OT: Yamaha BB motor uit de winterslaap, twijfels.....

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Ik heb nog een nieuw vaatje staartstukolie staan trouwens; 10 liter quicksilver premium gearlube. Verkeerd besteld, want in mijn staart moet high performance olie.. Maar 10 liter is waarschijnlijk een beetje veel voor je, kan je levenslang heel vaak je olie wisselen. Ik zou wel olie nemen speciaal voor marine toepassingen want daar zit als het goed is een additief in die er voor zorgt dat de olie ook wat blijft smeren als er water bij in komt.

• Bart van Dessel

Ik ga vandaag even wat olie halen, ik kreeg vanochtend nog een aanvullend mailtje van Peter Snellens (www.snellens.com, geen aandelen;-)) dat ik de olie moet vullen via de onderste plug, totdat ie via de bovenste plug eruit loopt. Mijn theorie (met hulp van de zwaartekracht wet) en bij LaRo logica is dat je moet vullen via de bovenste plug.

• sjaak109

lol,

mijn bootje gaat nu juist het water uit.

zouden gaan kabeljauw vissen deze winter maar door familie omstandigheden niet van gekomen.

even poetsen nog beetje tjetten en dan maar weer te koop zetten.

eerst nog 3 landrovers opknappen een huis verbouwen en nog 3-5 jaar op de kleinkinderen passen, dus varen zit er voorlopig niet in.

wel jammer want er is niet mooier als lekker dobberen op zee. (zegt exmarineman)

• Bart van Dessel

Ha Sjaak, mag voor mij ook op de paginamarkt hoor ;) Hier zitten best veel waterratten. Ik zelf wil op den duur een ander bootje, een rib is leuk om te beginnen maar je zit toch met die luchtkamers, te hard, te slap, oppassen waar je vaart anders is ie lek. En ipv de 2 tact wil ik 4 tact, veel rustiger en geen (minder) stank van de uitlaatgassen. Maar deze zomer gaan we nog van dit bootje genieten :D

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-U3MZVWOP.jpg

• sjaak109

o maar daar staat hij al een tijdje en zo was het ook niet bedoelt.

ging er om dat jullie hem er in gooien en ik er weer uit.

4takt is inderdaad veeeeeuuul beter, maar dat had ik je toen je informeerde over een motor al geschreven.

zou nooit geen 2 takt meer willen. vaar nu een hele dag op zee met 1 tank van 20 liter, constant vol gas. is wel maar 20 pk maar ala.

met mijn 20 pk 2takt was ik 2 uur varen al 20 ltr kwijt.

kinderen hebben een huisje gekocht 100 mtr van het water, waarschijnlijk komt hij daar te liggen.

• Bart van Dessel

Het gaat mij niet zo om het verbruik, daar vaar ik veel te weinig voor. Maar 4 takt is veel rustiger en geen stank, als ik bij ons de jachthaven uitvaar met 5 km/uur dan krijg je gewoon hoofdpijn van de uitlaatgassen. Maar dit is een perfecte start geweest in de vaar wereld en hij was niet te duur, dus nog geen moment spijt gehad.

• bonzodog

Klopt van onderaf vullen tot de bovenste plug overloopt, zo is het mij ook verteld en doe dit al jaren zo.

Is wel wat lastiger maar zo voorkom je luchtbellen volgens de geleerden.

Ik moet nog wachten tot 7 april dan gaat ze weer te water:)-D

Bart van Dessel Schreef:

——————————————————-

> Ik ga vandaag even wat olie halen, ik kreeg

> vanochtend nog een aanvullend mailtje van Peter

> Snellens (www.snellens.com, geen aandelen;-)) dat

> ik de olie moet vullen via de onderste plug,

> totdat ie via de bovenste plug eruit loopt. Mijn

> theorie (met hulp van de zwaartekracht wet) en bij

> LaRo logica is dat je moet vullen via de bovenste

> plug.

• G-men (Gargamel)

Meeste outboards boven de 10PK blazen via de schroef water en uitlaatgassen. dat scheelt een hoop stank. Bij 2takten zijn veel gemeentes er minder blij mee ivm de onverbrande olie…

Het kleine straaltje is alleen een visuele indicatie dat de impeller goed werkt en er gekoeld wordt. .

Ik moet nog een ligplaatsje zoeken voor de Karibu. ……. zit een 50pk Honda achter.. komt goed van zijn plek zeg maar. :)

Staartolie en motorolie heb ik einde vorig seizoen nog gecontroleerd en dat was prima. denk niet dat ik he nu vervang eerlijk gezegd. Er is een flesje carb reiniger doorheen gegaan, dus ik gok op een voorspoedige start. Moet nog wel een massa schakelaar monteren en wat ander spul regelen.

Maar let the summer begin !!!

• Rolf

@ sjaak109: Krijgen wij nou indirect de schuld dat de boot te koop staat???? Zou dol graag weer eens een dagje op zee dobberen, maar ja, jou dochter wilde zo graag een huis buiten en een 2e land rover (:P)(:P)

Nou tot zondag he! Weer lekker klussen! :)-D

• Bart van Dessel

Wederom OT: Ik heb het weekend heerlijk gevaren met m'n bootje, ik was zowat de enigste op het Veerse meer, helaas wel koud en beetje onrustig water. Over mijn Yamaha 30 pk 2 takt ben ik wat minder tevreden, pruttelend de haven uitvaren is geen pretje, stationair en iets meer dan stationair staat ie echt te roken en te stinken en loopt ie niet op alle 3. Volgens het bedrijf die 'm een grote beurt heeft gedaan kun je daar niks aan doen, of je moet voor veel geld de carburateurs compleet reviseren. Ik vind ook dat ie bij volgas niet echt het water uit komt,uiteraard planeert ie wel maar het neusje wil niet echt omhoog, gevolg is veel gespetter en gestuiter op het water. Is daar niks aan te doen? Ik zit al te kijken naar een 40 of 50 pk bb motor, op m.p. staat een 2 cyl. Johnson 50 pk, zal ook wel 2 takt zijn maar 2 cylinder lijkt me beter af te stellen.