Hoi,
Klopt met die Holley caburateurs. De vlotterkamers zitten voorop en achter op de barrels. Ga je stijl bergop, lopen de twee voorste barrels over (benzinepill is dan t.o.v. de venturis in de barrels veel te hoog) de venturis in de achterste twee barrels vallen zo goed als droog omdat het benzinepijl daarvoor weer te laag is t.o.v. de venturis. Naar beneden geldt het verhaal net andersom natuurlijk. Het mengsel wordt dan erg beroerd en de motor loopt niet lekker. meestal moet je dan met het gas spelen om de motor aan de praat te houden. Als je in een scheve positie hangt, heb je daar echter geen tijd en aandacht voor><
De Weber carburateurs meten het benzinepijl tussen de vier barrels in en is ook en schuine posities goed te noemen. Wat dit betreft heeft de Weber weer meer weg van de benzine huishouding in de Stromberg carburateurs (daarom zaten ze ook op de BMW boxer motoren).
Verder, zoals al genoemd, de Weber is makkelijker af te stellen dan de Holley. De holley is ook erg gevoelig voor het geringste vuil in de benzine.
In mijn “wilde” jaren heb ik heel wat gesleuteld aan vette V8 motoren met Holley's. Op een gegeven moment waren we het gepruts moe en schroefden we van een oud Dodge Roadrunner383 blok de carburateur (gewoon met vet, modder/zand en alles) af en zetten deze zo op de Dodge Magnum 383 (yep, van de ultimate Muscle Car Dodge Charger 383 4-speed '69) en meteen lopen, klaar en nooit meer naar hoeven te kijken. Deze carburateur was blijkbaar een van de voorgangers van de huidige Weber four barrels. In de bochten (destijds Baarlo) bleef de motor perfect lopen (was wel meestal plankgas:D). Ook oppakken ging geweldig en bezorgde de motor weer de beroemde Dodge Magnum rochel bij het gas loslaten.
https://www.youtube.com/watch?v=yA0WOesONRk
De Holley's hebben nu dacht ik, standaard een retour aansluiting. De oudere generatie van de zeventiger jaren hadden dit niet en inderdaad, een vapourlock kon wel eens optreden. Belangrijk was dan ook dat je na een race de motor nog even liet na-tuffen om de warmte te verdelen in het blok.
Met de aluminium Rover blokken is dat overigens ook belangrijk om na een zware belasting de motor gewoon even stationair te laten lopen. Als ik met dochterlief een dag in de prut zit, gaat de motor zelfs zelden uit, vooral als je wel eens in wat dieper water terecht komt als dat je vooraf dacht:S
Veel plezier met Four-Barrel,
Jos