Elektronishe ontsteking 2.25 ervaring ?

  • Alan T

    Zojuist contact gehad met de leverancier

    die gaf me de volgende uitleg

    het oude type stelde je static af op TDC en ging zodra je starten naar al naar de ingestelde vervroeging, bij C 10graden en dan plus 26 bij 4500 maakt totaal die 36

    bij de nieuwe zou je hem op 10 graden voor ontsteking zetten en plus 26 bij 4500

    hij vond overigens 38 tot 42 graden bij 4500toeren wat in in het boek staat wel heel veel

    :S iemand

  • Sander van Beek

    Heb hier pas ook naar zitten kijken (ivm overweging een 123ignition aan te schaffen). Ik heb een cylinderkop van ACR en kwam er ook al niet helemaal uit ivm de verschillen in de handleiding van de 123 en die van ACR.

    De 38 tot 42 graden lijkt wel te kloppen, zie http://www.automotivecomp.com/pdf/ACR%20Cylinder%20head%20fitting%20instructions.pdf

    Daar noemen ze 35-38 graden bij 4250 rpm, dus als je dat iets doortrekt dan lijkt 38-42 bij 4500 me okee.

  • Eric&Betty Boop

    Alan T Schreef:

    ——————————————————-

    > Zojuist contact gehad met de leverancier

    > die gaf me de volgende uitleg

    > het oude type stelde je static af op TDC en ging

    > zodra je starten naar al naar de ingestelde

    > vervroeging, bij C 10graden en dan plus 26 bij

    > 4500 maakt totaal die 36

    > bij de nieuwe zou je hem op 10 graden voor

    > ontsteking zetten en plus 26 bij 4500

    >

    > hij vond overigens 38 tot 42 graden bij 4500toeren

    > wat in in het boek staat wel heel veel

    >

    > :S iemand

    De verklaring van de leverancier kan ik voor het oude type (die heb ik) iig onderschrijven.

    Ik stel die statisch op TDC af en dan geeft hij vanaf 0 tot 1000 rpm 10 graden centrifugaal vervroeging. Bij stationair(750-800 rpm) heb ik dus ook die 10 graden.

    Bij deze versie is het dus ook niet verstandig om bv voor LPG statisch nog eens 6 tot 9 graden extra vervroeging te geven want dan wordt de totale vervroeging te veel.

    Die 38 tot 42 graden uit het LR handboek is door LR toendertijd bepaald voor de toen gebruikte brandstoffen. De huidige brandstoffen gedragen zich heel anders.

    Ze ontsteken sneller en het vlamfront verplaats zich sneller door het mengsel. Je hebt dus in principe minder vervroeging nodig.

    De curve uit het handboek kan je wel als leidraad gebruiken maar de beste curve zal je toch proefondervindelijk moeten vaststellen en zal ook verschillen per blok ondanks dat het hetzelfde type blokken zijn. Bij mijn oude blok draaide ik op curve 3. Bij mijn huidige op curve 8.

    Houd er ook rekening mee dat voor LPG de vervroeging tot +/- 2000 rpm ongeveer 5 graden vroeger moet liggen en van 2000 rpm tot max rpm ongeveer 10 graden later dan voor benzine.

    Bij mijn huidige blok(turner blok met geflowde kop) vind ik curve 8 een mooi compromis tussen LPG en benzine en loopt hij op beide heel mooi en pittig.

  • Dirk109

    Alan, nieuw of oud model maak volgens mij niet uit.

    Je motor geeft het meeste vermogen bij de vervroeging die hoort bij die motor en toerental.

    Dit punt is ook gelijk de pingelgrens, als je eroverheen gaat(te vroeg) dan kan je problemen krijgen van heetlopen en zuigerschade etc.

    Het is daarom beter om daar iets voor te blijven.

    Ik heb hem dus met de vacuüm los iets vroeger gezet (paar graden).Als de 4500 toeren bereikt worden is de vervroeging maximaal en staat hij dus op iets van ruim 30 graden.Als de motor goed loopt zonder een hard tik geluid en vloeiend oppakt en goed trekt staat hij goed.

    Let wel er is niet een vaste instelling te geven je zal alles wat moeten testen en proberen.

    Als hij eenmaal goed staat heb je er een super onsteking aan.

    Ik weet niet waar je woont anders kan ik wel even met je meekijken hoe of wat.

    Ik heb er een paar foto's bijgedaan van hoe het bij mij zit misschien heb je er wat aan.

    Je kan de stand van de onsteking globaal overnemen zodat hij direct wel zal lopen.

    succes!

  • Crazy-G

    Even een praktische vraag over dat uitproberen van een andere curve, zoals ik het nu zie moet je dus elke keer de hele verdeler demonteren, andere curve kiezen, weer monteren, afstellen en proefrijden?

    Ik kan bij mijn 123 namelijk niet (makkelijk) bij de schakelaar komen en zou dat bij gemonteerde verdeler op de tast moeten doen.

    Nou loopt mijn 2.25 wel erg lekker, dus was nou niet direct van plan om er mee te gaan stoeien, maar wil altijd graag precies weten hoe en wat van het spul waar ik mee rij.

    G-J.

  • NetNait

    Hoi,

    Dit draadje met belangstelling aan het volgen. Overweeg ook een 123 ontsteking aan te kopen, echter heb ik een 24v systeem in mijn lightweight. Wil dit graag behouden ivm de accessoires (lier, standkachel. …), ben dus genoodzaakt om een omvormer aan te kopen. Weet iemand welk type / merk omvormer hiervoor geschikt is.

    Groet Martin

  • Eric&Betty Boop

    Crazy-G Schreef:

    ——————————————————-

    > Even een praktische vraag over dat uitproberen van

    > een andere curve, zoals ik het nu zie moet je dus

    > elke keer de hele verdeler demonteren, andere

    > curve kiezen, weer monteren, afstellen en

    > proefrijden?

    Ja. Tenzij je de 123 Tune hebt. Die kan je via de computer aanpassen. Beetje te vergelijken met Megajolt.

  • Eric&Betty Boop

    Volgens de gegevens gebruikt de 123 <100mA en moet de voeding tussen de 4 en 15V zitten.

    Een klein omvormertje moet dus genoeg zijn.

  • NetNait

    Eric,

    Bedankt, wil dan ook gaan voor de 123 tune. Waar zijn deze (voordelig) te koop?

  • Crazy-G

    Duidelijk, ga ik wel eens mee aan de gang.

    Bedankt.

    G-J.