wat voor brandblusser en waar?

  • Fraggledefender

    Ik zat net eens te denken…..

    steel nu dat ik een brandblusser zou willen in mijn auto, wat voor blusser koop ik dan? Zo'n standaard ding uit de automaterialenhandel? Dat is altijd poeder toch? Heb me ooit eens laten vertellen dat dit zeer slecht is en dat je beter schuim kunt hebben, maar die heb ik eigenlijk nog nooit gezien in klein handzaam formaatje?

    Jan

  • neef Henk

    Ik heb er zelf geen verstand van dus ik zou persoonlijk even langs de plaatselijke brandweer rijden en hun vragen om advies. Ik denk dat ze je graag uitleggen wat voor situatie voor jou het beste is en waarschijnlijk kun je ook bij hun een blussert kopen (met leuke korting?)

    Groeten neef Henk

  • Cor

    Ik denk dat je voor de grootste moet gaan die eventueel in je auto past: als de boel in de fik gaat lukt het niet echt om met een 2kg poederblusser de boel te doven. Belangrijk is de motorkap nooit in 1x openzwaaien als er maar enig verdacht is op brand onder de kap, dan komt er zoveel zuurstof bij dat er geen houden meer aan is. Kapje van slot en door het spleetje met korte stoten proberen te blussen.

  • Mudbuster

    Ik heb een tweeliter schuim blusser met een antivriesvulling. Zodat ook in strenge winters de blusser kan gebruiken

  • dylan-tycho

    hoi jan

    gewoon een 6 liter schuimblusser nemen

    wel vorstbestendig

    ik heb geen aandelen maar zit wel in dit werk

    ajaxchubbvarel brandbeveiliging

    mvg martin109

  • Apke

    Poeder is inderdaad erg slecht voor je auto. Een auto geblust met poeder kan je eigenlijk wel afschrijven omdat de poeder veel zout bevat.

    Dit zout tast niet alleen het metaal van de auto aan, maar ook alle elektrische contacten. De poeder is zo dun en verspreid zich zo gemakkelijk dat als je thuis op zolder een brand blust moet poeder je de TV beneden ook kan afschrijven (bron de brandweer).

    Poeder blust wel heel goed.

    Als alternatief zou je kunnen gaan voor schuim. Schuim heeft niet de problemen van poeder maar legt een deken over het vuur.

    Schuim is dus beter voor je auto, maar heeft dus mindere blus eigenschappen.

    Naast schuim zou je ook een blusdeken kunnen gebruiken voor plekken waar dit mogelijk is.

    CO2 is met name geschikt voor vloeistof branden of branden met elektriciteit. Niet echt iets voor een brandende auto dus.

    Oh, het mooiste schijnt Halon te zijn om mee te blussen, helaas is dit in verband met milieu schade verboden (brand zal wel minder slecht zijn voor het milieu dan Halon ;) )

    Goed, de keuze en plaats van de blusser.

    Zelf heb ik een schuimblusser achterin hangen. Als ik de tijd heb dan wil ik graag mijn auto sparen.

    Verder ga ik (als Larrie af is) een Poederblusser voorin binnen handbereik hebben. Als ik bekneld zit, en er breekt brand uit dan wil ik het meest effectieve blusmiddel gebruiken wat er is om mijn leven te redden.

    Tja, een keertje uitgebreid met de brandweer gediscuteerd tijdens een BHV cursus :)-D

  • Erik Vos

    vraag eens aan Gerard van D&G

    die zit in deze handel

  • defendertje90

    Een blusser voor A,B en C branden heb ik erin hangen.

  • D&G

    Erik Vos Schreef:

    ——————————————————-

    > vraag eens aan Gerard van D&G

    > die zit in deze handel

    Zoveel mensen zoveel meningen.

    Halon is toppie, is best wel ergens te “regelen”

    Poeder blust goed maar nevenschade is groot

    Schuimblusser is beste optie, maar dan wel een 6 lt ivm bluskracht. Je kunt nu eenmaal op het motorblok of in de motorruimte geen schuimdeken leggen. Dus heb je alleen het koelende effect. Schuim geeft het water wel een meer penetrerende werking maar dat is op staal niet van toepassing.

    Vergeet niet dat een blusser in de auto vaak gebrukt wordt voor andere zaken, denk aan kampvuurtjes oid.

    Ik ben samen met een collega die in de VW T1 business zit bezig met een betaalbaar en kleiner alternatief voor dit:

    http://youtu.be/-XDAXGkiY2c

    We hopen deze zomer e.e.a. klaar te hebben.

    Gerard

  • larolady

    Vergeet niet de brandblusser regelmatig te vervangen / controleren. Wij hebben wel eens langs de kant van de snelweg gestaan (op weg naar Luxemburg National) met een brandende motor. De brandblusser die aanwezig was in onze auto gaf geen druk meer. Door de motorkap dicht te houden kwam er niet voldoende zuurstof bij de brand waardoor het bleef smeulen ipv serieus ontvlammen. Gelukkig stopte er een landrover rijder die ook naar het evenement ging die een bruikbare schuim brandblusser bij had. Uiteindelijk is alleen de motorruimte verbrand. De motor / kabelboom / motorkap zijn vervangen en de auto rijd gelukkig weer. Dit is nu 7 jaar geleden gebeurd maar de kinderen (toen 3, 5 en 7) kunnen het nog precies na vertellen.

    Voortaan controleren / vervangen we tijdig de brandblussers.