Geen kracht meer

• Jeroenm

Hallo Bart,

je schrijft dat er ‘ze’ geen roetmeting mogen uitvoeren. Wat is de reden daarvan?

Met groet,

Jeroenm

110 CSW

• Bart van Dessel

Al een aantal jaar is de roetmeting geschrapt van de apk keuring, alleen bij grote twijfel (veel zwarte rook) mogen ze het uitvoeren.

• Jeroenm

Hallo Bart,

ik kan er niet zoveel over vinden als jij aangeeft dat het niet verplicht is bij de APK. Wel bij auto's na 2006 met een EOBD uitlezing. Pas dan mag na een bepaalde uitlezing een roetmeting gedaan worden.

Of lees ik er over heen?

Mijn 110 is van voor 2006 en heeft geen uitlees mogelijkheid, vandaar mijn vraag.

Met groet,

Jeroenm

• Bart van Dessel

Waar ik met mijn auto's kom voor apk (bijna alleen diesels) doen ze al jaren geen roetmeting. Eerst was het wel verplicht, toen voerden ze 'm op mijn verzoek toch niet uit en sinds enkele jaren is het niet meer verplicht volgens hun. Zijn doen heel veel keuringen per dag dus ik neem aan dat ze het wel weten.

• Arthur Verhalle

Bart,

Ik ben eens wat gaan opzoeken en het is niet zo dat de roetmeting is afgeschaft. Het is zelfs nog met aanvullingen in 2013 verder uitgewerkt in de APK-eisen. De roetmeting wordt niet uitgevoerd op dieselmotoren die zijn voorzien van EOBD, hier zou het volstaan het contact te testen wat aangeeft dat er een emissie-probleem is. Praktisch komt dit erop neer dat zo'n beetje alle diesel auto's van na 2005 hiermee zijn uitgerust. Maar zelfs dan mag, bij twijfel (lees: grote zwarte wolken uit de uitlaat) de roetmeting nog worden uitgevoerd.

Bij auto's zonder EOBD is de roetmeting dus gewoon een eis. Het is natuurlijk wel zo, en ik vermoed dat het APK-station waar jij komt ook zo redeneert, dat je, met het nodige vakmanschap in je achterhoofd, het ook om kan draaien: “als ik geen grote rookpluim zie, is de hoeveelheid roet-uitstoot de-facto binnen de toleranties”. Ik denk dat dit een realistische benadering is, die zeker verdedigbaar is. Blijft natuurlijk de onontkoombare steekproef van de RdW. Dan zal de roetmeting toch echt moeten worden uitgevoerd.

Overigens is het, mits goed uitgevoerd, geen schadelijke test. Ook hier geldt: koppie erbij houden.

Hetzelfde geldt, bijvoorbeeld, voor de remmen-test. Een op alle 4 de wielen aangedreven auto kan echt heel gek gaan doen als deze met 1 as op de remmen-testbank wordt gezet. De wagen kan gaan stuiteren of er breekt een steekas (been there….). Het is dan aan de APK-keurmeester om te bepalen hoe wordt vastgesteld dat de remmen naar behoren werken. Hij zou dus de wagen even op het parkeerterrein kunnen laten optrekken en remmen en dat accepteren als een bewijs dat de remmen het doen. Even zonder dollen: dat deed de RdW bij mijn defender dus afgelopen donderdag (en niet eens op het parkeerterrein, maar gewoon binnen op nog geen 10 meter….).

Arthur