Defender 110 TD5 2004 weinig power alsof turbo niet werkt

• Andrew Colville

(tu) Yep, stationair +- 60 gr/m en onder vol last ( 3 en dan van onder af tot boven in laten trekken ) 650 + gr/m

Heb recent ook na 2 weken een defect gehad aan een nieuwe lucht massa meter , Dit wordt echter gewoon opgelost door mij en mijn leverancier.

VDO /siemens is origineel en wordt dan ook geleverd in een OE VDO doosje

Je schrijft dat je de MAP ( Manifold Absolute Pressure ) sensor hebt los gekoppeld ( op de inlaatspruitstuk )en geen verschil merkt?

Dan zou ik deze eens uitwisselen voor een waarvan je weet dat hij werkt. er is vast iemand in jouw omgeving met een Td5 die hem even wil uitlenen.

Weet je zeker dat er geen lek zit in je inlaat traject met maar 0.5 bar druk is een Td5 niet echt sterk nee.

Optie 1 er is een lek

Optie 2 je Map sensor is stuk

Optie 3 onvoldoende brandstof om uitlaatgas te maken en dus de turbo aan te jagen.

Is je EGR klep nog aanwezig? meest voorkomende lekage in het inlaat traject en niet uitleesbaar, bovendien kan de EGR met alle troep die deze trug stuurt ook je MAP sensor op zeep helpen.

• TVR

Bedankt nog Andrew voor je reactie!

Als het goed is is mijn oom bij de garage langs geweest, nog niet vernomen wat het was.

EGR is nog aanwezig en was inderdaad wat vies.

Wat betreft de MAP sensor had ik begrepen dat wanneer deze losgekoppeld wordt, de computer met standaard waarden gaat werken en er dus verbetering waarneembaar zou moeten zijn. (wat er niet was)

Groet, Tom

• Andrew Colville

De MAF ( Mass Air Flow ) zal wanneer deze stuk is de motor slecht laten presteren, door hem af te koppelen gaat de ECU uit van basis waarden die hij vergelijkt met interne gegevens en overige sensor informatie.

De MAF is de sensor die wordt vast geklikt aan het luchtfilter huis.

De MAP ( Manifold Absolute Pressure ) zit op het inlaatspruitstuk, de motor zal lopen zonder deze sensor, maar niet naar behoren, de senor meet durbo druk in Kpa en inlaat lucht temperatuur.

EEn vervuilde EGR klep kan mogelijk een klein beetje open staan, hier door verliest je turbodruk. dit kan ook gebeuren bij de Wastegate op de turbo.

• TVR

Na even een laatste update; Het bleek een verstopt roetfilter te zijn!:)-D De auto is van 2004 en is een van de eerste jaren dat ze erop zitten(td)…. (volgens mij moeten deze ook om de x aantal KM's vervangen worden?)

Deze is vervangen door een buis en het schijnt opgelost te zijn. Heb er zelf echter nog niet in gereden dus benieuwd of al de power weer terug is.

Groet, Tom