wiellager links voor steeds versleten

• Piet

Ik heb het volgende probleem met mijn 109. Hij lust de inner weel bearings links voor werkelijk rauw. we hebben de laro nu iets meer dan 2,5 jaar en ik heb dit weekend de vierde nieuwe binnenste lager er op moeten zetten omdat de lager helemaal vuil en uitgesleten was. (ok om eerlijk te zijn was de eerste lager mijn fout omdat ik die niet zo goed gemonteerd had, maar de overige lagers niet. Heb toen instructies gekregen van eric hoe ze te monteren en waar op te letten).

Iedere keer als ik een wiellager vervang, dan vervang ik ook die rubber afdichting en ook de ring waar deze afdichting op schuift.plus ik gebruik ook alleen maar originele lagers (G) lagers. en keer op keer zit de de achterste lager vol met vuil. Nu begrijp ik dat lagers slijten, maar dit gaat me toch harder dan me lief is en heb ik het gevoel dat er iets meer aan de hand is, alleen kan mijn vinger er niet achter krijgen wat dat nu is.

tips wat het probleem kan zijn? begint een beetje een routine klus te worden die lager wissel :P

• Alan T

Vervang je ook wel de lagerschaal in de wielnaaf?

• Piet

Die vervang ik idd ook. gezien dat die vaak ook wat beschadigd zijn voor het lager en het vuil.

• fenix2

Hallo Piet,

Is het echt vuil dat van buiten komt of is het fijngemalen lagermetaal?

Fenna

• Erik750SF

Hoi Piet,

Weet zo even niet precies hoe dit bij een Land Rover zit, maar ik heb hetzelfde gehad met mijn personenwagen.

Bij mij lijkt het eraan te liggen dat de astap krom was, van ooit tegen een stoeprandje aanschuiven.

Ik kon de astap demonteren en op een draaibank uitklokken 0,2 mm krom.

Daardoor zitten dan de twee binnenringen van de lagers niet in lijn, en en daar kunnen ze erg slecht tegen.

Heb je misschien een foto van de situatie?

• Piet

Hallo Fenna,

het is echt zand zover ik kan zien wat ik tussen mijn lagers vind, het is elke keer behoorlijk bruinig terwijl ik blauw vet gebruik. Dat zou dus betekenen onder andere dat die kering ook zijn werk niet doet.

Hier onder een afbeelding van de een na laatste keer dat dit gebeurde. van de laatste heb ik helaas geen foto.

https://onedrive.live.com/redir?resid=404DB9DD90CC7A91!63502&authkey=!ACIFr6A63m9HQEI&v=3&ithint=photo%2cjpg

• Nick

Lijkt erop alsof er water/roest bij het vet komt. Sluit de keerring van de swivelbol wel goed af en zit hier voldoende olie in? Hoe ziet de swivelbol er überhaupt uit?

Wat voor vet is dat blauwe vet, en waarom specifiek dit vet en niet het universele gele wiellagervet als ik vragen mag?

• Mrah

Knip de rolkooi van de oude kapotte lagers kapot, verwijder alle looprollen en reinig alles eens goed.

Schone onderdelen kun je goed bekijken van wat er nu echt gebeurd is.

Is de astap krom dan moet dat ook te zien zijn op het loopvlak van het lagerschalen.

Hebben de lager wellicht teveel voorspanning gehad of is er water bij gekomen en is alles gaan roesten?

• Anton (Rumble)

kan nog veel meer wezen. verkeerde voorspanning. speling op fusee, stuurkogels. leren kering wel gevet?

ik hoop dat je hier wat mee kan.

• Piet

Bedankt voor de reacties. Ik heb helaas de lager uit automatisme gelijk weg gegooid en laat nu net de container al geleegd zijn. zal het volgende keer onthouden om de lager eens te ontmantelen.

Verkeerde of te veel voorspanning. ik heb geleerd dat ik het de lagers vast moet zetten, dan het wiel wat draaien om de lagers te laten zetten. vervolgens dan de wielmoer losdraaien tot het wiel net niet plotseling stopt na een draai.best wel een werkje, maar goed te doen. Ik gebruik geen moment sleutel omdat ik puur en alleen die grote ronde pijp sleutel gebruik en geen dop.

Het blauwe vet is wat is een paar jaar geleden bij jansen had aanbevolen gekregen. uit mijn hoofd komt de aanduiding op de verpakking wel overeen met het vet wat er volgens de manual in moet. heb daar de laatste keer nog opgelet. waarom het blauw is.. geen idee.

De kering van de swiffelbol lees ik, maar hoe word dit bedoeld? is er een directe verbinding tussen de swiffelbol en de ruimte tussen de twee lagers in de wiel hub? overigens zit er in mijn swiffelbollen vet en geen olie. de swiffelbollen zelf zien er nog goed uit aan de buitenkant.

speling op de fusee durf ik niet te zeggen. de stuurkogels zijn een paar jaar geleden vervangen omdat die op waren.

@anton, Welke leren kering moet ik invetten? ik heb geen leren keringen zitten. ik heb de achterste kering niet ingevet overigens als dat ik wat je bedoeld.