Discovery tussenbak in Defender

  • Niels E

    Als je de tussenbak van je Defender TD5 wilt vervangen door die van een Discovery, moet je dan, in verband met de veranderde overbrengingsverhouding, nog meer aandrijfdelen vervangen? Of is het 1 op 1 uitwisselbaar?

    Groet,

    Niels

  • Michel WaZ

    Ligt eraan of de Discovery een V8 is/was de priseas is dunner van de versnellingsbak. Dan nog de vraag komt hij van een LT77 of een R380 is het een borg Warner of een LT 230 en de verhouding van de overbrenging checken………

  • Marc-my-Words

    En dan heb je ook nog de Disco 2 die niet altijd DiffLock heeft (de eerste serie heeft wel een sper op de tussenbak maar geen pookje, bij de latere hebben alleen die Disco's die expliciet DiffLock hadden ook het DiffLock-mechaniek in de tussenbak).

    De Disco 2 heeft wel weer een Q-gear, met de Q van Quiet.

    Marc

  • Michel WaZ

    Ha die Marc,

    Ik leer steeds meer van jou, top!

    Groet Michel WaZ

  • Marc-my-Words

    En dat terwijl ik alleen maar hear-say repeteer.

    Ik had een Td5Defender met standaard tussenbak en overdrive (had wellicht toch beter een Q-gear setje kunnen hebben want de GKN overdrive was heerlijk maar kreeg kuren).

    Marc

  • Scratch

    Niels E Schreef:

    ——————————————————-

    > Als je de tussenbak van je Defender TD5 wilt vervangen door die van een Discovery…

    Weet je zeker dat je dit wilt !? Een Td5 heeft al niet zoveel power onderin. En dit gaat zeker nadelig werken met aanhanger, tegenwind en berg op. Misschien met hele kleine banden 8-) Ik was er bij mijn 200Tdi, 300Tdi en zelfs bij mijn Td5 iig niet zo kapot van.

    Gr. Eric

  • Marc-my-Words

    Eric,

    Hier is al heel veel over geschreven.

    Als je gewoonlijk op de vlakke weg in z'n 2º kan wegrijden (mijn Td5 deed dat zonder mokken) dan zou ik toch zeggen dat de 1º aan de korte kant is.

    Rijd je op erg dikke, ruwe banden en/of banden met een serieuze overmaat, dan is het een ander verhaal.

    Ik ken ook het probleem van wat weinig powerrrr onderin bij de Td5, wegrijden helling op in een bochtje zonder uitzicht is niet altijd een pretje, zelfs niet met de oorspronkelijke 1º versnelling (die ik had, want ik had een overdrive). Gelukkig heb je dan altijd nog Low, die Low kan je ook altijd nog (en soms misschien zelfs goed) gebruiken met een zware aanhanger.

    Bij tegenwind en (gewoon) helling op spelen dit soort wegrij-problemen allemaal niet. Normaal, zonder roofrack en dus met normale banden, reed ik moeiteloos in de 5º plus overdrive (de GKN-overdrive zet er een hele versnelling bovenop), ook met tegenwind en een normaal hellinkje op. Worden de hellingen echt heviger, dan schakel je toch gewoon terug.

    Het zou overigens ook raar zijn dat het bij een Td5 niet goed gaat … d'r zijn toch ook mensen die 235/85x16 banden onder hun Disco hebben ? (En die grijpen niet direct terug naar een 1:1,4 tussenbak).

    Wanneer je dan toch nog twijfelt: Kijk eens op de Ashcroft calculator http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

    Je kan met deze calculator snel leuke grafiekjes maken en dan zien bij welke toerentallen je welke snelheden rijdt, en als je dan in het 1800 - 2500 toerengebied blijft heb je het gebied met het beste koppel, zuiniger rijden en niet teveel motorgeluid.

    Marc

    PS De oude trouwe Td5 in z'n 5º met overdrive reed 100 km/u bij nog net geen 2000 toeren, dat was heerlijk voor bijv de lange einden in Zweden en/of de Franse N-wegen (die laatste zijn vaak 90 km/u maar dat trok ie ook nog zonder tegensputteren), bij 2500 toeren rijd je dan dus 130 km/u.

    Met een Disco tussenbak heb je slechts een “halve” versnelling verschil, dwz 14-15% verschil.

  • Scratch

    Marc-my-Words Schreef:

    ——————————————————-

    > Hier is al heel veel over geschreven.

    Dit zijn mijn praktijk ervaringen, zou het niet doen. Mijn laatste aankoop, 300Tdi had oom een 1.2 disco bak. Liep 1 op 9. Nu met 1.4 rijd hij een stuk zuiniger 1 op 10.

  • Marc-my-Words

    Eric,

    Ik weet niet wat jij met je 300Tdi doet, maar mijn Td5 reed met de overdrive zuiniger als zonder (ik had ervaring eerst 4 jaar zonder want geen overdrive, daarna ± 4 jaar met, en vervolgens weer zonder omdat de overdrive opspeelde).

    Ik haalde een halve tot een hele kilometer meer uit de liter diesel, een en ander afhankelijk van de gereden routes.

    NB Ik reed (en rijd) zonder roofrack en met smalle bandjes met genoeg lucht, en kwam daarmee alleen 's winters soms net onder de 1:10.

    D'r zijn overigens ook mensen (ook alhier onder ons) die heel tevreden zijn met hun Disco-tussenbak in combinatie met een Tdi. In combi met een Td5 gaat het alleen maar beter want een Td5 is weliswaar op papier nauwelijks sterker, maar in de praktijk is het koppel over een groter traject beschikbaar, en pakt de motor makkelijker op.

    Marc

  • Scratch

    Ach, met een beetje whisper thinking :)-D