Alan T Schreef:
——————————————————-
> Zojuist contact gehad met de leverancier
> die gaf me de volgende uitleg
> het oude type stelde je static af op TDC en ging
> zodra je starten naar al naar de ingestelde
> vervroeging, bij C 10graden en dan plus 26 bij
> 4500 maakt totaal die 36
> bij de nieuwe zou je hem op 10 graden voor
> ontsteking zetten en plus 26 bij 4500
>
> hij vond overigens 38 tot 42 graden bij 4500toeren
> wat in in het boek staat wel heel veel
>
> iemand
De verklaring van de leverancier kan ik voor het oude type (die heb ik) iig onderschrijven.
Ik stel die statisch op TDC af en dan geeft hij vanaf 0 tot 1000 rpm 10 graden centrifugaal vervroeging. Bij stationair(750-800 rpm) heb ik dus ook die 10 graden.
Bij deze versie is het dus ook niet verstandig om bv voor LPG statisch nog eens 6 tot 9 graden extra vervroeging te geven want dan wordt de totale vervroeging te veel.
Die 38 tot 42 graden uit het LR handboek is door LR toendertijd bepaald voor de toen gebruikte brandstoffen. De huidige brandstoffen gedragen zich heel anders.
Ze ontsteken sneller en het vlamfront verplaats zich sneller door het mengsel. Je hebt dus in principe minder vervroeging nodig.
De curve uit het handboek kan je wel als leidraad gebruiken maar de beste curve zal je toch proefondervindelijk moeten vaststellen en zal ook verschillen per blok ondanks dat het hetzelfde type blokken zijn. Bij mijn oude blok draaide ik op curve 3. Bij mijn huidige op curve 8.
Houd er ook rekening mee dat voor LPG de vervroeging tot +/- 2000 rpm ongeveer 5 graden vroeger moet liggen en van 2000 rpm tot max rpm ongeveer 10 graden later dan voor benzine.
Bij mijn huidige blok(turner blok met geflowde kop) vind ik curve 8 een mooi compromis tussen LPG en benzine en loopt hij op beide heel mooi en pittig.