in, en vervolgens regelt de vacuum gestuurde klep de druk af op 2,5bar, het overige gaat retour naar de tank. (dus een carburateur brandstofpomp is niet geschikt)

    Originele Range Rover tank met ingebouwde pomp gebruikt, spuit meters ver, druk niet getest maar lijkt meer dan genoeg. Leidingen zitten goed. Drukregelaar doet niet als de motor niet draait lijkt me, want dan is er ook geen vacuum.

    PS juiste tune resistor er tussen zitten? (met/zonder cat's)

    Niet gecontroleerd, maar de hele set is zo draaiend uit een range rover gehaald, inclusief kabelboom, ecu en alles er om heen. Neem dus aan dat het goed is, maar ook met een verkeerde zou hij moeten draaien toch?

    PS heb je genoeg spanning op de accu zitten?

    Keurig tot het randje vol

    Volgens mij heb ik alles gechecked wat er te checken valt, maar ik moet toch iets over het hoofd hebben gezien…

  • TVR

    Kl*ten is dat….

    Anyway, Maakt de ECU Massa? Ik weet niet zeker of dat moet, maar check dat even, laatst maakte dat wel verschil had ik het idee bij een RRC hier.

    Verder is er niet aan de kabelboom geknutseld? Gekke tapeverbindingen waar hij slecht contact zou kunnen maken? Of heeft er een LPG systeem op gezeten? Daarvoor moet er namelijk ook e.a. aangepast worden.

    Tune resistor maakt inderdaad niet zo veel uit….

    Anders zou je met Rovergauge(best geinig en handig, kan je de foutcodes mee uitlezen,etc) of de Autologic diagnose aan de slag moeten, krijg je wel best wat input… Maargoed, even de ECU swoppen is makkelijker…. Misschien een andere RRC of vroege disco in de buurt?

    Groet, Tom

    PS Andere info die ik nog tegen kwam;

    Loom Connections

    The EFI loom connector which connects into the main loom has several important connections on it.

    These are:

    +12v switchedignition supply. (ECU Enable)

    +12v from battery. (ECU and switched pump supply)

    +12v from starter supply. (ECU Reset)

    Controlled supply to fuel pressure pump (and lift pump if fitted).

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX

    En dan bij Function, en daar gaat het al mis; de ECU doesn't ENERGIZE the relay…. en dat moet hij eigenlijk wel doen….

  • Andrew Colville

    Oke,

    Het lijkt erop dat de Ecu de massa aan de pomp relais niet geeft, ( mogelijk onderbroken vanwege EX LPG ?)

    Krijg je wel spanning op de pomp relais. ( die dikke bruine draad )

    De Bruine draad met rode tracer is de draad die de startmotor aanstuurd.

    De fout lijk mij in je bedrading te zitten, warschijnlijk een hele simpele onderbreking vanwege EX LPG.

    als ik je probleem zo lees dan lijkt het erop dat de ecu direct massa geeft aan relais 22 in de schema, dat hoort pas te gebeurn bij het opzetten van contact. ( ECU geschakelde massa = de dunne blauw/roode draad op het relais voetje )

    Te gelijkertijd geeft de ECU geen massa aan de relais van de pomp 21 op de schema. hier gaat iets verkeerd, beide horen pas te klikken als de wit grijze draad stroom krijgt. ( ECU geschakelde massa is de blauw/paarse draad op het relais voetje )

    als er geknutseld is voor LPG dan zit de onderbreking meestal in het stuk tussen de schutbord mof en de ECU stekker, snij de mantel hier open en loop die draden even na, dit moet iets heel simpels zijn.

  • Bart van Dessel

    Is er inderdaad nergens in de kabelboom geknipt ivm lpg? Heb ik ook 's gehad, na lang zoeken vonden we de onderbreking onder de beschermhuls van de kabelboom,

    Gr, Bart

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Ik kan geen sporen van LPG ontdekken.

    Ik had de kabelboom al een gedeelte opengemaakt, ik zie dat er door land rover zelf al allerlei rare vertakkingen zijn gemaakt, maar ik ga vandaag maar de complete huls verwijderen denk ik.

    Ik heb gisteren bij iemand anders even de ecu uit de auto getrokken en ook bij hem hoor je meet relais 22 klikken als je de ecu er weer in steekt, ook zonder contact. Er gebeurt hetzelfde als met mijn ecu.

    Alleen bij mij dus geen massa voor het brandstofrelais.

    Het rare is dat er eigenlijk niets tussen kan zitten waarin geknipt is.

    De +12v bij contact komt netjes aan bij de ecu. De min voor het relais is er niet, niet bij het relais, maar ook achter op de ecu al niet…

    Wat voor checks doet de ecu voordat hij het brandstofrelais aanzet?

    Ik weet dat hij de bobine check, die draad is ook in orde, inclusief weerstand. Controleert de ecu nog meer?