Td5 en de olie pomp bout, hoe zat dat!! zo dus

  • Andrew Colville

    Hier even een Verslag je van de olie pomp bout van de Td5 een gevoelig punt bij deze motoren.

    Dit is een gereviseerde motor die de eigenaar van een Discovery Td5 kocht nadat zijn huidige motor ook slachtoffer werdt van het beruchte boutje, mijn opdracht is om deze gereviseerde motor te controleren en in bouwen in zijn Discovery 2 Td5, in de fotos die je hier ziet hangt de motor aan een draaibare motor bok, op deze manier werken is dus makkelijker en schoner dan onder de auto.

    Voor de duidelijkheid bij De motor in de fotos is ook het oliepomp boutje los gelopen, de motor is daarna echter voledig gereviseerd ( door derden ) en zo aangeleverd door de klant, Ik controleer op wens van de klant het beruchte boutje en de staat van de oliepomp voor extra zekerheid.

    Met de carterpan verwijderd kun je de olie pomp zien en ook het beruchte boutje in het midden van het tandwieltje links op de foto.

    Ik heb vervolgens de olie pomp uit elkaar gehaald om de evt schade te bekijken ( de revisie van deze motor was tenslotte ook noodzakelijk door het loslopen van de oliepomp bout.

    Hier het boutje van dichtbij, ( M8x20x1.25 draad en dopje 10 kop ) aanhaal moment 25 NM icm Loctite 242 met het vast draaien in de fabriek is het dus niet geod gegaan en ook werdt geen loctite gebruikt, dis is dus het geweizigde advies van Landrover.

    De oliepomp is geen losse pomp maar een “subasembely” welke de gehele onderzijde van de motor en kruaslagers bedekt, een duur component als deze vervangen moet worden.

    met het beruchte boutje en tandwieltje gedemonteerd zie je een 5 tal Torx boutjes, als deze los zijn kun je het hius openen hier in zit het binnen werk van de pomp.

    je ziet hier dat zolang het boutje vast zit de tandwiel nooit kan verdraaien ( wat vaak gedacht wordt ) er zit een platte kant op het asje van de pomp en en correspondeerend vlakje in het tandwiel. ( zie foto onder deze )

    Tandwiel met vlakje aan onderzijde van bout gat.

    Na het verwijderen van de deksel zie je het binnen werk van de olie pomp, deze is o.a. vergelijkbaar qua werking als de pomp in de Latere V8 motoren 3.9 4.0 & 4.6 evenals de 300tdi.

    Beide delen van de pomp zijn gemerkt, let er op dat ze ook exact het zelfde weer worden gemonteerd mocht de pomp nog bruikbaar zijn!

    Het binnen werk kun je verwijderen om het huis van binnen te bekijken.

    Als de schade aan de pomp te groot is ( diepe krassen vijlsel of vervormingen ) dan kun je deze niet hergebruiken en zal er een nieuwe gemonteerd moeten worden net als vele andere delen in de Td5 die zonder olie druk heeft gelopen.

    Hier is een foto van de schade die het boutje kan aanrichten op de caterpan.

    In tegenstelling tot het geen dat veel geschreven wordt kan het boutje niet compleet uit het tandwiel vallen, het boutje loopt los en begint aan de carterpan te vreeten /veilen/schuuren het boutje moet veel materiaal weg halen voor dat deze eruit kan vallen, voor dat dat zo ver is heb je al een flinke olie lekage op de inker voor hoek van de carterpan en is je olie druk allang verdwenen.

    Het komt voor dat het boutje daadwerkelijk een gat maakt in de carterpan, Deze moet dan vervangen worden of gerepareerd indien mogelijk , ook zal de motor warschijnlijk niet te redden zijn.

    Twijfel je of jouw Td5 wel is gecontroleerd en kun je er niks over terug vinden in de rekeningen of onderhoudsboekjes dan is het verstandig een controle uit te voeren.

    Je hebt aan onderdelen het volgende nodig:

    1X Carterpan pakking (part nr LVF500040)

    1X Oliepomp boutje (Part nr LYP101400)

    1X Pakking retour centrifugaal olie filter huis (part nr LRJ100000)

    1X Loctite 242 ( veel toegepast op Landrover modellen )

    Vervang gelijk de olie ( die heb je toch al afgetapt ) en filters. de juiste olie is een vol syntheet 05w30 ACEA A1/B1, A5/B5 een 5w40 of 5w50 olie mag ook, de Td5 houd niet van een goedkope buget olie en helemaal niet van een antieke olie als 20 w 50 of 15 w 40 mineraal olie. de toleranties toerentallen en drukken zijn heel anders dan in b.v. een 2.25 diesel.

    In je boekjes staan ook de juiste olie soorten voor jouw model Td5, en anders in het WP handboek staat ook een lijst met de geschikte olie soorten is de diverse klimaat/gebruiks omstandigheden.

    Met basis gereedschap en een brug of put is de klus te klaren in + - 2 uur ( Discovery 2 automaat mogelijk wat langer vanwege extra leidingen en gebrek aan ruimte hier door.

    Ik verwijder meestal de spoor stang en evt panhard stang bij onze Links gestuurde auto's even als de voorste Tussenbalk bij de D2 als je daarna de auto uit zijn veren krikt kun je de pan er net tussen uit krijgen.

    Het is wel zaak te zoergen voor een schoone werk omgeving te zorgen,met name onder de auto, Half Furstenau of Landsaard onder je auto hebben hangen gaat de klus net echt vergemakkelijken.

    Ik heb slechts 3 Td5 motoren ( van tientallen in de loop der jaren ) weer lopend gekregen na het monteren van een nieuw boutje ( op wens en eigen risico van de eigenaar“en” ) deze 3 zijn dus zonder schade gewoon weer verder gereden na het monteren van een nieuwe bout ( 1 tje heeft er alweer 35000 op zitten ), elk van deze motoren heeft natuurlijk wel een tik gehad, maar deze eigenaren wilden het zo en dat kan. Niet geschoten is altijd mis, het het boutje herstellen is goedkoper dan direct een andere motor monteren. Ook zijn alle drie in de beboude kom stil gevallen met lage snelheden en oplettende bestuurders , mogelijk heeft dat invloed gehad op het kunne redden van de motoren.

    Valt je olie druk weg op de snelweg, dan ben je hoe dan ook telaat, bovendien let je niet snel op lampjes als je eenmaal lekker op snelheid bent met een favoriet muziekje op de achtergrond.

    Maar dit trukje werdt ook bij dealers geprobeerd, en daar heb ik er destijds veel gezien die het niet hebben gered.

    De auto waar bovenstaand afgebeelde gereviseerde motor in komt heeft na herstel van het boutje in de oude motor( in overleg met de eigenaar ) nog 100 Km gelopen, nu is er een zuigerpen of drijfstang lager stuk Motor liep nog wel.

    Hier is een mooie beschrijving van hoe je de klus klaart Olie pomp bout Controle

  • Bert van Halen

    Andrew,

    Ik ben bekent met dit probleem maar het is altijd weer informatief en leerzaam om het verhaal zo te lezen, dank voor de uitleg.

    Weet jij toevallig ook of dit probleem aan productiejaren of tot bepaalde motornummers geld?

    Ik heb hier een klant die rijdt in een td5 van 2000 waar voor garantie in 2002 ook door dit boutje een nieuwe motor ingezet is door de dealer.

    Wellicht toch handig om dit eens te gaan checken alhoewel dit blok nu al weer 220000 gelopen heeft.

    Groet,

    Bert

  • Rodietje nieuw

    Hmmm, mooi! Nog meer om me zorgen om te maken!:-)

  • Bart van Dessel

    Mooi verslag Andrew! Weer wa geleerd,

    Gr, Bart

  • Lucas van Lierop

    Netjes gedaan Andrew :-)

  • blackie

    heb een d2 van 1999, gekocht voor het vrouwtje zo een 2 jaar geleden

    had 186000 km op de teller

    had een beetje rondgehoord ivm het boutje en de meeste reactie's waren als het nu niet los gekomen is komt het niet meer los .

    aangezien ik noooooit geluk heb dacht ik , ga het toch maar vervangen .

    een namiddagje werk en nu ben ik gerust heeft er ondertussen 220000 op de teller zonder dat ik me zorgen moet maken van zou het los kunnen komen.

    het strafste van al toen de carterpan er onderuit was en ik een sleutel op het beruchte boutje zetten stond dit maar net iets meer als handvast ::o , ik ben er bijna zeker van als ik het niet had vervangen het voor problemen gezorgd zou hebben .

    bij twijfel vervangen

    mvg koen

  • Bart van Dessel

    Ik weet zeker dat je veel prikkers blij hebt gemaakt met je verslag, iedereen kent het probleem “oliepompboutje” maar het fijne weten we nu ook. Dus dank voor de moeite die je hebt gedaan. We hebben het pas gehad over het roestprobleem bij het chassis van veel Discovery's II. Je had het over een schotje aan de binnenkant van het chassis waardoor er een zand/vochtophoping ontstaat die niet weg kan. Misschien dat je daar wat over kunt vertellen? (tu)

    Gr, Bart

  • Andrew Colville

    Landrover had het over de productie tussen 2000 en 2001, maar inmiddels blijkt dat het bij alle modeljaren kan voor komen, de beste oplossing is even een klein bedrag te investeren en het zelf of door een vertrouwde garage te controleren, noteer het vervolges in de boekjes, en markeer/graveer het carter zodat toekomstige eigenaren kunnen zien dat het gebeurd is.

  • Andrew Colville

    Valt wel mee, niet elke Td5 heeft er last van, maar voor gemoedsrust is het wel een verstandige keuze om de bout te controleren.

    En ik meen te herineren dat ik die van jouw auto gedaan heb,zou dan in het boekje moeten staan.

  • Andrew Colville

    Bart, Ik kan het eens proberen, ik moet de onderkant van mijn chassis op die plek toch herstellen voor de APK ( Mei ) ik zal eens kijken of mijn vermoeden klopt over dat schotje en er dan een verslagje van maken.

    @ Blackie Jij hebt dan geluk gehad, die had zomaar verder los kunnen trillen en dan was de schade groter, voral op de spaarekening.

    Het rijdt een stuk prettiger als je weet dat het boutje vast zit.

    Ik heb 2 Td5's (een loopt voorlopig niet ) maar moet nog altijd beiden controleren, maarja, als zelfstandige is je eigen auto altijd als laaste aan de beurt:( hopenlijk kan ik dat combineren met een beurt APK en het las werk in de komende weeken.