chassis stralen en thermisch verzinken

  • Roel

    wil mijn defender 110 chassis laten stralen en thermisch verzinken , wie heeft dit ook laten doen en wat zijn ongeveer de kosten , eventueel ervaringen met bedrijven uit noord-limburg / noord-brabant?

    bij voorbaat dank voor jullie reacties

    mvg roel

  • Nick

    Hoi,

    ik ben hiermee ook bezig. Weliswaar een 109 ambulance chassis, maar dat is bijna hetzelfde. Chassis laten stralen kost rond de 150 euro, verzinken was de laatste keer dat ik bij de verzinkerij was (Thielco in Reuver) 1,80 euro per kilo, gewogen NA! het verzinken, dat is dus wel een behoorlijk bedrag.

  • richard78

    Ik heb het net laten doen hier. Ik was 150,- voor het stralen kwijt, 250,- voor het verzinken en 190,- voor extra arbeid (extra gaten boren en afleveren). Dat laatste kan je ook zelf doen natuurlijk, zorg ervoor dat er geen lucht zakken kunnen ontstaan als ze het chassis in het zinkbad laten zakken. Je moet dus 10mm gaten boren zodat de lucht eruit kan.

    Richard78

  • Roel

    hoi richard waar heb je het chassis laten stralen en verzinken?

    groet roel

  • richard78

    Hoi Roel

    Bij een plaatselijke smid, die heeft het opgestuurd naar zijn verzinker ergens in friesland. De smit zit in Noordwijkerhout (tip van neef Henk).

    Hier vind je nog meer info die ik toendertijd heb uitgezocht:

    Richard78

    Die heel erg blij is met zijn gegalvaniseerde chassis

  • EricRR

    Dat is geen duur adresje Richard.. !!

    Heb je echt geen idee waar die smid het laat doen in Friesland? Kom namelijk zelf ook daar vandaan en zit met een chassis wat binnenkort ook verzonken moet worden.

    en nog één vraagje waar is dat stralen goed voor? Vreet alles er niet gewoon af tijdens het zuurbad?

    Groetjes,

    Eric

  • Roel

    hoi niek met dat wegen bedoelen ze neem ik aan het gewicht van het verschil van het chassis voor en na het verzinken , dus zeg voor de behandeling weegt je chassis 200 kg na het het verzinken 220 kg , dan zou je ca 20 x 1,80 moeten betalen plus waarschijnlijk handelingskosten

    welk adres heb jij voor te stralen

    groet roel

  • Hendrik -Jan

    DEJO metaal industrie in Wolvega.

  • offroadanimal

    Stralen €100,- verzinken €250,-. Stralen bij een lokaal straalbedrijf laten doen en het verzinken bij verzinkerij IJsselmuiden, heb ook een keer een aantal delen laten verzinken in Dieren. Beide resultaten waren goed.

    Zoals in voorgaande postings al geschreven is, is dat er gaten in je chassis geboord moeten worden. Volgens mij zijn gaatjes 8mm en anders 10mm voldoende. Informeer hier eventjes naar bij de verzinkerij waar je het laat verzinken.

    De gaatjes dienen op plekken te zitten zodat er bij het dompelen geen luchtpockets kunnen ontstaan waardoor er dus op die plekken ook geen zink kan komen, maar ook zodat bij het uit het bad halen het zink weer overal uit de kokers kan lopen. Je moet daar eventjes heel kritisch naar kijken want ze hangen je chassis gewoon op en kijken niet hoe of jij de gaatjes hebt geboord.

    Groet, Sjoerd

  • richard78

    Dat zou best kunnen. Ik kan straks wel even bij de smid langs gaan en het voor je vragen. Het stralen is om alle zooi van het chassis te halen. Je houd dan blank metaal ver waar het zink goed op hecht. ook kan je emteen zien waar er nog rotte plekken zitten die gerepareerd moeten worden.

    Bij het verzinken word het chassis wel eerst in een paar etch baden gegooid waar het zodat het goed schoon is voordat het het zink bad in gaat. Toch willen ze geenvieze stukken omdat dat het bad alsnog verontreinigd. Dit bedrijf kijkt wel goed of er overal gaten in zitten. Als ze er niet zitten boren ze die zelf voor een hoog uur tarief. Het loont dus om het zelf te doen. Ze gaan ook zorgvuldig met de stukken om. Bij de vorige verzinkerij van de smid (welke goedkoper was) kwamen er regelmatig kromme dingen terug, dat is hier een stuk minder.

    Bedenkt ook even wat je wilt doen met het chassis nummer. dat moet natuurlijk wel leesbaar blijven. Bij mij zag je het nog wel door de zinklaag heen (genoeg relief).