Motorcode 300Tdi? Waaraan leeftijd en Def/Disco verschil te zien?

  • Mud Machine

    Op diverse motordelen staan datumklokjes in het gietwerk. Daarmee kun je de leeftijd achterhalen voor wat het waard is want het blok is immers gereviseerd. Je zult nauwelijks onderdelen tegen komen die verschillend zijn voor de diverse motorcodes dus de code is niet zo van belang. Motor heeft zoals eerder aangegeven verschillende codes ivm de wagen waarin hij oorspronkelijk zat en de uitvoering zoals wel/geen EGR etc…

  • Bart van Dessel

    Onderdelen voor 300 tdi zijn volgens mij allemaal hetzelfde, de 2 verschillende multiriemen heeft te maken met een grote of kleine pully op de dynamo. Maar de distributie onderdelen zijn allemaal hetzelfde, beste is de latere set te kopen met de one-piece crankshaft pully. Aan jouw nummers te zien op het blok moet ie wel BereGoed zijn!

    Gr, Bart

  • Bauke130

    Dankje voor de extra informatie Bart,

    Tja laten we hopen dat die Beren Goed is.. tot nu toe met een zoektocht nog niet geslaagd naar het vinden van een revisie bedrijf die die code hanteert

    Gr Bauke

  • arthur verhalle

    Bauke,

    Ik zou er verder geen al te groot probleem van maken. Zoals Bart ook al opmerkte zijn er aan het blok zelf niet echt verschillen op te merken. Een “disco” 300tdi kan je in een defender bouwen, MITS…… Uiteraard zijn er wel wat verschillen. Om te beginnen zitten er aan een defender 300Tdi veel minder nippeltjes en opnemers en ander geneuzel (nergens voor nodig in de bush….) Dus al die fratsen worden gedopt. Luchtfilter kan bij een motor feitelijk overal worden aangebouwd, dus dat verschil tussen defender en disco is niet van belang voor deze vraag. Een groot verschil tussen de verschillende blokken is de aansluiting naar de versnellingsbak, daar zit een verschil in tussen defenders en disco's.

    LandRover heeft dat heel creatief opgelost met geleide-nokjes en daarmee overeenkomstige gaatjes, een soort motorblok-braille. Ook dat speelt bij jou niet, want het blok zit er al in.

    Voor de multiriem is er alleen verschil tussen auto's met en zonder airco. De airco heeft een langere riem nodig (extra poulie).

    Hoewel dat nu voor jou (hopelijk) niet van belang is, kan je stellen dat als je eenmaal een 300tdi blok in je defender hebt zitten, je ieder 300tdi blok erin kan frommelen zonder problemen. Ik heb zelf na een probleempje ook een disco 300tdi blok in mijn defender (origineel 300tdi) gezet. Ik heb echter alleen het kale blok overgezet, het inlet manifold is anders (nippeltjes….), luchtfilterhuis wordt tegen het blok aan gebouwd (kan gewoon, niets vreemds aan), en de aansluiting motor naar bak moest van het originele blok worden overgezet.

    Er is een prachtig boek in omloop specifiek over de 300tdi en daarin kan je heel veel info terug vinden. Het heet iets van 300tdi engine overhaul manual. Hier staat heel veel, zo niet alles, in over het blok.

    Arthur

  • Bart van Dessel

    arthur verhalle Schreef:

    ——————————————————-

    > Bauke,

    >

    > Ik zou er verder geen al te groot probleem van

    > maken. Zoals Bart ook al opmerkte zijn er aan het

    > blok zelf niet echt verschillen op te merken. Een

    > “disco” 300tdi kan je in een defender bouwen,

    > MITS…… Uiteraard zijn er wel wat verschillen.

    > Om te beginnen zitten er aan een defender 300Tdi

    > veel minder nippeltjes en opnemers en ander

    > geneuzel (nergens voor nodig in de bush….) Dus

    > al die fratsen worden gedopt. Luchtfilter kan bij

    > een motor feitelijk overal worden aangebouwd, dus

    > dat verschil tussen defender en disco is niet van

    > belang voor deze vraag. Een groot verschil tussen

    > de verschillende blokken is de aansluiting naar de

    > versnellingsbak, daar zit een verschil in tussen

    > defenders en disco's.

    >

    > LandRover heeft dat heel creatief opgelost met

    > geleide-nokjes en daarmee overeenkomstige gaatjes,

    > een soort motorblok-braille. Ook dat speelt bij

    > jou niet, want het blok zit er al in.

    >

    > Voor de multiriem is er alleen verschil tussen

    > auto's met en zonder airco. De airco heeft een

    > langere riem nodig (extra poulie).

    >

    > Hoewel dat nu voor jou (hopelijk) niet van belang

    > is, kan je stellen dat als je eenmaal een 300tdi

    > blok in je defender hebt zitten, je ieder 300tdi

    > blok erin kan frommelen zonder problemen. Ik heb

    > zelf na een probleempje ook een disco 300tdi blok

    > in mijn defender (origineel 300tdi) gezet. Ik heb

    > echter alleen het kale blok overgezet, het inlet

    > manifold is anders (nippeltjes….),

    > luchtfilterhuis wordt tegen het blok aan gebouwd

    > (kan gewoon, niets vreemds aan), en de aansluiting

    > motor naar bak moest van het originele blok worden

    > overgezet.

    >

    > Er is een prachtig boek in omloop specifiek over

    > de 300tdi en daarin kan je heel veel info terug

    > vinden. Het heet iets van 300tdi engine overhaul

    > manual. Hier staat heel veel, zo niet alles, in

    > over het blok.

    >

    > Arthur

    Hoi Arthur, de blokkken zijn 100% hetzelfde, ik weet niet welke nippeltjes en opnemers je bedoelt? Misschien bedoel je een EDC blok van een Discovery met automaat, die is inderdaad wel anders en heeft meer electronica. maar de handgeschakelde zijn 100% hetzelfde. Verder heeft de multiriem niks met de airco te maken, de airco heeft een aparte, dunnere riem. Oh ja, een Discovery heeft EGR, maar dat kun je er makkelijk vanaf schroeven, ook van de pomp, kwestie van 1 boutje. Aansluiting naar de bak is volgens mij ook hetzelfde, alleen de bak van een Defender is korter. Ik heb verschillende 300 tdi uit Defenders en Discovery's uitgebouwd en weer ingebouwd.

    Correct me if I'm wrong!

    Gr, Bart

  • pascal ubags

    hoi

    er zijn toch wel verschillen onderling en tussen de bouwjaren, maar ik dacht dat het draaiend gedeelte dus de blok zelf, hetzelfde was overal.

    dingen die ik weet, en corrigeer me als ik het fout heb, zo leer ik ook weer.

    dif en dis 300 tdi hebben alle het verschil tussen vroege of late distributie deze kun je niet omzetten, ja gaat wel maar het hele huis enz.

    dif heeft brandstof pomp niet geheel verticaal staan, disco vertikaal, dus andere verstuiver leidingen, en ander distr.huis(boorgaatjes v d pomp zijn anders, maar zitten er wel, deze zijn zichtbaar in de gieting, dus kun je dit aanpassen) of was het nu dif verticaal en disco iets verdraaid.

    olie aflaat plug ring vroege of late type zowel disco als dif

    cilinderkop disco en dif is te verkrijgen in oude en nieuwe styl, wat anders is weet ik effe niet.

    dan nog laatste 300tdi heeft hogere inspuitdruk, dus andere pomp andere verstuivers, al kan ik dat niet zo goed zien op de site van bijv paddock, zie verstuivers.

    zowel disco als def kan uitgerust zijn met een airco.

    voor jou is het dus van belang, voor latere onderdelen. hou staat de pomp, en welke distributie heb je.

    gr pascal

  • Bart van Dessel

    Weer wat correcties, zo kom ik niet aan m'n werk toe:( Ik geef deze aanvullingen om niemand op het verkeerde been te zetten,

    Later type distributieset past op ALLE 300 tdi's, zowel disco als def. , huis hoeft niet verwisseld te worden.

    injectorleidingen en pomp is bij alle Disco's en defs 300 tdi hetzelfde, met uitzondering van EGR prul maar dat kan er zo af en EDC is anders (alleen disco aut.)

    Cylinderkop allemaal hetzelfde, alleen zijn er nu koppen te koop “new style” maar daar gaat het hier niet over.

    Inspuitdruk is hetzelfde, disco of defender.

    Groetjes, Bart

  • Bauke130

    Om het wat makkelijker te maken, een foto van het motorblok.

    Zoals je ziet met luchtfilter montage.

    Als ik zo alles een beetje lees, is er motorisch niet echte grote verschillen, behalve de poeli van de dynamo.

    Grote verschil tussen deze is zijn de versnellingsbakken.

    Def bak heeft schakel mechanisme anders dan de Disco en maakt gebruik van een kortere “bellhousing” Zodat dit

    allemaal toch past in een defender met de juiste afstanden?

    Gr Bauke

  • Paul Stroink, One-Ten.nl

    Heeft een Defender wel dat extra blauwe/groene sensortje boven op de cilinderkop?

    Niet altijd in elk geval. Niet dat het iets uitmaakt, koppen zijn verder gewoon hetzelfde…

  • Gert Jan B

    Bellhouse van Disco en Defender zijn gelijk. Het verschil is dat je bij de Disco de hooglaag schakeling voor de versnellingspook hebt en bij de Defender er achter. Een Disco bak in een Defender heeft tot gevolg dat je de versnellingspook tegen de seatbase aankomt.