alternatieve olie in LT77/R380/ZF 4HP22, interessant stukje gevonden

  • Bart van Dessel

    Ik ben altijd over olie aan het brainstormen, de ATF heb ik ondertussen weggestreept, MTF is beter/veiliger maar vind ik te dik in koude toestand waardoor de syncromesh veel te lijden heeft, op het www kwam ik dit tegen: http://www.landy-reisen.de/index.php/technik/65-technik-infos Ze adviseren dus de vol-syntheet MT75D voor de R380, Borg Warner tussenbak en zelfs voor de ZF automaatbak. De ATF olie is niet meer van deze tijd (de adviezen op diverse olie-sites zijn eigenlijk erg achterhaald) dat is ondertussen wel duidelijk als je even aan het surfen bent op diverse forums. Iemand een mening of ervaring over MT75D??

    Gr, Bart

  • Chris

    Bart,

    Er is hier al erg veel over versnellingsbak olie gesproken.

    Ik heb afgelopen jaar mijn eigen experiment gedaan, met diverse op papier geteste olie soorten.

    Uiteindelijk doen ze het allemaal wel redelijk als de bak een beetje op temp is.

    Maar als de bak koud is doet alleen de ATF het redelijk.

    Wat op langere termijn de beste olie is tegen slijtage van de bak kan ik niet zeggen, ik ga er dan maar even van uit dat er na 26 jaar nog steeds dezelfde bak onderzit en dat je dan niets te klagen heb.

    Met de vol synthetische zou ik oppassen voor je keerkringen.

    Chris

  • Bart van Dessel

    Ik krijg voor 95% Land Rovers binnen in m'n werkplaats met R380 bakken en daar kan zonder probleem een vol syntheet in. Bovendien zijn mijn klanten van diverse pluimage, de een trekt er constant 3000 kg mee, de ander gaat regelmatig de alpen in, noem maar op. Dus je krijgt ook allerlei klachten binnen van slecht schakelen bij bepaalde temperatuur, gehorig, slechte synchromesh na verloop van tijd. Iemand die max. 1000 kg trekt en die geen zwaar terreinwerk doet en die niet in bergachtig gebied komt en max. 10.000 km per jaar, tja, die mag wat mij betrft met ATF rijden. Maar ik zoek gewoon HET perfecte alternatief onder alle omstandigheden en de suggestie van na 26 jaar nog steeds dezelfde bak zonder problemen dat is voor mij niet een reden om er dan maar ATF op te doen. Ik ga morgen shoppen voor een vaatje MT75D en ga er gewoon mee beginnen. Volgens mij is de wonderolie van Ashcroft en difflock.com gewoon die olie, een andere specificatie kan ik me niet voorstellen.

    Gr, Bart

  • disco ronl

    Ooit eens op de LRCH site gevonden:

    "

    R380 versnellingsbak, gemonteerd aan Tdi en V8 (Defender, Disco I, RRC, Prefix 5oA), automaatolie (ATF) Dexron II D of III D. Bij zware belasting SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.

    R380 versnellingsbak, gemonteerd in Td5 en V8 (Defender Td5, Disco II, Prefix 6oA), SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.

    Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.

    "

    of die laatste zin nu alleen voor de TD5 geldt of ook voor de 300TDi is mij onduidelijk (beide een R380 maar wel met andere revisie nummers).

    Het is wel zo dat Dexron is door ontwikkeld gedurende de jaren en er mogelijk kwaliteit verschil zal zitten tussen merken onderling, hoewel dat volgens de standaarden niet zou moeten uitmaken, alle voldoen aan de gestelde standaarden.

    Maar waarom denk jij (of andere) dat de Dexron IID niet meer zou voldoen in een R380?

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen die je hebben doen besluiten om op onderzoek uit te gaan.

  • Bart van Dessel

    Lees mijn bericht even goed dan kun je zien waarom ik naar alternatieven zoek, en Google geeft ook veel uitsluitsel. De adviezen die op de LRCH staan zijn een jaartje of 20 oud en ondertussen zijn er veel betere alternatieven. Zoals de MT75D.

    Gr, Bart

  • Hans (draakje)

    Tot op heden heb ik altijd Kroon olie gebruikt in mijn Defender TD5 die mij prima is bevallen. In de bak: SP 1061 en Verdeelbak en differentieel GL5- 80W90

    Bovendien vrij gemakkelijk te verkrijgen. Op hun site kan je op merk en type een olie advies krijgen.

    Vr.Groet Hans

    Hieronder even hun (verkoop) verhaaltje:

    Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een hoogwaardige, synthetische transmissieolie speciaal ontwikkeld voor handgeschakelde transmissies van personenwagens uit de Rover-groep (Rover, MG, Honda en Landrover). Door gebruik te maken van geselecteerde synthetische basisoliën en speciale additieven zijn de volgende eigenschappen verkregen:

    •Door de hoge viscositeitsindex een vlot en soepel schakeldrag zowel bij lage- als bedrijfstemperaturen

    •Een uitstekende oxydatiestabiliteit, waardoor Transmission Oil SP 1061 een lange gebruiksduur heeft en langdurig bestand is tegen hoge bedrijfstemperaturen

    •Door speciale EP-additieven een optimaal functioneren van synchromeshes (“kraakvrij” schakelen) en een optimale bescherming tegen slijtage onder zware bedrijfsomstandigheden

    •Een uitstekende weerstand tegen corrosie en een hoge weerstand tegen schuimvorming.

    Toepassing

    Transmission Oil SP 1061 75W-80 is een speciale versnellingsbakolie die specifiek ontwikkeld is voor toepassing in handgeschakelde transmissies van het type

    PG-1, Gertrag 283 en R65. Deze transmissies worden toegepast in diverse Rover- en MG-modellen. Tevens wordt Transmission Oil SP 1061 gebruikt in handgeschakelde transmissies van alle Landrover-modellen en diverse Honda-modellen. Raadpleeg voor optimaal gebruik altijd onze website www.kroon-oil.com of onze Recommendations CD-RO

  • Bart van Dessel

    De Kroon SP 1061 is in principe dezelfde olie als de MTF94 olie, een vol syntheet 75W80. De MT75D olie waar ik vanochtend over begon die kan gebruik worden, zoals men schrijft, in de R380, LT77 end e ZF automaat, maarrrrr, ik kan geen enkele leverancier vinden die deze olie levert. Ik zit dus weer op een dood spoor, het liefst bestel ik de olie in een 60 liter vat om de prijs per liter wat te drukken.

    Gr, Bart

  • Kees

    Had Vera toevallig mt 75 D? Of was dat 75 C?

  • bram-rrc

    Hier hebben ze het over een test in LRO magazine:

    is al bijna 10 jaar oud…

    http://archive.difflock.com/discus/messages/6784/50763.html

    This month's LROI magazine features a test of our MT75D in an LT77 box that was so bad at gearchanges it was due for a rebuild. The MT75D has made the box driveable again and just like yours, the improvement has got better and better in the weeks following the fill up with MT75D.

  • Bart van Dessel

    Ik kreeg inderdaad van m'n vriendin op m'n kop toen ik op afbeeldingen klikte bij Google op MT75D, de mooiste dames komen tevoorschijn. Vannacht weer op de sofa slapen:D

    Gr Bart