Verstralers, hoe monteren en aansluiten

  • Pamela

    Hallo,

    Ik heb 4 verstralers gekocht, dat wil zeggen 4 behuizingen, deze wil ik voorop mijn roofrack monteren, het liefst zonder de boren of zagen in het rek, iemand een idee hiervoor?

    Daarnaast moeten er nog lampjes gekocht worden voor in die behuizingen en draden en alles wat er bij hoort.

    Wie kan me vertellen wat voor lampjes ik er in kan doen, hoeveel wat, welke type, zijn zulke er ook in energiezuinige ledlampen? en dan de bekabeling; hoe bekabelen, waarlangs naar binnen, waar aansluiten en hoe?

    Oftewel, hoe ga ik dit totaalpakketje goed aanpakken, zonder meteen weer een boel geld kwijt te zijn, maar zeker ook aankomende ergernis door verkeerd monteren en/of aansluiten te voorkomen!?

    Het gaat hier om de 110.

    Alvast bedankt !

  • plaetje

    Als je ronde buizen hebt, kun je bij een firma die verwarmings art. verkoopt beugels kopen waaje normaal radiatoren met op hangt. die zijn ook goed voor lampen os andere dingen op het rek vast te maken.

    plaetje

    een leven, leef het

  • Hans 109

    Je lichtvenster wordt bepaald door het type lamp wat erin gaat. In principe gat er maar één soort lamp/led in je verstraler, afhankelijk van de fitting. Deze lamp bepaalt ook het vermogen.

    Een gloeilampje zal rond de 50W liggen. je I is dan per lamp ruim 4 A. Schakel je per 2 lampen, is ruim 8 A, ten minste 1,5 qmm draad gebruiken.

    Voor je draaddoorvoer zou je een Top T wartel door je dak kunnen overwegen, deze sluiten goed waterdicht af. Wil je het geheel afneembaar, kijk eens rond bij de watersportwinkel voor waterdichte stekers.

    Schakel via relais. Hóe je wilt schakelen, is afhankelijk van je wensen. Via de grootlichtschakelaar, of aparte switches, of combinaties hiervan, dat zul je zelf moeten configureren.

    Niet onbelangrijk, denk aan de juiste manier afzekeren, en aan een goede massa!

    Groet, Hans_w

  • Pamela

    aha, ff paar keer overlezen voordat het in mijn koppie zit ;) ja ik wil ze apart schakelen, gewoon alle 4 tegelijk, maar niet in combinatie met groot licht of iets anders of misschien per 2 (binnenste 2 en buitenste 2 ofzo)

  • VeeTee

    Hier een schema hoe het eventueel zou kunnen (lees “verstralers” i.p.v. mistlampen).

    De extra lampen gaan aan als én de schakelaar én het grootlicht aan is (schijnt een wettelijke eis te zijn dat verstralers alleen samen met het grootllicht aan mogen).

  • Stage-2

    VeeTee Schreef:

    ——————————————————-

    > (schijnt een wettelijke eis

    > te zijn dat verstralers alleen samen met het

    > grootllicht aan mogen).

    Ja, op de weg wel. Als je ze apart schakelt, moet de schakelaar een waarschuwingslicht hebben.

    Ik heb de verstralers op de huishoudaccu aangesloten. Met een on-off-on schakelaar kan ik kiezen of ik ze laat aansturen door het grootlicht, helemaal uit, of onafhankelijk inschakel. Dat laatste vind ik wel prettig als ik stilsta in het donker en de verstralers ongestraft kan laten branden om het opzetten van de tent bij te lichten. :)

  • AadG

    Trek bij elke voedingsdraad een massa mee.

    Massa via een roofrack werkt wel-niet-wel

  • Dirk109

    Ik heb ze gewoon voorop lekker eenvoudig en geschakeld dmv twee relay's op het grootlicht.

    lekker veel licht in de polder!

    Dirk

  • AadG

    Je ziet er nog jeugdig uit Dirk :)

  • ds23man

    Hou er even APK keuringstechnisch rekening mee dat je niet meer dan 4 grootlichten tegelijkertijd mag voeren! Dus aparte schakelaars per verstraler paar. Je grootlicht is 1 paar, dus elke extra set verstralers apart schakelen, mag wel via grootlicht inschakelen.

    GRG