UPDATE
Nadat ik eerst de vraag verkeerd had gesteld bij de RDW, namelijk: “als ik een nieuwe, milieu-vriendelijke, motor in mijn auto bouw en dit voertuig opnieuw laat keuren, kan ik dan wel de milieuzones in?”, kreeg ik een afwijzing.
Vervolgens heb ik doorgevraagd wat er zou gebeuren indien ik “uit diverse onderdelen” weer een auto zou samenstellen en deze ter keuring aanbied.
Wie schetst mijn verbazing? Dat is toegestaan en de Datum Eerste Toelating (DET) wordt dan aangepast aan het recentste onderdeel. Als voorbeeld werd door de RDW, nota bene, een chassis aangevoerd.
Voor de milieuzones wordt inderdaad gekeken naar de DET en niet naar de emissie…….
Nu we dit hebben vastgesteld en als je dan, in mijn geval, niet een jaar of 20 nog gaat zitten wachten op een oldtimer-status, dan zou je dus zelfs een milieuzone weer in mogen met een 300Tdi op slechts een nieuw chassis….. Je hebt dus niet eens een andere motor nodig.
Ik ga wel de hele stap nemen, dus motor, versnellingsbak, tussenbak, aandrijflijn en chassis vervangen, maar dat heeft nog wat andere redenen, niet in de laatste plaats omdat ik toch ook wel een beetje minder wil vervuilen als ik die mogelijkheid heb.
Let wel op, fiscaal kan een nieuwere DET natuurlijk wel gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor de BPM. In mijn geval betreft het een bedrijfswagen, dus ik heb daar niet zoveel last van.
Post is bewerkt op jan 13, 2017, 6:43 a.m. door Arthur