nog steed General AT favoriet?

• Marc–my–Words

Om de discussie nog wat op te leuken:

Continental CrossContact AT bevalt me goed, doet het heel goed op asfalt en boven verwachting goed buiten de verharde weg, en is niet te duur.

Geen ervaring mee maar misschien nog “universeler”: Nokian Rotiiva AT, een zomerband met een sneeuwvlokje (en een net iets vriendelijker profiel dat overigens tamelijk veel op het Conti CC AT profiel lijkt).

Beide banden, de Conti CC AT en de Nokian zitten bij de goedkopere leveranciers in de € 110-115 prijsrange.

O ja, nog een “outsider”: de Cooper Discoverer AT3, een band met vlgs de berichten een opvallend goed on- en off-road gedrag, en leuk geprijsd.

Marc

• Joadalama

Marc–my–Words Schreef:

——————————————————-

> Om de discussie nog wat op te leuken:

>….

> O ja, nog een “outsider”: de Cooper Discoverer

> AT3, een band met vlgs de berichten een opvallend

> goed on- en off-road gedrag, en leuk geprijsd.

Daar heb ik er deze week 4 van gekocht in maat 235/85-R16. Nog even wachten op mijn wolf-velgen en dan kan ik vertellen of, en hoe ze bevallen. Op j33p-fora is men er wel van onder de indruk. Daar zijn verschillende testen gedaan met GG, BFG en Cooper Discoverer, waarbij het gedrag opvallend goed is, en vaak beter dan de andere kandidaten. Is de enige van de 3 die goed scoort op het gebied van het voorkomen van aquaplaning. Alleen op ijs schijnt die iets minder te presteren dan de concurrenten. Maar ijs haal ik bij de ijscoboer, dat ligt hier (bijna) nooit op de weg.

Groet

Joa (die al een tijd niet meer wist naar welke groene pagina hij nou moest kijken, maar toch weer terug is op het nest)

• Marc–my–Words

Interessant leesvoer over AT banden:

http://expeditionportal.com/where-the-r … -the-road/

En zie verder ook: http://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=6950

Daar lees je oa dat na tweemaal Afrika (Dakar en Mauretanië) met de Conti CC AT nog niet op was.

Ofwel: de oude vertrouwde kwaliteitsbanden worden ingehaald door de modernere optwikkelingen.

De oude banden werden gewoon op gevoel en trial and error ontwikkeld, en deze banden hebben meestal een uniform repeterend profiel.

De moderne banden worden ook doorgerekend en daarbij zie je dat je genoeg langs-profiel moet hebben voor de laterale stabiliteit en genoeg blokken (aan de rand) voor de AT-tractie, uiteindelijk is zo'n moderne band dan op alle fronten beter (en stiller op de weg).

Marc

• Marc–my–Words

In Zweden moet je eigenlijk een (winter)band hebben van de lijst die de STRO publiceert.

Ze zullen een buitenlander niet gauw bekeuren, maar als er wat mis gaat is het toch beter een “erkende” band te hebben.

Ik heb voor de zekerheid/luxe een set Nokian Hakkapelliita LT2, iets minder AT maar wel effectief in de sneeuw en op ijs.

Als je op de dag-prijzen let en op het juiste moment bestelt dan zijn winterbanden niet veel duurder als de zomerse banden.

Spijkers is leuk maar ook lastig vanwege de spijkerband-verboden – met spijkers gaat zelfs een matige winterband nog goed presteren.

Marc

• 90_V8_CSW

Ik heb at2 onder de disco2, bevallen ook goed. Heb deze gekozen ivm sneeuwvlokje (heeft at niet) en omdat ik ze een stuk mooier vind staan (:P) Heb ze er pas een 5000km onder zitten.