Ik wil eerst eens gaan kijken of ik boven de veren en onder de as iets van plaatjes/shims kan krijgen en anders zou een andere maat shackle ook nog kunnen natuurlijk.
jamaar Schreef:
——————————————————-
> jammer dat je foto niet alles laat zien maar ik
> heb een vermoeden
> ik zie aan de ene kant van de shackle veel meer
> ruimte zit dan aan de andere kant, ik kijk dan
> naar waar ze aan de veer zitten
> dat zou kunnen betekenen dat het chassis
> getordeerd is en dat je daarom scheef staat.
> maar ik zou eerst de veren eens wisselen, staat
> hij dan op de zelfde manier scheef heb je dat
> probleem zo niet zijn de veren verschillend,
> makkelijkste manier
> o ja dat muurvast aantrekken is niet heel
> verstandig want de bouten gaan door een buisje en
> als die dicht felst dan kan je met een zaag aan de
> gang en die ruimte daar hoort er ook want je doet
> de bout door die bus en die is langer dan de veer
> breed is, daar zet je hem op vast
> plus wat anton schreef, die rubbers gaan snel naar
> de klote als je ze verkeert vast zet.
Die foto had ik gemaakt terwijl de andere kant opgekrikt was vandaar dat de veer niet in het midden van de shackle zit.
Het chassis ziet er als nieuw uit en is verzinkt zonder later verricht laswerk.
Vanmorgen de veer aan de rechter kant losgemaakt. (De hoge kant.)
Het onderste plaatje staal heb ik bovenop de veren gelegd + nog 2x 4mm plaatje gemaakt (exact even groot als het al bestaande plaatje) en ook boven op de veren geplaatst.
Een iets langere bout gemonteerd om de veren weer samen te “binden” als 1 pakket en de U beugels weer goed vastgezet.
Resultaat: van 4.5cm verschil naar 2cm.
Nu is het op het oog totaal niet meer storend. Eventueel kan er nog een staalplaatje tussen om het nog meer waterpas te krijgen maar ik ben tevreden zoals het nu is.
Kwa rijden geen enkel verschil gemerkt.
Gr.
Als ik zo'n auto zou kopen met zoveel knutselplaatjes tussen de veren etc, dan had ik echt het gevoel van "beun de haas ' auto gekocht te hebben . Waarom het echte probleem niet proberen op te lossen ?
Linker tank met benzine is denk ik zo 40 kilo bij kleine tank , dan het gemiddelde gewicht van de bestuurder er nog bij a 80 kilo en je hebt al snel een theoretisch verschil in ongelijke belasting van 120 kilo tussen links- en rechts als je alleen rijdt . Dat is nogal wat ….wel zoveel dat daar belastingtechnisch rekening mee wordt gehouden bij modernere auto's door verschil in veer en of langere schackel .
Zou het niet aan je veren liggen die er nu onder zitten …misschien al verknutselt door eerdere eigenaar door blad te verwijderen voor meer comfort ?
Nu heb jij een LW en helaas denk ik ( mijn lw s3 diesel stond trouwens aardig recht met 1cm verschil en beide tanks vol ) dat daar totaal geen rekening mee werd gehouden aangezien deze -s3 diesel- standaard zeer stug zijn door hun 9/11 blads veerpakket , dubbele tanks en laadvermogen -D
“Zoveel” knutselplaatjes? Er zitten twee extra plaatjes welke ik exact passend bij de verenset heb gemaakt.
Een 11 blads bestaat uit 11 van die plaatjes die bij elkaar gebonden zijn….
En beunhaas? Je heb geen idee hoe het eruit ziet.
Nee er zijn geen veren tussen weggehaald en er zijn meer die problemen hebben na het vervangen door parabolen.
Prettige dag sunshine!
Scheefstaan 88.
Hallo LW88,
Ik heb een zelfde probleem gehad toen ik mijn SIII 88 diesel restaureerde en van een vers chassis voorzag.
Die van mij stond ook altijd 3-4 cm scheef aan de bestuurderskant. Veren l en R lijken hetzelfde en waren dat ook bleek. (Gewone veren)
Toen ik bezig was met opbouwen en alleen het de complete aandrijving hing in het chassis, hing hij weer scheef.
daarna eerst voor veren omgedraait, en na 2 weken zelfde verhaal, dus ook achter omgewisseld, geen resultaat. weer 4 cm aan de bestuurderskant.
Daarna opgemeten, blok en bak hangen meer naar links, dus probleem blijft.
Daarna heb ik het linker voorpakket uit elkaar gehaald en op een aambeeld de afzonderlijke bladen ca 8 cm meer ronding gegeven.
De klinknagels uitgeboord en in de gaten draadeind M10 gelast.hierna is in elkaar zetten veel simpeler, je moet ze namelijk wel in elkaar drukken, de veerkracht is groter geworden, tenslotte, alleen van strip een nieuwe strop gemaakt en deze met een moker om om het pakeet geslagen nadat eerst een zelfborgende moer de strip vast tegen het pakket was geschroefd.
Gevolg is dat hij na 3 jaar weer een beetje door begint te zakken, 1-2 cm.
Als het weer erger wordt is het pakket door de moeren draadeinden zo weer opgeklopt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt
Groetjes
Geert 88 SIIID (geschorst)
Klopt, in zie het altijd zonnig in -D …want als je nu rechts instapt en de beide tanks volgooit …staat je lw dan wel recht ?
Maar voor anderen die meer willen weten over de engelse LW etc :
http://www.lightweightlandroverclub.net/index.php?sid=ee81d7fc40c0301c30d6208fe4eba806
en natuurlijk betreft bladveren:
http://www.lightweightlandroverclub.net/viewtopic.php?f=4&t=3611
en speciaal voor scheefstaande LW's :
http://www.lightweightlandroverclub.net/viewtopic.php?f=4&t=4550
yep, heb er genoeg aan gesleuteld
mijn 88 staat ook scheef naar links, ik heb 4 blads heystee veren achter en 3 blads bearmach achterveren voor. voorheen met de normale heystee voorveren stond ie ook scheef.
ik heb de veren al eens verwisseld, links naar rechts en andersom. geen verbetering,
Geert, ik begrijp nog niet goed hoe en wat je doet met die m10 draadeinden in je bladveer.
wil je ons eens een foto laten zien?
Groet, Henri
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?