Discovery tussenbak in Defender

  • Andrew Colville

    waneer je de bak van een Td5 D2 op een defnder Td5 overzet dan al dat een op een passen.

    Maar zoals Marc al aangeeft let wel op dat niet alle D2 tussenbakken ook diflock hebben.

    de overige componenten zijn sterk genoeg om met de 1.2 overbrenging te kunnen werken, eigenlijk zul je minder snel iets breken omdat de motor daar niet dezelfde kracht op kan uitoefenen als met je huidige 1.4 overbrenging, 1.2 is +- 15 % meer snelheid, maar de kracht van de motor neemt af met +- 15 %.

    hoewel er voors en tegens zijn, kun je de 1.2 bak rustig plaatsen als je op vrij norbale banden, verhoging blijft en ook zeden zeer zwaar trekt, ander voordeel als je de motor toch wat zwak vind na de overstap, je kunt er tegen Re-mappen en de motor iets meer power geven, waardoor je de 1.4 bak niet mer zult missen.

    Dat is iets wat niet kan bij de 300Tdi.

    Ik rijdt Discovery 2 Td5 R380 handbak en LT230 1.2 ( met difflock ) met 265/75 16 ( +- 32 inch ) Goodyear duratrac op 2,5 bar( deze zit qua profiel tussen een AT en een MT band ) de auto is + 2"verhoogd met lier bumper. verbruik = +- 1:8,5 ( stads verkeer ) 1:9,5 - 10 snelweg bij 130-140.

  • Marc-my-Words

    Andrew Colville Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > de overige componenten zijn sterk genoeg om met de 1.2 overbrenging te kunnen werken, eigenlijk zul

    > je minder snel iets breken omdat de motor daar niet dezelfde kracht op kan uitoefenen als met je

    > huidige 1.4 overbrenging, 1.2 is ± 15 % meer snelheid, maar de kracht van de motor neemt af met ± 15 %.

    >

    Uhh, dit voordeel is weer zoek als je bedenkt dat Low hetzelfde blijft, en in Low kan je de grootste krachten in de aandrijflijn loslaten.

    Als je dan ook Re-Mapt dan moet je in Low zelfs eerder (zal wel loslopen) oppassen.

    Overigens heb ik de indruk dat de ene en de andere Td5 ook nog scheelt, ik hoor althans soms berichten over de Td5 die ik niet herken, de mijne was indertijd erg vergeeflijk ook bij de lagere toeren, en als je een beetje aandacht gaf aan het tijdig wakker maken van de turbo deed ie veel voor je.

    Marc

  • Huub

    Hmm, verbruikcijfers zijn ook wel afhankenlijk van de rechtervoet, Afgelopen vakantie 6000 km met de 110, 300 tdi en 1.2 tussenbak, 1liter per 12.7km. Dat was met de maggiolina daktent op het dak en een foxwing aan de zijkant. Maar onze kruissnelheid is dan wel 95 km/u, met uitschieters naar 100km/u Dus de resultaten van Eric haal ik pas als ik +120 ga kruisen.

    GRT Huub

  • Bart van Dessel

    Hoi Niels,

    ik heb alleen maar goede ervaringen met het plaatsen van een Disco bak, ik heb het vaak gedaan. Ik zie iedereen schrijven over een TD5 bak met wel of geen diff lock maar die van een 300 tdi past ook prima en die heeft uiteraard altijd difflock. Kijk dan wel dat je een van de laatste hebt met de cross drilted input gear. Je comfort gaat met stappen vooruit en de motor is krachtig genoeg. Anders zou het in een Discovery ook niet goed gaan…….. Tja, en het verbruik, ik heb het nooit gecontroleerd, ik vind het ook niet belangrijk, persoonlijk vind ik het rijplezier en comfort veel belangrijker, maar dat is voor iedereen weer anders.

    Gr, Bart

  • Andrew Colville

    Ja :)o het laag verhaal had ik even niet bij stilgestaan, toch kunnen de komponenten het goed aan mist men met verstand rijdt, een lompe boer krijgt alles kapot en ook bij andere merken.

    De ene Td5 is idd niet de andere, dit was mat de voorgangers van de Td5 net zo waar dat aan ligt??? inrij piriode, onderhoud, Km wie zal het zeggen. net als voorgaande motoren moet je met een Td5 leren rijden, en dan heb je nergens last van.

  • Marc-my-Words

    Ik heb, tot nog toe, een gelukkige hand (of voet) van inrijden.

    Mijn Td5 deed het lekker, mijn Renaults voorafgaand aan deze Td5 waren ook prettig soepel, en over mijn huidige katachtige heb ik ook niet teveel te klagen (behalve de Td5-sound die ik blijf missen), bij de huidige heb ik meer “moeite” met de onregelmatige verdeling van de 6-bak (d'r is best mee te leven maar een regelmatiger verdeling was mooier geweest).

    O ja, qua inrijden doe ik niks bijzonders, dwz ik rijd rustig, wellicht rustiger als gemiddeld maar trek soms ook even lekker door, en in ieder geval heb ik wat geduld in de opwarmfase, en een pest hekel aan langer als eventjes hoge toeren.

    Marc

    PS Misschien moet ik mij verhuren als inrijder

  • Niels E

    Allen hartelijk dank voor de reacties.

    Het was in eerste instantie een informatieve vraag. Mijn huidige bak doet het nog prima, alhoewel er een klonk in de aandrijflijn zit.

    De reden dat ik de vraag stelde, was dat ik de eerste versnelling niet echt gebruik. Heb een redelijk standaard TD5 110 uit ‘99 met roofrack en 235 BFG AT’s. Was dus benieuwd of je met een disco tussenbak rustiger rijgedrag krijgt.

    Heb de auto een paar maanden en ben er al aan gewend, rustig koppelen en op laten komen, dan gaat alles prima. Net alle vloeistoffen vervangen, moet alleen die van de versnellingsbak en de diffs nog… Heerlijke wagen om mee te rijden. Zoveel beter dan de 3.5 V8 die ik hiervoor had…

  • Bart van Dessel

    Als je de eerste versnelling al niet echt gebruikt dan is de 1.2 bak een grote vooruitgang, vooral als je standaard 235 banden hebt, het toerental gaat op de snelweg flink omlaag terwijl je in de 5e nog genoeg vermogen hebt. 110 tot 120 op de snelweg wordt veel prettiger.

    Gr, bart

  • Marc-my-Words

    Ik heb nog even op http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html de twee varianten ingevuld (met 31.5 inch wieldiameter, passend bij 235/85x16)

    Standaard met een Defender tussenbak kom je op 2550 en 3050 toeren bij resp 100 en 120 km/u.

    Met een Disco-tussenbak kom je op ± 2200 en 2600 toeren.

    En … met een Disco-tussenbak kan je in z'n 4º helemaal naar de maximale top doortrekken (ik zou het niet doen, 4500 toeren is geen pretje, niet voor je oren, niet voor de motor)

    Bovendien is er met een Disco-tussenbak een heel mooi toerengebied in z'n 4º voor het inhalen van vrachtauto's en caravan's (op bijv. de Franse N-wegen), nl ± 2300 tot 3100 voor de versnelling van 80 naar 110 (bij een Defender tussenbak moet je in z'n 4º doortrekken naar 3600 toeren of tussentijds opschakelen, in de 5º begin je bij 80 km/u aan de lage kant).

    Met een goed werkende GKN-overdrive was het wat anders, dan schakelde je terug van 5+ naar 4+ en bleef je de vrachtwaggel of caravan volgen in een versnelling die met een traditionele 5º overeen komt. Is er dan een “opportunity” dan kon je met een eenvoudig klik-knopje terug naar 4-zonder en in die 4º vaart maken en nog tijdens de inhaalmanoeuvre weer naar 4+, zodra dan de inhaalmanoeuvre achter je is dan weer naar 5+.

    Marc