Las probleempje

  • Joost Nouwen

    Hallo allemaal,

    Ben zelf fotolasser van beroep maar wilt niet zeggen dat ik je zomaar uit de problemen kan helpen.

    Kan ook niet zien wat je aan het doen bent.

    Maar kan wel wat zinnigs meededelen omtrend o.a. co lassen.

    12 tot 15 liter per minuut , en ja het kan met minder als je echt goed rustig kunt lassen , mooie rustige omgeving etc.

    Las eens wat verder van de pit af , ca 15mm vanaf de toorts en stel je apparaat ook op die afstand af.

    Gevorderde weten wel wat er gebeurd als je de afstand tussen pit en smeltbad groter of korter maakt.

    Daarom , 15 liter 15mm , en dan heb je spelling met je toorts.

    Wordt het te heet dan trek je de toorts terug , tot max. 25 mm , geeft je wat tijd , laskaraktaristiek veranderd.

    Minder hitte in de las.

    Kortere boog is natuurlijk het tegenovergestelde , meer stroom en hitte in de las.

    Vertikale las is met co2 meestal een vallende las (boven naar beneden), met electrodes is het opgaand/stapelen.

    Vragen altijd welkom.

    Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om een goede las te leggen.

    In de realiteit is het meeste bak en braadwerk vaak meer dan voldoende gezien de sterkte van het staal per mm2.

    Een outrigger waar 5cm goede las aan zit breekt nooit meer af , maar waarom al die moeite voor prutswerk.

    Oefen en probeer gewoon beter te worden.

    De keurmeesters zullen het waarderen.

  • marcel 2

    Hoi,

    De lasdraaddikte en lasgas hebben altijd een verhouding. 0.8 draad is 8 liter per minuut, 1.0 draad is dan 10 liter per minuut.

    Bij te weinig gas verbrand het smeltbad (las lijkt op maanlandschap) , maar bij teveel beschermgas ontstaat er werveling rond het smeltbad waardoor zuurstof menging plaatsvind.

    Het belangrijkste van mig/mag lassen is dat het materiaal schoon is.

    Het mondstuk moet goed schoon zijn

    De draadgelijde bus moet de zelfdemaat hebben als de draad en niet versleten zijn ivm stroom verlies.

    Probeer altijd even op een schoon stukje oud staal of het apparaat goed staat afgeteld.Dit hoor je wel tijdens het lassen, geeft een zoemend geluid.

    Slepend lassen ziet er mooier uit maar geeft een minderdiepe inbranding dan stekend lassen waardoor er meer kans is op plak fouten ( te weinig warmte in diepte materiaal) .

    Slepend lassen ziet er vaak wel beter uit.

    Als de lasnaad niet in een keer sterk genoeg is, of breed genoeg kun je beter een grondnaad leggen en dan afstapelen ipv meerdere lengte naden over elkaar heen branden.

    Ik weet niet of je in Twente woont Jarne, anders wil ik wel een keertje helpen.

    Groeten Marcel 2

  • Alex aka Grizzly

    Jarne je zegt het maar ik wil gerust langskomen is ten slotte niet zover en vertellen hoe je instellingen moeten ingesteld worden.

    Mijn ervaring is dat elke merk en zelfs elke machine binnen hetzelfde merk niet hetzelfde werkt.

    Betreffende de 0,8mm is 8 liter gas en 1,0mm is 10 liter gas dat is een vuistregel welke goed werkt als basis.

    mijn nummer: nulzesviereenvijfeeneenvijftweezeven.

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Ligt aan het contact en niet aan het gas. Als er maar gas uit komt, zeker in windstille omgeving.

    Ik zit in Zweden, anders zou ik het wel voor je willen doen.

    Erik

    Vlissingen

  • Erik One-ten+LW op 't werk

    Haal je toorts eens uit elkaar, vooral tip/liner. Waarschijnlijk is die vervuild. Gasverdeler even schoonmaken en goed inspuiten met spray het hele spul.

    Succes.

    Erik

  • jarne

    Hoi,

    Ik heb de boel afgesteld, de draad is 0.8 en de gasstroom is nu 8 inplaats van 6.

    Het laspistool heb ik eens opengemaakt en het contact tussen slangen pakket en toorts zat los en was vies (en dus niet optimaal, bedankt voor de tip Erik!)

    Toen eerst maar eens mijn bak en braadwerk weggeslepen want ik vind ook dat een las er goed uit moet zien!

    Daarna weer boven het hoofd slepend gaan lassen en deze keer ging het prima!

    Zelfs een gaatje werd onderste boven weer dicht gelast, prima las apparaat.

    Op naar de volgende voetenbak/deur pilaar/outrigger/achterbalk…

    Bedankt voor alle tips allemaal!

    groeten,

    Jarne.

  • Dylan

    hallo ik ben dylan en heb een probleem nog geen seconde dat ik dit bericht maakt wou ik lassen en toen begon hij te knetteren alles stond aan gas snelheid van de draad de kracht ik gebruikt een MIG 160 werkt goed maar net niet kan of wil iemand me vertellen waarom die niet werkt??

  • Dylan

    Dylan

    hallo ik ben dylan en heb een probleem nog geen seconde dat ik dit bericht maakt wou ik lassen en toen begon hij te knetteren alles stond aan gas snelheid van de draad de kracht ik gebruikt een MIG 160 werkt goed maar net niet kan of wil iemand me vertellen waarom die niet werkt??