Standkachel op gas.

  • Exfietser

    Ik ga het niet proberen. Ik vind het te gevaarlijk.

    Maar een standkachel zou die het ook op LPG doen?

    Arnold.

  • Marc-my-Words

    Exfietser Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik ga het niet proberen. Ik vind het te

    > gevaarlijk.

    >

    > Maar een standkachel zou die het ook op LPG doen?

    >

    > Arnold.

    Waarom zou een standkachel op LPG gevaarlijker zijn als eentje op benzine?

    (Bij diesel zie ik wel een zekere extra veiligheid in de, zeker bij koud weer, moeizame ontsteekbaarheid van diesel.)

    Alle moderne waakvlamloze CV-ketels hebben een beveiligde electronische ontsteking en dat draait dus dagelijks bij miljoenen huisgezinnen.

    Als een dergelijk systeem ook maar ergens diep achter de komma aan explosie-kansen had dan ploften er wekelijks CV-installaties.

    Vlgs mij moet een LPG standkachel zelfs makkelijker, bedrijfszekerder en veiliger kunnen zijn als eentje op benzine.

    (Iedereen die een MSR of een andere benzinebrander gebruikt weet hoe gevoelig die is voor vervuiling, misbruik etc …)

    Groeten MarcS

  • Exfietser

    Omdat een standkachel gemaakt is om benzine te verbranden. Benzine en gas is nu eenmaal niet hetzelfde. En een benzine standkachel is ook bepaald geen cv.

    Misschien dat het je lukt als je de brander aanpast. En elk jaar staan er weer berichtjes in de krant van uitgebrande bootjes met als oorzaak een ondeugdelijke gasinstallatie of gewoon geknoei. Koken op omgekeerde lpg tanks bijvoorbeeld omdat dat goedkoper is dan een bus camping gas. En omdat een officiële goedgekeurde lpg gasfles met verdamper heel duur is.

    Misschien bestaan er al wel standkachels die gemaakt zijn om op lpg te draaien? Op gas rijden wordt toch steeds meer gepromoot vanuit de overheid. Ik kan me voorstellen dat er straks nieuwe auto's zijn die helemaal geen benzine installatie meer hebben.

    Arnold.

  • Geert LW79

    Er zijn standkachels op gas(propaan) merk Truma. deze zijn voor caravans, campers en boten. Mischien zijn die er ook in LPG uitvoering.

    Er zit er een in de boot die ik had, beviel uitstekend. Het verbrandings gedeelte is voledig gescheiden van de verwarmingslucht. zeer laag stroomverbruik. Zeer goed beveiligd.

    Geert

  • Joost88

    als iets brand op propaan/butaan dan brand het toch ook op LPG?

    In de caravan doe ik al jaren alles op lpg. koken/kachel en soms de koelkast.

    Ik vul trouwens de campingflessen met LPG, is niet gevaarlijker dan dat er butagas uit komt in mijn ogen.

  • Marc-my-Words

    Exfietser Schreef:

    ——————————————————-

    > Omdat een standkachel gemaakt is om benzine te

    > verbranden. Benzine en gas is nu eenmaal niet

    > hetzelfde. En een benzine standkachel is ook

    > bepaald geen cv.

    >

    > Misschien dat het je lukt als je de brander

    > aanpast. En elk jaar staan er weer berichtjes in

    > de krant van uitgebrande bootjes met als oorzaak

    > een ondeugdelijke gasinstallatie of gewoon

    > geknoei. Koken op omgekeerde lpg tanks

    > bijvoorbeeld omdat dat goedkoper is dan een bus

    > camping gas. En omdat een officiële goedgekeurde

    > lpg gasfles met verdamper heel duur is.

    >

    > Misschien bestaan er al wel standkachels die

    > gemaakt zijn om op lpg te draaien? Op gas rijden

    > wordt toch steeds meer gepromoot vanuit de

    > overheid. Ik kan me voorstellen dat er straks

    > nieuwe auto's zijn die helemaal geen benzine

    > installatie meer hebben.

    >

    > Arnold.

    Ik doelde ook op het “theoretische geval” van een serieus op gas afgestemde installatie (die er dus kennelijk in de praktijk al zijn).

    Mij lijkt een direct voor gas ontworpen standkachel eigenlijk veel slimmer, met als enig nadeel dat je LPG aan boord moet hebben – ik rijd diesel en heb (vooralsnog) geen gas-diesel.

    Marc

  • Exfietser

    Ik persoonlijk ben ook meer een diesel persoon. Voornamelijk vanwege het bereik dat je met een volle tank hebt. Voor gas moet je toch iets vaker naar de pomp.

    Het was gewoon een gedachte. Dat van van die truma kachels enzo dat weet ik wel. Maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord van een Webasto of een Eberspacher kachel om je koelwater en dus motor op te warmen. Misschien werkt dat ook niet goed. Als het te koud is doet butaan gas het niet en moet je over op propaan dat het ook minder goed doet. LPG is ook een mengsel van die twee gassen. Dat is ook een van de gevaren van het koken op een omgekeerde tank. 's winters blijft het butaan in de tank en verdampt alleen het propaan. Na een tijdje koken en het steeds vullen van de tank die steeds sneller leeg is heb je dus een volle tank butaan over. Op een gegeven moment komt het butaan nivo zo hoog (Door uitzetting als het warmer wordt.) dat het in vloeibare vorm uit je gaspit komt lopen. En dat is iets dat je echt niet wilt. In een echte er voor gemaakte verdamper zitten voorzieningen die dat moeten voorkomen.

    Arnold.

  • westfries

    Bij een benz standkachel word de benz onder druk vernevelt en ondstoken

    Dus zou je de benz pomp en de verstuiver vervangen voor een brander die op lpg werkt zou het moeten kunnen

    Wel zou je eerst de lpg moeten verdampen maar dat is het proleem niet en de druk zal van 10 bar naar iets van 0.5bar moeten

    NEE ook ik brand mn vingers er niet aan

  • Joost88

    een omgekeerde lpg tank is in die zin toch hetzelfde als een campingfles?

    daar zit vaak ook een mengsel in dacht ik.

    In de winter is mengsel van lpg trouwens anders dan in de zomer.

  • Exfietser

    In de winter is mengsel van lpg trouwens anders dan in de zomer.

    Butaan verdampt niet goed meer als het onder nul is. In de winter kun je dus alleen op propaan stoken. Butaan heeft een hogere calorische waarde. Daarom kookt men liever op butaan. Alleen lukt dat 's winters niet. En een dampfles heeft een inrichting met een vulstop die anders is als bij een lpg tank.

    fles

    Arnold.

    .