wiellager links voor steeds versleten

• Alan T

Piet

dat van het vast draaien van het lager , doe je dat met wel de pijpsleutel met de hand en niet met een staaf door de sleutel?

om het lager op gevoel af te stellen moet het wiel na het aandraaien van de contramoer soepel draaien maar geen voelbare speling hebben met het wiel erop,

na een x aantal km nog wel effe op spelling controleren

keering en loopvlak ook ligjes invetten

• Piet

dat afstellen doe ik met een korte schroevendraaier door de sleutel. gewoon om wat grip te hebben, niet om een groot momentum te creëren.

soepel draaien, bedoel je dan ook dat hij soepel uit loopt bij het stoppen gaat stoppen (dus geen snelle stop aan het einde?) of alleen maar over het punt dat hij zonder bijgeluiden en moeite gewoon lekker blijft draaien

controleren doe ik idd ook altijd even nadat alles ingedraaid is.

ok dat invetten van de kering en het loopvlak was ik me niet van bewust, dat moet ik dan ook even in mijn routine inbrengen.dank voor deze tip.

• Eric&Betty Boop

Piet wat heb je nu weer?

Als ik zo die foto bekijk heb ik toch vragen bij dat blauwe vet wat je gebruikt.

Ziet er zo op de foto veel te stroperig uit en het zit niet overal. Als je een gebruikt lager uit de naaf vist waar goed kogellager vet opzit dan zit het overal tussen.

Net of dit vet niet dun genoeg wordt als het warm wordt.

Heb je dit vet in al de wiellagers zitten of alleen in die linksvoor?

Op de lip van de keerring en/of het loopvlak waar hij op draait altijd een beetje vet of olie doen voor montage om de eerste omwentelingen gesmeerd te maken.

Als je dat droog monteert wordt de lip te heet bij de eerste omwentelingen en smelt het rubber een beetje.

• Ben leert elke dag van zijn Laro's

Ik heb ook dat blauwe vet van Kroon oil.

Is volgens de verpakking geschikt voor gebruik in kogellagers.

Dus de kleur zegt in deze niet heel veel.

• Eric&Betty Boop

Ben leert elke dag van zijn Laro's Schreef:

——————————————————-

> Dus de kleur zegt in deze niet heel veel.

Ik heb het ook niet over de kleur,maar over de viscositeit die ik op de foto denk te zien.

Nu is een foto een slecht medium hiervoor dus een echt oordeel kan ik pas vellen als ik het spul in mijn handen heb.

• Alan T

geen snelle stop nee

maar soepel draaien, eigenlijk enkel aandraaien tot er geen spelling meer voelbaar is

• Ben leert elke dag van zijn Laro's

Ik zie wat je bedoelt, het vet lijkt ook niet op de blauwe kleur van het vet wat ik heb.

En dit vet ziet er meer uit als een pasta dan vet, het lijkt veel dikker als normaal lager vet.

Het ziet er een beetje uit als gesmolten PVC.

• Wim Janssen

Ik ben het met Eric eens dat het vet op de foto een erg hoge viscositeit lijkt te hebben.

Maar de beschrijving van lagerafstelling hierboven vind ik toch wel erg vaag. Het lager dient na afstelling in axiale richting 0,05 tot 0,1 mm speling te hebben. Dit kun je meten met een klokmicrometer. En met gemonteerd wiel voel je dat wel degelijk. Een goede controle is een temperatuurcontrole na pakweg 10-15 km snelweg. Een goed afgesteld lager geeft geen of nauwelijks temperatuurverhoging. Dit kun je voelen met je vingers op de velg direct naast de naaf. Je hebt 4 wielen dus referentiemateriaal genoeg. Een rondje om de auto geeft al snel aan waar een probleem is.

• Eric&Betty Boop

Wim Janssen Schreef:

——————————————————-

> Het lager dient na afstelling in axiale richting 0,05 tot 0,1 mm

> speling te hebben. Dit kun je meten met een

> klokmicrometer.

Ik heb heel lang geleden lagers op het gevoel af leren stellen bij mijn motorfietsen en daar luistert het best nauw als je een goed sturende fiets wil hebben.

Ik heb bij mijn eerste Laro de wiellagers af proberen te stellen met een klokmicrometer en dat vond ik maar niets. Sindsdien doe ik het bij de wiellagers gewoon op gevoel. De huidige wiellagers van Betty gaan al iets van 60000Km mee ondanks 255 'ers en velgen met meer offset dus dan neem ik aan dat ik toch iets goed doe.

Ik heb Piet een jaar of twee geleden laten zien hoe ik het doe en waar hij op moet letten. Piet omschrijft het misschien wat onduidelijk,maar het werkt prima.

Ik heb altijd een infrarood meter in de auto om dat soort dingen te controleren. Als een naaf los is geweest om het een of ander en het lager opnieuw afgesteld is dat een perfect controle middel.

• Wim Janssen

Eric,

Omdat het zo vaag beschreven staat verwijs ik naar de gegevens uit de manual. Ik stelde ze trouwens vroeger op het gevoel af en nu met de micrometer. Volgens mij geldt ook hier, meten is weten.