Las probleempje

  • jarne

    Hoi,

    Zijn er ook echte lassers in de zaal?

    Ik ben een outrigger aan mijn chassis (serie 2) aan het lassen, ik gebruik daarvoor een co2 machine. (geen bouwmarkt ding maar ook geen super dure)

    Last op zich goed maar na een paar cm lekker knetteren met een mooi smeltbad gaat de mooie knetter over in een soort gesis met als resultaat een waardeloos hoopje staal keutels ipv een mooie las zoals bij het lekkere knetteren (nee ik heb geen bruine bonen gegeten…)

    Het lijkt erop dat de contactbus veel te heet word want zelfs een nieuw contactbusje trekt na een paar cm krom…

    De draad blijft ook vaak aan het busje plakken.

    Ik gebruik niet de hoogste stand en de fles is bijna leeg maar geeft nog wel druk. (ongeveer 30bar)

    Het metertje op het reduceerventiel dat de druk naar het las apparaat aangeeft is stuk maar staat voor de helft open. (moet die helemaal open?)

    Te weinig gas? slecht contact? of toch maar bruine bonen gaan eten?

    Groeten

  • Joost88

    Als hij van knetteren overgaat in gesis dan wil dat zeggen dat er geen (te weinig) draad komt lijk mij.

    Dan kan meerdere oorzaken hebben.

    Ik zou het eerst zoeken in de rol of die nog soepel loopt en hoe het aandrijfwieltje van de motor eraan toe is. Ook bekijken of de draad nog soepel door de slang en toorts gaat.

    Dat hij het steeds na een paar cm doet is wel vreemd,

    Als ik het goed begrijp is je metertje kapot die aangeeft hoeveel liters per minuut er door stromen? Dat is helemaal niet handig. Ik weet zelf niet wat er gebeurt als er teveel gas komt, daar ben ik te gierig voor ;)

    Ik weet wel dat zonder gas lassen ook een oorzaak is voor hogere temperatuur en spetteren.

    30 bar is nog niet leeg, onder de 5 bar moet je nog gewoon kunnen lassen. Ik zou wel een nieuwe meter erop zetten want de reduceer instellen is noodzakelijk.

    Kijk ook of je toorts goed zuiver is in het cupje want als daar geen gas door kan is het niet goed.

  • jarne

    Hoi Joost,

    Weinig lassers hier! hahaha

    Het metertje heb ik vervangen en staat nu op 6 liter per minuut.

    Ik heb de huls op het pistool iets verder naar voren geschoven zodat de contact bus iets verder naar binnen zit (want ik krijg het idee dat het puntje veel te dicht bij het smeltbad zit)

    Aandrijfwieltje iets strakker gezet.

    Het last stukken beter nu, alleen het boven het hoofd/onderste boven lassen gaat nog niet naar behoren.

    Moet daarvoor de stroom hoger en de draad meer of juist minder?

    Grt

  • Dirk109

    Hallo Jarne, ondersteboven lassen blijft moeilijk zo niet bijna onmogelijk met een goed resultaat.

    Alles wat je opnoemt is goed dus het moet nu eigenlijk wel lukken.

    Wat ik nog wel kan vertellen is dat co2 lassen gevoelig is voor tocht en is buitenlassen eigenlijk onmogelijk.Als je dus gaat lassen dus niet ff lekker twee deuren open oid.Het gas verwaaid snel en dat geeft spetteren tot gevolg.Je kan ook proberen de rol al een stukje af te rollen zodat de draad zonder enkele tegendruk wordt doorgevoerd.Als hij nu beter last weet je dus dat de doorvoer het probleem is.

    succes Dirk109

  • Joost88

    ik heb met ooit laten vertellen dat je op (min) 8 liter per min moet lassen, of die 2 liter wat uit maakt weet ik ook niet.

    Op het werk staat hij altijd op 15 l/min.

    De huls moet c.a. 8 mm van het pitje vandaan zitten.

    Onderste boven lassen is altijd moeilijk, vooral omdat de rotzooi dan in je toorts valt. Ikzelf zet altijd de draad iets terug en stroom soms ook naar beneden.

  • Dirk109

    Ik las meestal met 5 lit en gaat altijd goed.Ik denk gewoon dat je wat moet proberen om een goed resultaat te krijgen.Anders gewoon meenemen naar de leverancier om daar eens te proberen.

    Die hebbben zo door of je machine goed is og niet.

    succes Dirk109

  • Alex aka Grizzly

    Jarne je woont toch in Souburg?

    Ik wil wel komen kijken woon in Koudekerke en durf te zeggen dat ik wel iets ervaring heb.

  • Alex aka Grizzly

    mij klinkt het als een slippend aanvoer wieltje in de oren en boven het hoofd lassen met een co2 dat is de makkelijkst met co2 van alle las methodes

  • Highlander

    12 liter per minuut is normaal.

    Met welke draaddikte wordt gelast? 0,8 of 1 mm

    Contacttip aangepast aan draaddikte.

    Meeneem wieltjes voorzien van v groef en juiste maat voor draaddikte.

    Liner goed?

    Liner is hetgene wat door je laspistool loopt.

    Voor mig lassen een stalen liner voor mag lassen een kunstof liner.

    Juiste gas gebruik.

    Zomaar wat tips.

    Mvg Highlander.

  • jarne

    Hoi Alex,

    Klopt ik woon in Souburg, het lasapparaat heb ik te leen van Frans.

    Lang geleden heb ik mijn diploma's voor co2 en elektrode lassen gehaald maar eigenlijk altijd met elektrode's gelast zowel aan boord als tegenwoordig op de werf.

    Ervaring heb ik wel al ben ik geen echte lasser.

    Ik weet wel dat je met co2 zowat alles kan doen dus ben ik een beetje aan het oefenen en proberen.

    Het probleem is min of meer opgelost en Frans z'n machien werkt goed.

    Alleen het boven het hoofd lassen gaat nog wat lastig.

    Hoe kan ik dat het beste doen wat instellingen betreft?

    Groet

    Jarne.