alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22, interessant stukje gevonden

  • Bart van Dessel

    Die MT75D kan ik nergens terugvinden. Dat Evo1 spul van Difflock is voor mij veel en veel te duur. Als ik nou weet welke specificaties deze olie heeft dan kan ik 's bij Kroon kijken, of Castrol whatever….

    Gr, Bart

  • Geert Oude Luttighuis

    Die EVO1 is echter wel de opvolger van de MT75D die je zoekt… De MT75D maken/verkopen ze dan ook niet meer.

    Bron: “we've superceded MT75D with our new and improved Evolution 1 Fully Synthetic Gear Oil” (www,difflock.com)

  • Andrew Colville

    Ik doe altijd de SP 1061 van kroon in de LT 77 en R380 en heb er geen klagen over, daar is wel een vaatje van te bestellen.

    Die SP 1061 is ook gewoon een 75 w 80 olie, hielp de lupo ook beter te schakelen trouwens!

  • Jan Schober

    Ik begrijp dat MT75D olie is die gemaakt is voor Difflock (hier) Dat dit geleverd werd door Ovoline, wat overgenomen is door Fuchs, dus misschien kan je het hier eens mee vergelijken, of hun eigen ATF olie?

    gr jan

  • pascal ubags

    even het verhaal over de olie in de r380

    de r380 is gekomen bij de 300tdi en ontwikkeld tot een koppel van 380nm, zoals de bak benaming ook zecht, dit is door lr een bak genomen uit een eerder ontwikkelde engels britisch elnd, dus maw geen nieuwe bak maar een oude.

    gevuld met atf, dit voldeed in de 300tdi enz

    toen kwam de td5, die zat aan de grens van dit koppel, lr heeft toen problemen gekregen met deze oude bak, nl warm worden.

    ze hebben toen gekeken welke olie er op de markt was dit bleek de mtf te zijn, die beter was,

    dus deze erin

    deze voldeed. mits je niet continu het max koppel door de bak joeg, dus maw, met een reeds warme bak over de alpen,(alleen de auto ging goed, maar als je er 2000kg achter had hangen, dus goed trekken , vol vermogen) tja een probleem, hij liep warm, dus kwam er een olie koeler.op de r380 voor extreem.

    nu zijn er velen die een internatinal hebben, meer vermogen, ga je dit dus doen, zoals voorheen beschreven is de kans heel groot dat je r380 stuk gaat, spreek uit ervaring.

    je moet de bakolie koelen,

    of een olie temp meter erbij. dan weet je het.

    een set voor een oliekoeler is te krijgen, zie ascroft, kost iets.

    experimenteren met olie is ?????, meestal kom je er na 3 jaar of vele km pas achter, en lag het dan aan de olie????.

    trek je concusie

    gr pascal

  • Bart van Dessel

    Ik ken die oliekoelersetjes, op de RRC hebben ze er standaard opgezeten bij de 3.9i geloof ik. Maar ik ben bijna door m'n MTF olie heen, wil dus een niew vat gaan bestellen. En als ik lees dat Difflock EN Ashcroft een olie in huis hebben die het beter doet dan de MTF94 én de olie mag in de LT77 en R380 én ook in de BorgWarner tussenbak én in de ZF automaat, dan wordt ik helemaal geil;)

    Dit schrijft Ashcroft:

    Product Information

    Revolution 1 Fully Synthetic Quality Gear Oil suitable for the LT77, R380, ZF Auto and Borg Warner.

    A quality high grade transmission product which offers the benefit of extended product life, reduced component failure and reduced fuel consumption. Outstanding oxidation stability and resistance to thermal breakdown. Very high levels of wear protection. Smoother Gear Change. Long service life

    Sorry we are not able to ship this product by air.

    Opsturen doen ze dus niet, en alleen in 1 litr verpakking en 9 GBP per flesje :(

    Dit schrijft Difflock:

    Difflock Evolution 1 Fully Synthetic Gear Oil - 1 litre

    If you are fed up with the notchy and hesitant gearshift on your manual 5 speed Land Rover, Discovery or Range Rover then this state of the art lubricant is exactly what you've been waiting for.

    It transforms the ease and speed of those gearchanges as well as reducing wear, lowering transmission temperatures and improving fuel consumption.

    If you are still using ATF,Dexron ll or MTF 94 in your LT77, R380 or other 5 speed manual box then you should think again because they are poor at preventing wear, shears down under the action of the gears and thickens as temperatures drop. This leads to shorter gearbox life and poor, notchy gearchanges, especially 2nd Gear on cold mornings.

    A fully synthetic gear oil can solve these problems but it must be specially formulated to give the best possible results. Our EVOLUTION 1 is specially created for Land Rover Transmissions. It has the perfect viscosity required and its high film strength prevents metal to metal wear whilst reducing gear and bearing noise.

    Most importantly, it is highly shear stable, maintains it optimum viscosity span hot or cold and it has an ideal coefficient of friction for the gearbox synchro hubs. These exceptional qualities ensure that you'll get far superior gearshifting from your 5 speed box as many of our delighted customers have already found.

    Even better, EVOLUTION 1 is also perfect for Automatic gearboxes (where ATF type DII or DIII is specified) and can be used in Freelander manual 5 speed gearboxes.

    It is fully compatible with ATF or MTF fluids however its full benefits will only be achieved if as much as possible of the existing transmission oil is drained out and replaced with EVOLUTION 1.

    Difflock vraagt meer dan 17 GBP per flesje.

    Dit is dus echt de enigste olie die in alle versnellingsbkken gebruikt mag worden, handgesch. en automaat. Deze olie wordt afgenomen van een bepaalde fabrikant en deze olie heeft bepaalde specificties……je raadt het al, daar ben ik naar op zoek. En dan ga ik een 60 liter vat bestellen om de kosten te drukken. Mijn klanten willen natuurlijk ook niet tveel betale, en hier staat een schoorsteentje op het dak en kinderen die een belegde boterham willen.

    En als Ashcroft (toch een gerenomeerd bedrijf) deze olie verkoopt dan zal ie toch wel in orde zijn??

    Gr, Bart

  • Peter&Jessica

    Moi Bart,

    Difflock is ook maar gewoon een winkel natuurlijk.

    Volgens sommigen is het het eigenlijk Fuchs Titan Sintofluid en dan wsch 75W85?

    Kan nu even niet zo handig knippen & plakken op dat malle tablet.

    www.fuchslubricants.com - is een Duitse club volgens mij.

    MVG,

    —Peter.

  • Bart van Dessel

    Kijk, kan ik weer effe goegele….dank je

    gr bart

  • Bart van Dessel

    Kijk eens naar de vorm van de flesjes:

    http://shop.difflock.com/images/products/evolution1_bottle.jpg

    http://syntheticoil-europe.eu/63-108-thickbox/fuchs-titan-sintofluid-75w-80-gl-5.jpg

    een-ei-ige tweeling??

  • Bart van Dessel

    En als we verder gaan graven: http://www.defender2.net/forum/topic7813.html?view=next

    Leuk he.