OT: Yamaha BB motor uit de winterslaap, twijfels.....

• sjeroens

Bart,

Volgens mij moet de 30 pk echt voldoende zijn om met 4 man goed in plane te komen. (even afgaande op jouw foto)

Roken: 1:100 gemengt?

Als je neus in het water word gedrukt: motorhoek tov spiegel goed afgesteld?

Voorbeeld:

https://mennokater.files.wordpress.com/2008/02/mk-outboard-trim2.jpg

vuistregel, als je boot in het water ligt dan motor recht naar beneden (De schroefas moet evenwijdig lopen met de onderkant van de boot, dan wordt

de boot vooruit geduwd en niet naar beneden of naar boven. Bij ruwer water kun je de neus iets omhoog trimmen)

sccs,

Jeroen

• Bart van Dessel

Motor hangt d'r goed achter, is een kortstaart trouwens. Hij gaat trouwens direct in plané, maar dan komt ie nog niet echt omhoog, komt het misschien omdat het een kortstaart is? Ik heb 'm iets rijker als 1:100 maar daar ligt het niet aan, bij laag toerental en stationair lopen de carburateurs niet synchroon.

• sjeroens

Met hoeveel man zit je er dan in?

Ik heb een soortgelijke boot met 15 pk en met 3 zware volwassenen kwam deze netjes in plane, wel merkte je je dat hij er moeite mee had.

Wat je zou kunnen doen is de (onderkant van de) motor iets naar achteren trimmen. dan drukt ie de neus iets omhoog.

Maar zoals jij het beschrijft, en het roken meegenomen, zit er iets niet goed in de motor.

Je kunt carburator reiniger pakken, of wat van dat spul in je tank gooien.

Ook kun je eens een keer naar van dulst rijden (drimmelen) dat is een yamaha dealer die veel weet over de motoren, (en ook repareert)

Of natuurlijk een 50 pk kopen :)

J.

• Bart van Dessel

Ik ga liever voor een 50 pk……gang is alles, zegt ‘n trucker. Als iemand iets weet? 4 tact lijkt me wel in gewicht veel zwaarder te zijn als 2 tact? Wel zuiniger, stiller en geen gestink. Krijgt Sjaak ook z’n zin :D De motor hoeft er in principe bijna nooit vanaf, in de winter rij ik de boot met trailer en al de schuur in.

• Bart van Dessel

Zit zo 's te marktplaatsen…ik zie een Yamaha 40 pk 2 cyl. 2 takt voor € 800,- volgens de verkoper (Danny uit Didam) goed in orde, is een bedrijf. Wel een wat oudere dan ik nu heb, maar als ie goed is dan is het toch goed. Heeft maar 1 carburateur dus makkelijk in onderhoud.

• G-men (Gargamel)

Als de motor er niet af moet, dan is een 4-takt denk ik de beste keuze. Ze slijten ook wat minder door de betere (druk) smering.

Voordeel van 2-takt is het gewicht, prijs en ook wel dat er wat minder onderhoud aan zit.

Meeste 2 takten zijn al best op leeftijd en vaak wordt het met onderhoud wat minder nauw genomen als met een auto of een 4 takt BBM.

Als je echter een goeie treft met weinig draaiuren ….. dan is er echter niets mis mee.

Ik heb jaren tevreden met mijn 2-takt gevaren; maar nu de Honda 4 takt en qua verbruik en geluid is het echt een aanrader.

• Bart van Dessel

Maar qua prijs….een 4 takt met minimaal 30 pk, dan zal het shoppen zijn ver boven de € 1000,- en dat ga ik niet uitgeven, dan kan ik beter een andere boot kopen, liefst zo'n politie-rib, die zijn cool.

• G-men (Gargamel)

De prijs is idd een heel stuk hoger, dat is zeker waar.

Als de 40PK goed is…. als het in de buurt is even gaan kijken.

• Bart van Dessel

Ik heb een 40 pk Yamaha op het oog, een 2 cylinder met 1 carburateur, geen gedoe dus met afstellen of synchroon zetten. Staat in Didam te koop, ik kan mijn blok inruilen voor een redelijk bedrag. Is een wat ouder blok maar moet heel goed lopen. Dit zijn z'n advertenties: http://www.marktplaats.nl/verkopers/2629566.html