Elektronishe ontsteking 2.25 ervaring ?

• Dirk109

Alan, als je “gewone onsteking” in top staat is en de rest van je motortje ook moet hij gewoon net zo als voorheen lopen.

Anders zou ik even proberen een verdeler etc te lenen en even te kijken of dat helpt.

Waar woon je ergens? ik heb misschien nog wel wat liggen om even te proberen.

Overigens heb ik de 123 gebruikt gekocht voor 100 eurie van iemand die overging op diesel in de goeie tijd.

Bij verdere optimalisatie van ieder onderdeel van de motor zal het vermogen steeds maar hele kleine beetjes toenemen.

Maar alle kleine beetjes bij elkaar…..zijn wel merkbaar.

Ik denk dat als je ineens minder vermogen hebt gekregen er best eens wat anders aan de hand zou kunnen zijn.

Je kan nog even kijken of alle bougie's dezelfde kleur hebben en wat voor kleur.En laat de motor eens lopen in het donker en kijk of er ergens soms

vonkoverslag plaatsvind over de kabels.Heb je al een compressie test gedaan op alle vier de cylinders?(heb eventueel wel een tester liggen).

Succes, als ik kan helpen hoor ik het wel..

• Alan T

Dirk,

Het vermogen te kort is eigelijk heel geleidelijk gegaan

normaal rij ik niet harder dan 90 ,pas als dit niet meer lekker gaat ga je eens kijken wat er aan schort.

compressie vermoeden ik ook eerst maar heb dit gemeten en kom uit op 11,5 tot 12bar lijkt mij niet verkeerd

de bougies hebben dezelfde witte kleur

de verdeler is ruim 43 jaar oud dus niet echt fris meer, voor mijn gevoel ook maar een hele slappe vonk

ook het blokkie is zo oud gebruikt wel wat olie,

ik heb daarom ook al een ander blok staan die ik nog klaar moet maken en gelijk wat wil fijn tunen

mede daarom wil ik ook alvast een ontsteking die optimaal presteert

maar tot die tijd moet het oude blokkie het nog even doen

vonk overslag ga ik vanavond eens controleren

heb zelf ook nog even gezocht naar gebruikte 123 maar kon niets vinden

ik kwam wel deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/oldtimer-onderdelen/m883442534-elektronische-ontsteking.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer tegen { is ook waar ik woon}

zou dat wat kunnen wezen?

• Eric&Betty Boop

Alan T Schreef:

——————————————————-

> compressie vermoeden ik ook eerst maar heb dit

> gemeten en kom uit op 11,5 tot 12bar lijkt mij

> niet verkeerd

Dat is als nieuw tot nog beter dan nieuw.

Een nieuw blok zit volgens de boeken op 11,2 bar. Mijn Turner blok zit ook rond de 12 bar.

En ook ik zeg. Ga voor de 123. Mijn ervaringen zijn niets dan goed en ik rijdt er al heel wat jaartje mee.

Je hebt er bijna geen omkijken naar. De kwaliteit van de gebruikte materialen straalt er van af en hij loopt er echt heel smeuig mee.

De electronica in de 123 doet veel meer dan die van de hele goedkope electronische verdelers. Het geld meer dan waard.

• Dirk109

Alan, ziet erop het eerste gezicht best aardig uit.

kan heel goed werken maar zelf hou ik niet zo van “zelfgemaakte” dingen.

Misschien wel een slecht vooroordeel maar als er iets kapotgaat oid kan je het niet altijd zelf maken.

In jou geval zou ik een gewone electrische onsteking kopen dan die speciaal voor je Lr blok zijn gemaakt.

Je blijft dan toch die afwijking houden in je curve als je lpg rijd maar dat verschil is niet heel groot in vermogen.

Wat je dan kan doen is afstellen op lpg of waar je het meeste op rijd.

Overigens heb ik op dezelfde wijze gedaan met een ruilblok als jij.Mijn huidige blok is nog goed maar ik had wat gebruikte blokken gekocht

om te testen en af te stellen.

Ik heb een testbok gebouwd waar de motor ik kan met alles erop en eraan waar hij getest kan worden.

Na wat div blokken had ik mijn juiste blok gevonden en de rest verkocht.Ik heb nu een reserveblok staan maar mijn huidige motortje loopt al jaren prima dus hij staat er nog steeds.

Na al dat testwerk heb ik wel wat ervaring opgedaan met verschillende carb. en onstekingen.Zoals eerder gezegd ik gebruik al jaren de 123 en die werk wel goed.

Ook ik rij altijd rustig maar plankgas rijd hij ook 120.Ik heb hem zo afgesteld dat hij aan het eind van de versnelling goed trekt omdat ik er wel eens paardentrailer achter heb hangen en een menwagen op de auto heb staan.

Mijn motor loopt normaal net zo goed op lpg als benzine behalve op benzine heb ik iets meer trekkracht.Ik moet nu wel de benzine leiding wat aanpassen want op benzine hapert hij wat.

De lpg mixer heb ik vervangen voor blos systeem wat erg goed werkt en waar hij beter stationair op blijft lopen.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, ik zou dus een gewone electrische onst.kopen of als je echt goed wil zitten de 123.Wel wat duurder maar zijn geld wel waard.

• Alan T

Een 123 gaat het dan worden

kan ik mijn lucas bobine gebruiken of beter gelijk een bosch of iets anders?

Welke stand gebruiken jullie en hoe afgesteld

• Dirk109

Alan, ik weet niet zo meer uit het hoofd welke stand ik dacht curve C.

Je moet het een en ander gewoon even uitproberen hoe hij het best loopt.

De bobine zou ik ook gelijk vervangen.De bestaande bobine kan best wel een keer of wat te heet zijn geworden oid.

Dit gebeurt vaak als je het contact aan laat staan en de motor niet loopt.Bij de 123 kan dit gelukkig niet hij schakeld dan uit.

Je hebt van die speciale bobine's Flamthrower oid ik weet ook niet of dat wat is.Schijnt wel een goede vonk te produceren.De Bosch blue col is volgens mij ook wel goed en goedkoper.

Wel even je kabels merken als je de oude onsteking verwijderd welke kabel op welke bougie.Is niet zo heel moeilijk maar wel makkelijk als je ze zo kan overprikken

Bij het installeren van de 123 zou het makkelijk zijn als je een strobo lamp kan gebruiken.Bij heb een nieuw merkteken op de krukaspoelie gemaakt aangezien er een andere op was gekomen voor mijn stuurbekrachtiging.Even BVD opzoeken en een merkteken ingevijld en met witte verf aangestipt.

Ik heb hem stationair met vacuüm eraf al iets later gezet (paar graden na BVD).Opgeteld met de 26 graden van de 123 komt in de buurt van max vervroeging.

Wel even goed luisteren of bij hogere toeren en dan trekken de motor niet pingeld want dat kan motorschade opleveren.

Succes met de installatie, het is echt heel eenvoudig allemaal.Als hij eenmaal loopt kan je hem zo wat verdraaien voor een goede afstelling.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

• Alan T

?

Heb vandaag de ontsteking opgehaald {GB-4}

stand c is inderdaad 26 graden bij 4500 toeren

wat ik alleen niet begrijp is dat er in het wp handboek staat 38/42gragen bij 4500 toeren.

zie ik iets over het hooft???

Alan

• Crazy-G

Stand C is toch 36 graden bij 4500? Of trek je daar de 10 graden bij stationair vanaf?

G-J

• Alan T

volgens dit schema wel

maar het schema dat in het boekje staat

staat bij C "max advance [rpm/degr.crankshaft} 4500/26,0

:S

• Crazy-G

Weird, schema komt van de site van 123 ignition van de 123/GB versie, ik zou ze eens bellen als ik jou was.

Ik heb hem hier vandaan:

Manual 123-GB-4-RV

Overigens staat er bij de productomschrijving wel een andere met de 26 graden waar jullie het over hebben.

Andere manual

G-J.