Zo langzamerhand wordt het een beetje lastig om met een 300tdi Utrecht, Rotterdam en nu ook nog Amsterdam in te komen. Ongelukkigerwijs moet ik daar vaak zijn. Nou is milieu een goede zaak, maar de manier waarop een doel bereikt moet worden nogal vreemd. Maar goed, we moeten allemaal verder, dus bedacht ik mij het volgende:
Welke dieselmotor die voldoet aan de huidige emissie-eisen zou ik in mijn defender kunnen inbouwen?
Een TD5 zou misschien nog het makkelijkst gaan, maar dat plezier zal niet lang duren. Nu ligt de knip op datum eerste toelating 2000, en TD5's stoppen ergens in 2004? Dus bij de volgende aanscherping is het alweer over. Bovendien is een TD5 niet echt schoner dan een 300Tdi, dus dat zal ook wel gezeur opleveren…..
Een modernere TD4, zo'n duratorque, zal wel voldoen, maar hoe zit dat met het motormanagement?
Dan komen we op de vrije markt. Is er iemand met ervaring met, bijvoorbeeld, een moderne Detroit (GM) V8 diesel? en past dit?
Kortom vragen, vragen, vragen. Ik heb mijn defender op dit moment aan de kant staan en ben in afwachting van iets anders met soortgelijke specs, maar ik wil deze super-auto niet weg doen. Wie helpt mij verder met wat meer inzicht in andere motorblokken en de ins en outs hiervan? In principe ben ik van plan de auto bij nieuwe bemotoring vanaf de grond opnieuw op te bouwen, dus de gehele versnellingsbak en aandrijflijn zullen meegenomen worden in de motorkeuze.
Ben benieuwd,
Arthur