bladveren

• Marc-my-Words

Goeie parabolen worden niet slap, net als goede baldveren niet slap worden.

Net als bij de bladveren zijn er bij de parabolen ook “rommel” dingen in de handel.

Bedenk dat er 1000den goederenwagens (die dozen etc die op rails rijden) op paraboolveren rondrijden en daar worden de veren niet slap, althans niet omdat het parabolen zijn.

Ofwel: Een goede parabool is zo slecht nog niet, een goede parabool is gewoon beter als een traditionele bladveer (wel aangepaste schokdempers gebruiken). Het goede van een parabool is de afwezigheid van de variabele/onbetrouwbare frictie tussen de veerbladen, ze spreken dus direct en steeds gelijk aan. Samen met de juiste demping veren ze bijna zo goed als een “coiler”. Alleen … geen kinderwagen-veren kopen.

Marc

• Dirk109

Jarne, ze zitten er nu ik denk anderhalfjaar onder en ze gingen na een halfjaar scheef staan.

Ik wel eens geprobeerd om ze los te draaien en weer vast onder de afstand en aandraaikoppel die in het boek staan maar helaas, stonden even recht en toen weer scheef.

Ik had op de prik al lang gelezen dat er absoluut een linker en rechter zou bestaan, maar kan geen enkel teken of verschil in ontdekken.Ik zal ze maar eens omwisselen of nog even vragen bij van Dam.

Ondanks dat de auto wat scheef hangt rijd hij er niet minder om…

• Wim Janssen

Ja, dat verhaal had ik ook kunnen verzinnen, maar dan nu de hamvraag. Wat zijn goede parabolen voor een Land Rover? En dan gelijk even de juiste dempers erbij. Als je de diverse fora erop gaat nalezen, dan blijft er geen enkel merk over dat als goed bestempelt wordt. Dus zeg het maar.

• jarne

Hoi Martin,

Verstuurd hij ook?

• NetNait

Denk het wel. Adverteerd regelmatig op marktplaats.

• Marc-my-Words

Wim,

Als je fora gaat afzoeken dan moet er geen LandRover meer rijden.

Ik rijd zelf met een auto op standaard schroefveren en zelfs die deugen niet als je de fora moet geloven.

Ik kan dus geen advies geven uit eigen ervaring want ik heb dus “ondeugdelijke” schroefveren en ben daar heel tevreden mee.

Dus even wat selectiever zoeken en kijken naar de min of meer gefundeerd positieve berichten.

De nieuwere Santanas rijden al jaren op parabolen zonder problemen dus het kan gewoon wel, dus als Santana's passen …

Allemaal weten we: shit parts heb je overal zelfs al dragen ze dat merk niet, net als het feit dat Britparts voor sommige zaken goed genoeg is.

En qua schokbreker: veel parabool-producenten doen er een advies bij. Volg dat dan (min of meer - zo nauw komt het ook weer niet, denk alleen niet dat de oude schakbrekers wel genoeg zijn want oude bladveren hebben errug veel demping, zijn soms zo vastgeroest … , parabolen hebben erg weinig eigen demping. O ja, vaak wordt er geklaagd over scheefhangen bij parabolen, dat zou typisch voor parabolen zijn, maar hiervoor zie je al: gewone bladveren geven soms ook een scheefhang.

Marc

• Frans Bonnes

Er zijn zelfs Landrovers die standaard met parabolen geleverd zijn, en ook nog voor defensie.

Dus parabolen zullen echt niet slechter zijn dan de “normale” bladveren.

Wel kan het zijn dat de kwaliteit van de veren te wensen over laat en dat daar de problemen door komen.

De 101 heeft standaard parabolen.

• jarne

Even wat rond geneusd:

De veren zouden een andere kromming hebben om het extra gewicht aan 1 kant op te vangen.

Daar word de accu, de persoon achter het stuur en de benzine tank mee bedoeld.

Dat klopt wel voor een Engelse RHD maar hoe zit het dan met een LHD zoals de meeste van ons hebben?

Het gewicht is dan toch over 2 kanten verdeeld? Dan maakt het toch niet uit of je 2 dezelfde veren hebt?

Verder wil ik gewoon originele veren en geen parrabool veren eronder, ik vind nieuwe en daarna goed onderhouden bladveren prima voor mijn gebruik.

Maar ik lees wel dat er veel bagger te koop is. (zowel blad als parrabool veren)

• Sylvester

Maakt wel degelijk uit, uit mijn Serietijd heb ik vaak veren vervangen, S2 en S3 De veer van de bestuurderskant is zwaarder omdat Land Rover ervan uitgaat dat er niet altijd een bijrijder inzit.

Groet Sylvester