Kan niet zonder..:(

• art1

Na lange afwezigheid toch weer een eerste berichtje hier….

Met de veranderende houderschapsbelasting/ vrijstelling destijds mijn groene 110 lieveling (draakje) softtop verkocht.. nieuwe hobby gevonden..maar.. het ist niet..:(

Dus weer af en toe MP in de gaten houden, plannen maken.. wat zou ik willen enz enz,,

Nu had ik een 110 softtop 9 persoons tdi, en zou graag iets soortgelijks weer willen. Maar een 110 op geel kenteken is nu natuurlijk een flinke aanslag voor de portomonnee. Dus zou een 109 met 200tdi iets kunnen zijn? Ik weet dat ze niet te vergelijken vallen, maar hoe maak je die keuze?

Droomde toen ook al van een tithonus 110 softtop, maar die zie je maar weinig voor een leuk bedrag. Ander idee zou kunnen zijn een soort One-ton project te starten, met als basis een110 of 109 maar dan met toevoegingen van tdi e.d.

Dit is heel in het kort stukje van mijn hersenkronkels..rest bespaar ik jullie(:P).

Maar schiet jullie eerste gedachten en ideeën eens af?

Cheers! Art

• Marijn & Simba

En waarom geen benzine? Een leuke 110 V8 of 2.5B?

Als hobbyauto is verbruik niet het eerste waar je je druk om zou moeten maken.

• Rangie

Waarom TDI? wanner je allen voor de hobby gaat, kun je misschien goedkoper benzine rijden?

Ben niet zo thuis in de series, maar zie af en toe 6 cyl benzine uitvoeringen op MP, dacht 2.6l zal allicht economischer zijn als een rover V8!

• art1

Een V8 word zeker niet daar heb ik slechte ervaringen mee.. al blijft een heerlijk geluid.

Ik wil een benzine verder niet uitsluiten, maar ben zo een diesel fan.. de geur, het geluid, het hoort erbij zeg maar..

Wat echter belangrijker is dat het een 9 persoons en lhd is, daardoor valt er eigenlijk al redelijk wat af. Ja altijd rhd gereden, maar als ik dna nu toch overweeg om opnieuw te beginnen dan maar gelijk goed ;)

grtz

• Marijn & Simba

Dat valt volgens mij wel mee. de sixpot doet evenveel als een V8. Er is een reden dat ze niet heel lang gebouwd zijn.

• art1

Sluit ik me bij aan.. ook erg gevoelig wat afstelling betreft..

Eerst maar eens kijken wat er zoal te koop is.. :)

• Crazy-G

Been there, done that (or of).

Ik had een echt hele mooie belastingvrije 1983 110 9 persoons, links gestuurd, helemaal naar mijn zin verbouwd en aangevuld met alle, voor mij, belangrijke accessoires, heeft uiteindelijk heel veel geld gekost, maar was er helemaal gelukkig mee totdat meneer Weekers om de hoek kwam kijken.

Nog een jaar mee rondgereden in grijs kenteken uitvoering op mijn eigen zaak, maar helaas, die was niet levensvatbaar dus eind verleden jaar was dat over en daarmee ook mijn droom Land Rover.

De 110 is inmiddels helemaal weg, in onderdelen verkocht en er nauwelijks wat voor terug gekregen in vergelijk met wat'ie me gekost had, maar helaas, ik kon de maandelijkse lasten van rond de € 250,00 niet meer opbrengen dus geen andere keus.

Wel gelijk eind verleden jaar, toen ik al doorhad dat één en ander niet goed ging uitpakken, een redelijke benzine/LPG Lightweight aangeschaft die wel weer belasting vrij is van het geld van mijn motor die ik toen verkocht heb.

Daar ben ik inmiddels alweer een tijdje mee aan het hobby-en en ik moet zeggen dat de 110 al niet meer elke dag door het hoofd spookt omdat de Lightweight ook gewoon heel veel plezier geeft en na wederom al mijn aanpassingen begint het al weer helemaal mijn ding te worden.

Voor wat rijden betreft doet de Lightweight niet veel onder voor de 110, ik rij nog steeds 90 op de snelweg, iets wat ik met de 110 ook deed.

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen is, dat een Series qua beleving en rijplezier zeker niet hoeft onder te doen voor een Defender of 110 en dan is het slechts een kwestie van tijd tot je een 109 te pakken hebt die 9 persoons is en met wat werk, dat hou je nou eenmaal altijd, de wagen hebt die jij wil en dan wel weer, voorlopig dan toch, belastingvrij als je er een neemt die oud genoeg is, inmiddels zijn dat gewoon de serie 3 types dus in die termen gezien de modernste Series die je kunt krijgen op een Defender na.

Ik zelf ben blij dat ik de Lightweight al had voor de 110 echt weg ging anders had het me nog veel zwaarder gevallen, want ik had echt heel veel tijd en liefde in die wagen zitten en ik heb hem in onderdelen verkocht, eigenlijk omdat ik hem een ander niet gunde voor het geld dat men er voor wilde betalen, misschien niet aardig van me maar ik had er niet zoveel tijd en geld in gestopt om iemand met veel poen (anders kun je de maandelijkse lasten nou eenmaal niet ophoesten) voor een paar centen eigenaar te maken van mijn perfecte exemplaar, daar moeten zelf maar wat moeite voor doen, velen wilden mijn 110 hebben maar de bedragen die men bood daar schoten de tranen van in je broek.

Maar goed, jij succes met je zoektocht, ik weet zeker dat je er uit zult komen . . . . . . . . .

Gert-Jan.

• Jos Daalmans

Hoi,

Als je met een 4 cilinder benzine “9 persoons” gaat rijden, reken er op dat die echt gaat slurpen, vooral beladen. Deze 4 cilinder moet je constant op zijn staart trappen om een beetje met het verkeer mee te komen.

Een V8 gebruikt zoveel als waar naar toe je heb drukt (het gaspedaal voor alle duidelijkheid). Onze Ninety loop op constant autoweg 1 op 8 (snelheid rond de 100 KMh), gemengd 1 op 6 tot 7. In het terrein, weet ik niet, op een hele dag in de prut ben ik een liter of 5 tot 10 kwijt, want dan rij je ook geen grote afstanden.

Met een 4 cilinder op de autoweg zal de 100KMh toch al “spannend” worden.

Een 4 cilinder zal echt geen 1 op 8 lopen in gemengd autoweg/binnenweg. Met de V8 kom je echt makkelijker uit de voeten. Je hoeft deze niet continu op zijn staart te trappen. De V8 heb je (mits regelmatig olie ververst) langer plezier van en is ook nog eens lichter in gewicht dan de 4 cilinder.

Als je nog wat lager in toeren wilt rijden, neem dan een tussenbak van een Ninety. Deze heeft een wat grotere overbrenging. Dat scheelt ook weer. Het is en blijft een hobby en je gaat er toch geen “tig” duizend kilometers per jaar mee rijden.

De onderdelen voor de V8 zijn goedkoop te krijgen, die van de 4 cilinder weet ik eigenlijk niet.

Tsja, de 6 cilinder, ook een mooi blok, maar vrij zeldzaam (te kort geleverd). Daar zul je voor moeten dokken.

En dan tot slot, het geluid zullen we het maar niet over hebbenB). Dan moet je toch die 8 cilinderpotjes hebben die lekker in die uitlaat pruttelen.

Succes met de overwegingen.

Groeten,

Jos

• art1

Bekende gevoelens die ik hier lees….

Misschien toch maar meer op een 109 ook gaan orienteren, of toch een 110v8… Een 4cil benzine had ik als eerste 110, zoop als een ketter 1 op 5,5 en bij warm weer regelmatig slechtstartend. Toen juist op diesel overgegaan, maar dat is nu dus geen optie meer..

Word vervolgd…

• Thimo

Ik heb sinds kort een 90 met 2.0 MPI roverblok ( ex carabinieri auto ) en ik moet zeggen geweldig!

Loopt heel mooi en genoeg power bij een verbruik van ca 1 op 10.

Het klopt dat een V8 heel mooi is, maar het blijven oude blokken!

Mvg Thimo.