keuringseisen MMBS T5 voertuig

• janpieter

beste bart ,

graag zou ik de exacte keuring eisen willen weten waaraan een gekentekend voertuig moet voldoen om omgebouwd te kunnen worden tot mmbs T 5 .

De rdw doet hier schimmig over en ben al met een procedure bezig om het af te dwingen maar daar gaan wel een maand of 2 over heen .

Weet jij of heb jij deze eisen paraat ?

met vriendelijke groet ,

Jan pieter

• Bart van Dessel

Hoi Jan Pieter,

die eisen weet ik zelf niet eens. Met wat voor procedure ben je bezig? Kort gedingetje??:D Ik heb een gare Disco staan die ik wel wil omkeuren maar moet de tijd ervoor vrij maken en informeren wat er aan de auto moet gebeuren. Als het allemaal te veel en te wazig is dan doe ik het niet.

Gr Bart

• pascal ubags

wie weet hoe het dan zit als je naar het buitenland wil gaan?

kun je dan een gv kenteken, en mag je dan binnen Europa ?

• Ben Steffens

Uhhhh

• Ben Steffens

mmbs T5

Er is sinds 1 september wat veranderd.

Trekkerbanden zijn verplicht.

De maximum snelheid word bepaald tot wat de banden aan max mogen.

Het is geen autokeuring… Maar verkeerd hij in slechte staat, dan kan je naar huis en 182 euries ben je kwijt.

Volgende/herkeuring gewoon weer de volle mep.

Het voeren van een afgenotte driehoek is verplicht.

Voor het rijden in buitenland moet je aan de grens wonen en gv kenteken halen bij rdw.

Nu buiten rdw voor gebruik moet je op de weg aan kunnen tonen dat je met je werk bezig bent, waar het voertuig voor bestemd is…. Technisch gezien, kan je ook nog door willekeur van een agent bekeurd worden op een snelheid boven de 25km… Dat geld voor elk mmbs ook de 45km doosjes…. Ja, de wet is krom. Wiet kan je legaal kopen maar niet telen.

Letop dat ze met verscherping de wet bezig zijn, om het oneigenlijk gebruik tegen te gaan.

Oja, een nederland teruggekeurd voertuig, kan geen nieuw kenteken op verkregen worden.

• Robert110

Als een voertuig omgekeurd wordt naar MBBS T5, dient het een voertuig te zijn geschikt voor tractiedoeleinden, een tractor dus. RDW kijkt naar banden en trekinrichting, trekhaak is meestal al voldoende.

Hierna wordt het kenteken ingenomen. Geen APK, geen wegenbelasting en geen snelheidsbeperking zoals bij T1. Volgens de regels mag je max 25 km/u rijden, OM hanteert grens van 45 km/u omdat tractoren tegenwoordig europees harder kunnen.

Als iedereen nu een vol verstand zou hebben en deze “maas” in de wet zou gebruiken voor het ontduiken voor de wegenbelasting was er niet zoveel aan de hand.

Echter, tot nu heb je nog geen rijbewijs nodig voor een tractor, en mag elke snotneus van 16 jaar met een MBBS rijden. Daarom raken ze van de weg en rijden zich te pletter.

Hopelijk is het volgens jaar afgelopen als er een verplicht rijbewijs komt voor een tractor, en hoef ik minder slecht nieuws aan te zeggen als er weer 1 tegen een boom aan ligt.

GV plaat kun je aanvragen, rijden er hier genoeg rond in het dorp, MB, laro en andere 4x4 voertuigen. De Belgen zijn echter wat strikter en slepen vlot je auto voor onderzoek.

Groeten Robert

• Bart van Dessel

Hoi Robert, weet je ook of de RDW kijkt naar rotte dorpels en/of rotte ophangpunten? Wordt de onderkant ook bekeken?

Gr, Bart

• Robert110

ik neem aan dat de RDW wel kijkt of het verantwoord is of een voertuig op de openbare weg toegelaten mag worden. Als je door een slechte auto onderdelen verliest heb je natuurlijk iets uit te leggen. Een verzekering zal bv niet uitkeren als je met kale banden een aanrijding veroorzaakt. Geldt ook voor rotte ophanging ed.

Als je een wagen MMBS laat registreren zal hij wel moeten voldoen.

Ik geloof ook niet dat je met een rotte wagen de weg op gaat/wilt.

GBV (gezond boeren verstand) werkt meestal het beste.

Ps distributie staat weer op tijd! tikken lopen :)

• Chantal

Hallo,

Ik lees in bovenstaande reacties dat trekkerbanden bij een T5 verplicht is. Nu is de website waarnaar wordt verwijzen (tijdelijk) offline. Op deze website zouden de permanente eisen voor een T5 staan. Kan iemand mij vertellen waar deze te vinden zijn? Ik ben aan het zoeken geweest in de Regeling Voertuigen (H5 gaat over permanente vereisten), maar daar staat alleen de MMBS bij, niet de T5, noch dat trekkerbanden verplicht zijn (art. 5.2.27).

• Paul Stroink, One-Ten.nl

Je moet in elk geval snel zijn, want binnen een paar maanden kan je alleen nog maar voertuigen keuren waarvoor er door de fabrikant een verklaring wordt afgegeven dat het voertuig mede voor landbouwdoeleinden ontwikkeld is.